Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4496
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวาสนา ทวีกุลทรัพย์th_TH
dc.contributor.authorอุไรวรรณ พรมทองแก้ว, 2531-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-03-16T07:18:29Z-
dc.date.available2023-03-16T07:18:29Z-
dc.date.issued2556-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4496en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาสมรรถนะการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนการสอนใน ศตวรรษที่ 21 ของครูคอมพิวเตอร์โรงเรียนคอมพิวเตอร์อัจฉริยภาพ กรุงเทพมหานคร และ (2) ศึกษาความ ต้องการหลักสูตรการฝึกอบรมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนการสอนในศตวรรษที่ 21 ของครูคอมพิวเตอร์ในโรงเรียนดังกล่าว ประชากรในการวิจัย คือ ครูคอมพิวเตอร์โรงเรียนคอมพิวเตอร์อัจฉริยะภาพ กรุงเทพมหานคร จำนวน 60 คน เครื่องมือในการวิจัยคือ แบบสอบถามจำนวน 2 ฉบับ ได้แก่ ฉบับที่ 1 แบบสอบถามสมรรถนะการ ใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนการสอนของครูคอมพิวเตอร์ มีค่าความเที่ยง 0.78 ฉบับที่ 2 แบบสอบถามความต้องการหลักสูตรการฝึกอบรมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนการสอนในศตวรรษที่ 21 ของครูคอมพิวเตอร์ มีค่าความเที่ยง 0.76 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบวา (1) สมรรถนะการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนการสอนในศตวรรษที่ 21 ของครู คอมพิวเตอร์โรงเรียนคอมพิวเตอร์อัจฉริยภาพ โดยภาพรวมอยูในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบวา ด้านที่ อยู่ในระดับมาก คือ สมรรถนะด้านความรู้และความเข้าใจเกี่ยวกับส่วนประกอบและหลักการทำงานของ คอมพิวเตอร์ โปรแกรมสำหรับใช้งานอินเทอร์เน็ต และหลักการค้นหาข้อมูลจากอินเทอร์เน็ต สมรรถนะด้าน ทักษะการใช้ระบบฮาร์ดแวร์ในการใช้เมาส์ สมรรถนะด้านการตระหนักถึงคุณค่าเกี่ยวกับคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสมรรถนะด้านจิตวิทยามีความเข้าใจพัฒนาการของนักเรียน และสมรรถนะด้านคุณธรรมจริยธรรมมี การถ่ายทอดความรู้อยางเต็มความสามารถและประพฤติ ตนเป็นคนดีและ (2 ) ความต้องการหลักสูตรการฝึกอบรม ในการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนการสอนในศตวรรษที่ 21 ของครูคอมพิวเตอร์ โดยภาพรวมอยูในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน อยู่ในระดับมาก คือ หลักสูตรการฝึกอบรมที่ต้องการ คือ หลักสูตรสู่ชีวิตที่ทันสมัยด้วยวินโดว 8 และหลักสูตรเทคนิคการสอนคอมพิวเตอร์ในศตวรรษที่ 21 วิธีการ ฝึกอบรมใช้การสาธิต ระยะเวลาใน การฝึกอบรม 1-2วัน ระหวางเวลา 09.00-17.00 น.คือ วันจันทร์-ศุกร์ ช่วงปิดภาคเรียน และประโยชน์ที่คาดวาจะได้รับจากการฝึกอบรมคือต้องการพัฒนาเทคนิคการสอนคอมพิวเตอร์ในศตวรรษที่ 21th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectครู--ความต้องการการฝึกอบรมth_TH
dc.subjectคอมพิวเตอร์--การฝึกอบรมth_TH
dc.titleสมรรถนะและความต้องการหลักสูตรการฝึกอบรมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนการสอนในศตวรรษที่ 21 ของครูคอมพิวเตอร์ โรงเรียนคอมพิวเตอร์อัจฉริยะภาพ กรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeCompetencies and the needs for training program on computer usage for instruction in the 21st century of computer teachers at Edukids Planet Computer School in Bangkok Metropolisen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to study competencies on computer usage for instruction in the 21st century of computer teachers at Edukids Planet Computer School in Bangkok Metropolis; and (2) to study the needs for training program on computer usage for instruction in the 21st century of computer teachers at the school. The research population comprised 60 computer teachers at Edukids Planet Computer School in Bangkok Metropolis. The research instruments were two questionnaires. The first one was a questionnaire on computer usage competencies for instruction, with reliability coefficient of 0.78. The second one was a questionnaire on the needs of computer teachers for training program on computer usage for instruction in the 21st century, with reliability coefficient of 0.76. Statistics for data analysis were the percentage, mean, and standard deviation. Research findings showed that (1) the overall competency on using computers for instruction in the 21st century of computer teachers at Edukids Planet Computer School was rated at the high level; when specific competencies of the teachers were considered, it was found that the specific competencies that received the high rating means were the following: the competency on knowledge and understanding of the components and operating principles of the computer, the programs for using the Internet, and the principles for information retrieval from the Internet; the competency on the skills for using of the mouse in the hardware system; the competency on the awareness of values of the computer and technology; the psychological competency on understanding of learner development; and the ethical competency of fully imparting knowledge based on the teacher’s ability and the good conduct of behaviors; and (2) the overall need for computer training program on computer usage for instruction in the 21st century of computer teachers was rated at the high level; when specific needs were considered, it was found that the specific needs receiving high rating means were the needs for the training program on attaining up-to-dated life with Window 8 and for the training program on computer teaching techniques in the 21st century; the needed training method was that for the demonstration method; the needed training duration was that for the training duration of 1-2 days, from 9.00 am-5.00 pm on Monday-Friday, and during school vacation; and the expected benefit from the training was for the development of computer teaching techniques in the 21st century.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext_144779.pdfเอกสารฉบับเต็ม16.32 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons