Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6483
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุมาลี สังข์ศรี, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorวิศนี ศีลตระกูล, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorอรุณวดี อรุณมาศ, 2518--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-06-19T02:45:14Z-
dc.date.available2023-06-19T02:45:14Z-
dc.date.issued2554-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6483-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาสภาพการให้บริการแหล่งการเรียนรู้แก่ ประชาชนของห้างสรรพสินค้า (2) ศึกษาความต้องการและแนวทางการจัดแหล่งเรียนรู้ตลอดชีวิต ในห้างสรรพสินค้า และ (3) นำเสนอรูปแบบการจัดแหล่งเรียนรู้ตลอดชีวิตที่เหมาะสมสำหรับ ห้างสรรพสินค้า กลุ่มตัวอย่าง ที่ใช้ประกอบด้วย (1) ผู้บริหารห้างสรรพสินค้า จำนวน 10 คน (2) ผู้จัด แหล่งการเรียนรู้ในห้างสรรพสินค้า จำนวน 40 คน (3) พนักงานในห้างสรรพสินค้า จำนวน 20 คน ผู้ใช้บริการห้างสรรพสินค้า จำนวน 350 คน รวม 420 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยแบบสอบถามและ การสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและ วิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า (1) ห้างสรรพสินค้า มีแหล่งการเรียนรู้หลายรูปแบบ ได้แก่ โรงเรียน สอนภาษา กวดวิชา ดนตรี ศิลปะ คอมพิวเตอร์ สโมสรสา หรับเด็ก กิจกรรมกีฬา กิจกรรมวันสำคัญ กิจกรรมเพื่อสังคม การประกวด แข่งขัน งานแสดงสินค้า นิทรรศการ ร้านหนังสือ สวนสนุก และ โรงภาพยนตร์ (2) ด้านความต้องการนั้นพบว่ากลุ่มตัวอย่างต้องการให้มีแหล่งเรียนรู้ใน ห้างสรรพสินค้าในระดับมากโดยควรจัดกิจกรรมหลากหลายวัตถุประสงค์ เพื่อตอบสนองความ ต้องการของผู้ใช้บริการ เนื้อหาสาระที่ควรจัดได้แก่ด้านสุขภาพอนามัย การพัฒนาคุณภาพชีวิต ความรู้ที่ช่วยเสริมการทำงานและด้านอาชีพ สื่อที่ต้องการมากคือสื่อบุคคลและสื่อโสตทัศน์ กิจกรรมควรจัดหมุนเวียนตลอดทั้งปี (3) รูปแบบแหล่งเรียนรู้ในห้างสรรพสินค้าที่นำเสนอ ประกอบด้วย วัตถุประสงค์ เนื้อหาความรู้ สถานที่จัดแหล่งการเรียนรู้ กลุ่มเป้าหมาย การบริหาร จัดการ ค่าใช้จ่ายหรือทรัพยากร ผู้ให้ความรู้/วิทยากร สื่อที่ใช้เผยแพร่ความรู้และ การวัดประเมินผล แหล่งการเรียนรู้th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2011.110en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการศึกษานอกระบบ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectการเรียนรู้th_TH
dc.subjectห้างสรรพสินค้า -- ไทย -- กรุงเทพฯth_TH
dc.titleรูปแบบแหล่งการเรียนรู้ตลอดชีวิตในห้างสรรพสินค้า กรณีศึกษากรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeLifelong learning resources in shopping centers : a case study of Bangkok Metropolisth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to study the learning resources available in shopping centers; (2) to study the needs and guidelines for providing lifelong learning resources in shopping centers; and (3) to propose an appropriate model of lifelong learning resources in shopping centers. The sample totaling 420 people included (1)10 administrators of shopping centers, (2) 40 providers of learning resources in shopping centers, (3) 20 employees in shopping centers, and (4) 350 service users of the learning resources in shopping centers. Data were collected with the use of a questionnaire and interviews. The data were analyzed using the frequency, percentage, mean, and content analysis. The main findings were as follows: (1) There were several types of learning resources available in shopping centers including languages schools, tutoring schools, music schools, arts schools, computer schools, children recreation areas, athletic activities, activities on important days, social activities, various contests, trade fairs, exhibitions, book shops, recreation centers, and theaters. (2) As for the needs for learning resources, respondents in the sample had high level needs for learning resources in shopping centers. They suggested that learning resources should provide activities of various purposes in order to respond to the needs of service users; contents of activities that should be organized included those on health and hygiene, quality of life development, and knowledge enhancing occupations and work performance; the highly needed media for knowledge delivery were resource persons and audio-visual media; and activities provided in the learning resources should be made available throughout the year. (3) The proposed model of lifelong learning resources composed of objectives of lifelong learning resources, contents provided, location, target groups, administration and management, finance and resources, knowledge deliverers/resource persons, media for diffusion of knowledge, and learning resource evaluationen_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
128754.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons