Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5908
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorฉัตรชัย ลอยฤทธิวุฒิไกร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorธิติพัฒน์ เอี่ยมนิรันดร์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorรสสุคนธ์ วิจิตเวชไพศาล-
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-05-10T03:21:27Z-
dc.date.available2023-05-10T03:21:27Z-
dc.date.issued2551-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5908-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2551th_TH
dc.description.abstractการวิจัยเชิงสำรวจครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) พฤติกรรมการใช้บริการ (2) ส่วน ประสมทางการตลาดที่มีต่อพฤติกรรมการใช้บริการ (3) ความสัมพันธ์ของปัจจัยส่วนบุคคลกับ พฤติกรรมการใช้บริการ (4) เปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้ใช้บริการที่มีพฤติกรรมการใช้บริการ แตกต่างกัน กับส่วนประสมการตลาด การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนาโดยวิธีการสำรวจ ประชากรคือผู้ใช้บริการที่มี พฤติกรรมการใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นประเภทราเมนในกรุงเทพมหานคร ใช้ขนาดตัวอย่าง จำนวน 400 ตัวอย่าง สุ่มแบบหลายขั้นตอน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือ มีค่าความเที่ยง เท่ากับ 0.93 ทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วย ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ไคว์สแควร์การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยรายคู่ ผลการวิจัยพบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีช่วงอายุ 21-25 ปี โสดเป็น นักศึกษาระดับปริญญาตรี รายได้เฉลี่ยตํ่ากว่า 10,000 บาท พฤติกรรมการใช้บริการ กลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่ชื่นชอบน้ำชุปพร้อมสั่งเกี้ยวซ่าและเครื่องดื่มชาเขียว เลือกร้านอาหารสไตล์ญี่ปุ่นภายใน ห้างสรรพสินค้า เหตุผลที่รับประทานเพราะมีราคาถูกกว่าอาหารญี่ปุ่นประเภทอื่นโดยจ่ายค่าอาหาร เฉลี่ย 91-120 บาทต่อคนต่อมื้อ ใช้เวลาเฉลี่ย 1 ชม.-1 ชม.15 นาที ระหว่างเวลา 12.01-14.00 น. เฉลี่ยเดือนละครั้ง มักมาเป็นกลุ่มกับเพื่อนแต่จะเลือกร้านด้วยตัวเอง ไม่มีโอกาสในการรับประทาน และรับข่าวสารจากสื่อโทรทัศน์ (2) กสุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดในด้าน ผลิตภัณฑ์ ราคา การจัดจำหน่าย บุคลากร กระบวนการให้บริการและลักษณะทางกายภาพในระดับ มาก ส่วนด้านส่งเสริมการตลาดให้ความสำคัญอยู่ในระดับปานกลาง (3) รายได้และระดับการศึกษา มีความสัมพันธ์กับการจ่ายค่าอาหารเฉลี่ยต่อคนต่อมือ (4) ผู้ใช้บริการที่มีรายได้และระดับการศึกษา ที่แตกต่างกัน ให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมการตลาดแต่ละด้านแตกต่างกันth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2008.354-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectอาหารญี่ปุ่นth_TH
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภคth_TH
dc.subjectราเมนth_TH
dc.titleพฤติกรรมการใช้บริการร้านอาหารญี่ปุ่นประเภทราเมนของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeConsumer behavior in using services of Ramen Japanese restaurant in Bangkok Metropolisth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2008.354-
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to: (1) study consumers’ behavior in using services of Ramen Japanese restaurant; (2) study marketing mix effect to consumers’ behavior in using the services; (3) study personal characteristics in relation to their behavior in using the services; and (4) compare the consumers’ opinion with different behaviors in using the services and the marketing mix. This research was a descriptive analysis by surveying. The samples, selected by multi-stage random sampling, were 400 consumers who lives in Bangkok Metropolis and used the services of Ramen Japanese restaurant. The research instrument was a questionnaire with statistical reliability of 0.93. The data were analyzed by descriptive statistics as percentage, mean, standard deviation, Pearson Chi-square, one-way ANOVA analysis and the pair-average comparison. The research findings show that: (1) most of all sample were female, aged between 21-25 years, single, with education level of bachelor’s degree and had a monthly income under 10,000 baht. Regarding the consumers’ behavior in using the services, most of the samples flavored the soup and Gyoza and ordered it with green tea. The samples chose the restaurants with decorated in Japanese style and were located in the Department Store. The main reason in choosing Ramen Japanese restaurant was its cheaper price than other Japanese Food and average payment was 91- 120 baht per person per meal. They spent average time between 1 - 1.15 hours, during 12.01- 14.00 once a month. They came with their friends but decision by own, no occasion and had received information by television media; (2) The samples had a significant relationship with the marketing mix including the product, price, place, personal, service process and physical evidence at the high level but the promotion at the moderate level; (3) income and education level had significant relationships with an average payment per person per meal; and (4) different income and education of the consumers affected different opinion towards the factors of marketing mix distributionsen_US
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108675.pdfเอกสารฉบับเต็ม4.18 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons