Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/3074
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอัจฉรา ชีวะตระกูลกิจ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorเมธาพร ศรีสุวรรณ-
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.date.accessioned2023-02-06T02:39:54Z-
dc.date.available2023-02-06T02:39:54Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/3074-
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยส่วนบุคคลของสมาชิกที่ใช้บริการสินเชื่อ 2) รูปแบบการใช้บริการสินเชื่อของสมาชิก 3) ระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีต่อการใช้ บริการสินเชื่อ 4) ความสัมพันธ์ของปัจจัยส่วนบุคคลและปัจจัยส่วนประสมการตลาดกับการใช้บริการสินเชื่อ และ 5) ข้อเสนอแนะในการใช้บริการสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ ประชากรที่ศึกษา คือ สมาชิกของสหกรณ์ออมทรัพย์โรงพยาบาลทักษิณ จำกัดที่ใช้บริการสินเชื่อ จำนวน 215 คน โดยศึกษาจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 140 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบ ไคสแคว์ ผลการศึกษาพบว่า 1) สมาชิกที่ใช้บริการด้านสินเชื่อส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 31- 40 ปี สถานภาพสมรส ระดับการศึกษามัธยมศึกษา/ประกาศนียบัตรวิชาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000 –20,000 บาท และรายจ่ายเฉลี่ยต่อเดือน 9,000 – 12,000 บาท 2) รูปแบบการใช้บริการด้านสินเชื่อ ส่วนใหญ่ใช้บริการสินเชื่อ เงินกูฉุกเฉินและเงินกู้ สามัญ วงเงินกู้ฉุกเฉิน 9,000 ขึ้นไป แต่ไม่เกิน 15,000 บาท วงเงินกู้สามัญ 50,000 ขึ้นไป แต่ไม่เกิน 100,000 บาท ได้รับการอนุมัติตามวงเงินที่ขอกู้และกู้เพื่อการใช้จ่ายอุปโภค บริโภค และการชำระหนี้ มีความถี่ในการใช้บริการ 6 เดือน/ครั้ง 3) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีความสำคัญต่อการใช้บริการสินเชื่ออยู่ ในระดับมาก เมื่อจำแนกรายปัจจัยที่สำคัญ ได้แก่ ด้านบุคคล ด้านกระบวนการให้บริการ และด้านการสร้าง และนำเสนอลักษณะทางกายภาพ ตามลำดับ 4) ความสัมพันธ์ของปัจจัยส่วนบุคคลกับการใช้บริการสินเชื่อ พบว่า อายุ สถานภาพครอบครัว และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน มีความสัมพันธ์กับการเลือกใช้บริการสินเชื่อฉุกเฉิน ส่วนเพศมีความสัมพันธ์กับการใช้บริการ สินเชื่อสามัญ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ส่วนความสัมพันธ์ของ ปัจจัยส่วนประสมการตลาดกับการใช้บริการสินเชื่อ พบว่า ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านการสร้างและ นำเสนอลักษณะทางกายภาพ มีความสัมพันธ์กับการเลือกใช้บริการสินเชื่อฉุกเฉิน ส่วนด้านผลิตภัณฑ์มี ความสัมพันธ์กับการเลือกใช้บริการสินเชื่อ สามัญ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 5) ข้อเสนอแนะของสมาชิกที่ สำคัญ คือ สหกรณ์ควรมีการปรับปรุงเรื่องวงเงินกู้และการค้าประกันที่ เหมาะสมกับความต้องการของสมาชิกth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาสหกรณ์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectสหกรณ์กองทุนสวนยาง (สกย.)--สมาชิก--การบริหารth_TH
dc.subjectสหกรณ์ออมทรัพย์โรงพยาบาลทักษิณ--สมาชิกth_TH
dc.subjectสินเชื่อth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--สหกรณ์th_TH
dc.titleปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีต่อการใช้บริการสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์โรงพยาบาลทักษิณ จำกัด จังหวัดสุราษฎร์ธานีth_TH
dc.title.alternativeMarketing mix factors that affect the use of credit services of members of Thaksin Hospital Savings Cooperative, Limited, Surat Thani Provinceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study 1) the personal factors of members of Thaksin Hospital Savings Cooperative, Limited, who used the cooperative’s loan services; 2) the manner in which they used the loan services; 3) the relative importance of different marketing mix factors that affected the members’ decisions to use the cooperative’s loan services; 4) the relationship between personal factors and marketing mix factors influencing members’ decisions to use the loan services; and 5) members’ suggestions for the loan services. The study population consisted of 215 members of Thaksin Hospital Savings Cooperative, Limited, in Surat Thani Province, who used the cooperative’s loan services, out of which a sample population of 140 was randomly chosen. Data were collected using a questionnaire and statistically analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation and chi square. The results showed that 1) The majority of members surveyed was female, in the age range 31-40, married, educated to the level of secondary school or vocational certificate, made income in the range of 15,000-20,000 baht a month and had expenses of 9,000-12,000 baht a month. 2) Most of the members used the cooperative’s emergency loan service for a loan of 9,000 – 15,000 baht or the ordinary loan service for a loan of 50,000 – 100,000 baht. They said they were granted a loan of the amount requested and used the money for consumer goods or services or to repay another loan. They reported using the loan service about once every 6 months. 3) The marketing mix factors that had a high level of influence the on the members’ decisions to use the loan services were personnel, service process, and physical building and presentation, in that order. 4) The personal factors of age, marital status, and income were related to the members’ decisions to use the cooperative’s emergency loan service and the factor of sex was related to members’ decisions to use the cooperative’s ordinary loan service, to a statistically significant degree (p<0.05). The marketing mix factors of promotion and physical building and presentation were related to members’ decisions to use the emergency loan service, while the marketing mix factor of product was related to their decisions to use the ordinary loan service, to a statistically significant degree (p<0.05). 5) Members suggested that the cooperative should adjust its loan amounts and collateral requirements to better meet the needs of its membersen_US
Appears in Collections:Agri-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
146732.pdfเอกสารฉบับเต็ม11.96 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons