Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5686
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสัจจา บรรจงศิริ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorกฤษณา รุ่งโรจน์วณิชย์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorเกษร แช่มชื่น, 2527--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-05-01T02:30:43Z-
dc.date.available2023-05-01T02:30:43Z-
dc.date.issued2558-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5686-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (การจัดการการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2558th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ข้อมูลทั่วไปของเกษตรกรที่เป็นสมาชิกของกลุ่มผู้ผลิตเฮลิโคเนีย (2) การผลิตเฮลิโคเนีย (3) การจัดการส่วนประสมการตลาดของกลุ่มผู้ผลิตเฮลิโคเนีย (4) ปัญหาและแนวทางการพัฒนาการผลิตและการจัดการส่วนประสมการตลาดของกลุ่มผู้ผลิตเฮลิโคเนีย ผลการวิจัยพบว่า (1) เกษตรกรส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุเฉลี่ย 59.8 ปี สถานภาพสมรส จบการศึกษาระดับประถมศึกษา แรงงานเป็นสมาชิกในครัวเรือน มีกรรมสิทธิ์ที่ดินเป็นของตัวเอง 10 – 20 ไร่ คิดเป็นร้อยละ 50.0 ใช้เงินลงทุน ตั้งแต่ 10,001 – 50,000 บาท คิดเป็นร้อยละ 83.3 ผลิตเฮลิโคเนียเป็นอาชีพหลัก มีประสบการณ์ 20 ปี และเป็นสมาชิกกลุ่มผู้ผลิตเฮลิโคเนียเพียงกลุ่มเดียว (2) การผลิต มีพื้นที่เหมาะกับการผลิตเลือกใช้พันธุ์ที่ออกดอกตลอดปี มีชนิดช่อตั้ง และช่อดอกห้อย การปลูกแบบยกร่อง ใส่ปุ๋ยเคมีสูตร 16-16-16 ในปีที่ 1 ถึง ปีที่ 2 ให้นํ้าโดยการปล่อยนํ้าเข้าร่อง ตัดแต่งเฮลิโคเนียพร้อมกับการตัดดอก ศัตรูสำคัญที่พบคือ หนูและกระรอก เก็บเกี่ยวผลผลิตช่วงเช้า ล้างทำความสะอาด คัดแยกพันธุ์และขนาด ก่อนบรรจุกล่องและ ส่งบริษัท (3) การจัดการส่วนประสมการตลาด ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ผลผลิตมีความหลากหลายสายพันธุ์ และตรงตามที่ตลาดต้องการ ด้านราคา ราคาคงที่ทุกฤดูกาล ด้านการจัดจำหน่าย มี 2 ช่องทางคือ จำหน่ายตรงสู่ผู้บริโภคและผ่านคนกลางบริษัทส่งออก และด้านส่งเสริมการตลาด มีการพบปะกับผู้ซื้อโดยตรง โฆษณาในการนำเสนอรูปแบบการนำไปใช้ประโยชน์ และจัดเป็นเส้นทางท่องเที่ยวเชิงเกษตร ส่งเสริมการขาย โดยการนำผลผลิตไปจัดแสดงตามงาน มีการประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อหนังสือพิมพ์นิตยสารและเว็บไซต์ (4) ปัญหาที่พบ ด้านการผลิตได้แก่ วิธีการปรับปรุงพันธุ์ ในช่วงฤดูร้อนคุณภาพผลผลิตและปริมาณผลผลิตลงลด ด้านส่วนประสมการตลาดพบปัญหาด้านผลิตภัณฑ์และการส่งเสริมการตลาด แนวทางการพัฒนาควรนำเข้าพันธุ์จากต่างประเทศและมีการปรับปรุงพันธุ์อย่างต่อเนื่อง มีการให้ข้อมูลระบบการผลิตที่ถูกต้อง และสนับสนุนเงินทุนในการวิจัย เพื่อการผลิตพืชในเชิงการค้าแบบครบวงจรth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2015.86-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectเฮลิโคเนีย--การตลาดth_TH
dc.subjectเฮลิโคเนีย--การผลิตth_TH
dc.titleแนวทางการพัฒนาการผลิต และการจัดการส่วนประสมการตลาดของกลุ่มผู้ผลิตเฮลิโคเนีย ในตำบลท่าตะคร้อ อำเภอท่าม่วง จังหวัดกาญจนบุรีth_TH
dc.title.alternativeGuideline on development of production and marketing mix management of heliconia (Heliconia spp.) producing group in Thatakro Sub-district, Tha Muang District, Kanchanaburi Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2015.86-
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study (1) socio-economic of the farmers who are members of the Heliconia cut flower producing group; (2) their Heliconia production; (3) their marketing mix management ; and (4) problems and guidelines for developing the group’s production and marketing mix management. This study was a survey research, with questionnaires used as a tool for data collection. Data were collected by interviewing all members, 6 farmers, of the Heliconiaceae flower producing group at Thatakro Subdistrict, Thamuang District, Kanchanaburi Province and a specific sampling of related stakeholders i.e. agricultural research officer, agricultural extension officer, professor and exporters. The data were analyzed in both quantitative analysis i.e. percentages, means and standard deviation, and qualitative analysis i.e. classification and grouping. The results showed that (1) most of the farmers were female with average age of 59.8 years old, marriage, and graduated from primary school. Fifty percent of the farmers owned their own land of 10 - 20 rai. (1 rai = 1.600 m2) The farmers grew Heliconia as their routine work with 20 years experience and 83.3 % of them paid the production cost of 10,001-50,000 Baht. They were members of only one Heliconia growing group. (2) For Heliconia production, growing areas were suitable and the varieties used were able to produce flowers around the year with both erect and drop panicles. The Heliconia plants were planted on ridges and applied chemical fertilizer formula 16-16-16 in the first and the second year of production. Furrow irrigation was applied for the production. Pruning of Heliconia plants was conducted at harvest. Mice and squirrels were found to be an important pest of Heliconia. The flowers were harvested in the morning then they were cleaned, sorted by varieties and sizes before packing and delivering to suppliers. (3) For marketing mix management i.e. product, the group grew diverse varieties with high quality to meet market demand. Price, price of the flowers was stable around the year, and the product quality had to reach the standard. Marketing chanel, there were 2 channels of Heliconia flower selling, direct sales to customers and through the middle man of export companies. For promotion, the group met directly with customers, advertised by presenting information about fresh flower utilization, promoted agricultural tourism, held exhibits at fairs and events and publicized their products via newspapers, magazines and websites. (4) The main problems were difficulty with Heliconia variety improvement, yield reduction and quality decline during the hot season, limited demand in the market and insufficiency of market promotion activities. Guideline for development is to introduce new varieties from overseas for the variety improvement program and conduct the program continuously. In addition, information of appropriate production techniques and financial support for more relevant research should be provideden_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
150219.pdfเอกสารฉบับเต็ม11.99 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons