Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2855
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์th_TH
dc.contributor.authorรัตมณี พิบูลย์, 2531-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-01-27T03:52:30Z-
dc.date.available2023-01-27T03:52:30Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2855en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพัฒนาการทางการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จังหวัดสงขลา ที่เรียนจากวิธีสอนแบบ SQ4Rและ2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ด้านการอ่านจับใจความก่อนและหลังเรียนจากวิธีสอนแบบ SQ4Rของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จังหวัดสงขลากลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 35 คน ใน 1 ห้องเรียนของโรงเรียนควนเนียงวิทยา จังหวัดสงขลา ปีการศึกษา 2561 ได้มาโดยใช้การสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่แผนการจัดการเรียนรู้สำหรับวิธีสอนแบบ SQ4R และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ด้านการอ่านจับใจความสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จังหวัดสงขลา ที่เรียนจากวิธีสอนแบบ SQ4R มีพัฒนาการทางการอ่านจับใจความซึ่งแสดงให้เหน็จากคะแนนการอ่านจับใจความที่เพิ่มขึ้น และ (2) ผลสัมฤทธิ์ด้านการอ่านจับใจความของนักเรียนหลังเรียนจากวิธีสอนแบบ SQ4R สูงกว่าผลสัมฤทธิ์ดังกล่าวก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectการอ่านจับใจความ--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th_TH
dc.titleผลการใช้วิธีสอนแบบ SQ4R เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จังหวัดสงขลาth_TH
dc.title.alternativeEffects of using the SQ4R teaching method to develop reading comprehension ability of Mathayom Suksa I students in Songkhla Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to study the development of reading comprehension of Mathayom Suksa I students in Songkhla province who learned under the SQ4R teaching method; and (2) to compare learning achievements on reading comprehension of Mathayom Suksa I students in Songkhla province before and after learning under the SQ4R teaching method. The research sample consisted of 35 Mathayom Suksa I students in an intact classroom of Khuan Niang Wittaya School in Songkhla province in the 2018 academic year, obtained by cluster sampling. The employed research instruments were learning management plans for the SQ4R teaching method, and a learning achievement test on reading comprehension. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. Research findings showed that (1) Mathayom Suksa I students in Songkhla province, who learned under the SQ4R teaching method, achieved their reading comprehension development as indicated by the gradual increase of their reading comprehension scores; and (2) the post-learning reading comprehension achievement of the students after learning under the SQ4R teaching method was significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .05 level of statistical significance.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_159956.pdf17.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons