Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4915
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorประจวบจิตร คำจัตุรัส, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorสุมลฑา กรองเห็น, 2515-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-03-25T01:28:20Z-
dc.date.available2023-03-25T01:28:20Z-
dc.date.issued2554-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4915en_US
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ (1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องระบบนิเวศ ก่อนเรียนของนักเรียนที่เรียนโดยวิธีการจัดการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกกับของนักเรียนที่เรียนโดยใช้วิธีการจัดการเรียนรู้ตามปกติ (2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องระบบนิเวศ หลังเรียนของนักเรียนที่เรียนโดยวิธีการจัดการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกกับของนักเรียนที่เรียนโดยใช้วิธีการจัดการเรียนรู้ตามปกติ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2555 โรงเรียนสวนศรีวิทยา จังหวัดชุมพร 2 ห้องเรียน จานวน 94 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม แล้วสุ่มอย่างง่ายเป็นกลุ่มทดลอง และ กลุ่มควบคุม เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิก แผนการจัดการเรียนรู้ตามปกติ และแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่มี ค่าความเที่ยง .75 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียน เรื่อง ระบบนิเวศ ของนักเรียนที่เรียนโดยวิธีการจัดการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิก กับของนักเรียนที่เรียนโดยวิธีการจัดการเรียนรู้ตามปกติไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสาคัญ และ (2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียน เรื่อง ระบบนิเวศ ของนักเรียนที่เรียนโดยวิธีการจัดการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกสูงกว่า ของนักเรียนที่เรียนโดยการจัดการเรียนรู้ตามปกติ อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน -- การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน -- ระบบนิเวศth_TH
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกเรื่องระบบนิเวศที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสวนศรีวิทยา จังหวัดชุมพรth_TH
dc.title.alternativeThe effects of learning management using graphic organizer in the topic of ecosystem on learning achievement of Mathayom Suksa III Students at Suansriwittaya School in Chumphon Provinceth_TH
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were (1) to compare the pre-learning achievement on the topic of Ecosystem of the students who learned under the learning management using graphic organizer with that of the students who learned under the conventional learning management; and (2) to compare the post-learning achievement on the topic of Ecosystem of the students who learned under the learning management using graphic organizer with that of the students who learned under the conventional learning management. The sample consisted of 94 Mathayom Suksa III students in two intact classrooms of Suansriwittaya School in Chumphon province during the first semester of the 2012 acaemic year, obtained by cluster sampling. Then, one of the classrooms was randomly assigned as the experimental group; the other classroom, the control group. The employed research instruments were learning management plans under the learning management method using graphic organizer; learning management plans under the conventional learning management; and a learning achievement test with reliability coefficient of .75. Research data were analyzed using the mean, standard deviation, and t-test. The findings revealed that: (1) no significant difference was found between pre-learning achievement on the topic of Ecosystem of the students who learned under the learning management method using graphic organizer and that of the students who learned under the conventional learning management approach; and (2) the post-learning achievement on the topic of Ecosystem of the students who learned under the learning management method using graphic organizer was significantly higher than that of the students who learned under the conventional learning management approach at the .05 levelen_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_130334.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons