Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4717
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ทวีศักดิ์ จินดานุรักษ์ | th_TH |
dc.contributor.author | สายฝน ศรีษะนาราช, 2524- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-03-19T06:55:27Z | - |
dc.date.available | 2023-03-19T06:55:27Z | - |
dc.date.issued | 2558 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4717 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างและหาประสิทธิภาพชุดฝึกทักษะการคานวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียงสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 85/85 (2) เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของกลุ่มทดลองที่เรียนโดยใช้ชุดฝึกทักษะการคำนวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียงกับของกลุ่มควบคุมที่เรียนด้วยการเรียนแบบปกติตามคู่มือครู และ (3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุดฝึกทักษะการคานวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนนวมินทราชินูทิศ สตรีวิทยา ๒ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 2 ห้องเรียน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม แล้วสุ่มให้นักเรียนห้องหนึ่งเป็นกลุ่มทดลอง อีกห้องหนึ่งเป็นกลุ่มควบคุม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย(1) ชุดฝึกทักษะการคานวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียง ทั้งหมด 7 ชุด (2) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุดฝึกทักษะการคานวณวิชาฟิสิกส์ เรื่องเสียง จานวน 7 แผน (3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ เรื่องเสียง มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .91 และ (4) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนด้วยชุดฝึกทักษะการคานวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียง มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .76 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าประสิทธิภาพ E1/E2 ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ชุดฝึกทักษะการคำนวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียง ที่พัฒนาขึ้น มีค่าประสิทธิภาพ เท่ากับ 91.90/90.11 (2) ค่าเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนกลุ่มทดลอง ที่เรียนด้วยชุดฝึกทักษะการคำนวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียง สูงกว่าของกลุ่มควบคุมที่เรียนด้วยการเรียนแบบปกติตามคู่มือครู อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุดฝึกทักษะการคานวณทางฟิสิกส์ เรื่องเสียง อยู่ในระดับมาก | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | ฟิสิกส์--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)--ไทย--กรุงเทพฯ | th_TH |
dc.title | ผลการใช้ชุดฝึกทักษะการคำนวณเรื่องเสียงที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์และความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยชุดฝึกทักษะการคำนวณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนนวมินทราชินูทิศ สตรีวิทยา ๒ กรุงเทพมหานคร | th_TH |
dc.title.alternative | Effects of using a computation skill exercises package in the topic of sounds on physics learning achievement and satisfaction with learning from using computation skill exercises package of Matthayom Suksa V students at Nawamintharachinuthit Satri Wittaya 2 School in Bangkok Metropolis | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this research were (1) to construct and find the efficiency of a computation skill exercises package in the topic of Sounds for Mathayom Suksa V students based on the 85/85 efficiency criterion; (2) to compare physics learning achievement in the topic of Sounds of the experimental group students who learned from using the developed computation skill exercises package with that of the control group students who learned under conventional instruction based on the teacher’s manual; and (3) to study the satisfaction of Mathayom Suksa V students with learning from using the computation skill exercises package in the topic of Sounds. The research sample consisted of Mathayom Suksa V students in two intact classrooms of Nawamintharachinuthit Satri Wittaya 2 School during the second semester of the academic year 2015, obtained by cluster sampling. Students in one classroom was randomly assigned as the experimental group students; those in the other classroom, the control group students. The research instruments comprised (1) a computation skill exercises package in the physics topic of Sounds consisting of seven learning units; (2) seven learning management plans for the seven learning units of the computation skill exercises package in the topic of Sounds; (3) a learning achievement test on the physics topic of Sounds, with reliability coefficients of .91; and (4) a questionnaire on satisfaction with learning from using the computation skill exercises package in the topic of Sounds, with reliability coefficient of .76. The statistics employed for data analysis were the E1/E2 efficiency index, mean, standard deviation, and t-test. The findings were as follows: (1) the developed computation skill exercises package was efficient at 91.90/90.11; (2) the learning achievement mean score of the experimental group students who learned from using the developed computation skill exercises package in the physics topic of Sounds was significantly higher than the counterpart mean score of the control group students who learned under conventional instruction based on the teacher’s manual at the .05 level; and (3) the satisfaction of the students with learning from using the computation skill exercises package in the topic of Sounds was at the high level. | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fulltext_150585.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 5.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License