Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอัจฉรา ชีวะตระกูลกิจ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorอภิญญา วนเศรษฐ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorศักดิ์ชาย สุวัชรา, 2500--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-07-03T08:22:13Z-
dc.date.available2023-07-03T08:22:13Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7138-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาปัจจัยข้อมูลเครดิตของผู้ขอสินเชื่อประเภทบุคคลที่ถูกปฏิเสธ สินเชื่อ (2) ศึกษาระดับความรู้ความเข้าใจเรื่องข้อมูลเครดิตของผู้ขอสินเชื่อประเภทบุคคลที่ถูกปฏิเสธสินเชื่อ (3) ศึกษา ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยข้อมูลส่วนบุคคลและปัจจัยข้อมูลเครดิตของผู้ขอสินเชื่อประเภทบุคคลกับการถูกปฏิเสธสินเชื่อ (4) เสนอแนะเกี่ยวกับข้อมูลเครดิตของผู้ขอสินเชื่อประเภทบคุคล และ (5) ศึกษาแนวทางการสร้างคุณสมบัติด้านข้อมูล เครดิตของผู้ขอสินเชื่อ รูปแบบการวิจัย ใช้การวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรที่ใช้ศึกษาคือ ผู้ขอสินเชื่อประเภทบุคคลที่ถูกปฏิเสธ สินเชื่อจากธนาคาร กขค. จำกัด (มหาชน) สาขาต่างๆ ในเขตจังหวัดนครราชสีมา ระหว่างปี พ.ศ. 2555 - 2556 จำนวน 334 คน กล่มุ ตัวอย่างที่นำมาศกึศึกษาครั้งนี้ จำนวน 182 คน จากการคำนวณโดยใช้สูตรการหาขนาดตัวอย่างของทาโร ยามาเน่ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์เจ้าหน้าที่สินเชื่อธนาคารประจำสาขาต่างๆ จำนวน 14 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความถดถอย โลจิสติค ผลการวิจัยพบว่า (1) ผู้ขอสินเชื่อที่ถูกปฏิเสธสินเชื่อจากข้อมูลเครดิตส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายรุ ะหว่าง 31 – 40 ปี สถานภาพสมรส ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัท รายได้ระหว่าง 15,001 – 25,000 บาทต่อ เดือน มีประวัติการใช้สินเชื่อมาก่อน มีจำนวนบัญชีสินเชื่อ 4 บัญชี ผิดนัดชำระหนี้ไม่ต่อเนื่องไม่เกิน 30 วัน และมีภาระ การผ่อนชำระมากกว่าร้อยละ 70 ของรายได้ต่อเดือน (2) ผู้ขอสินเชื่อที่ถูกปฏิเสธสินเชื่อส่วนใหญ่มีความรู้ความเข้าใจเรื่อง ข้อมลู เครดิตค่อนข้างน้อย (3) ปัจจัย ข้อมูล ส่วนบุคคลคือ อายุ และปัจจัย ข้อมลู เครดิต คือ การไม่เคยมีประวัติเครดิต การผิดนัดชำระหนี้และภาระการผ่อนชำระ มีผลต่อการถูกปฏิเสธสินเชื่อจากข้อมูลเครดิตในทิศทางเดียวกันอย่างมี นัยสำคัญ ทางสถิติ ที่ระดับ 0.05 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์เท่ากับ 0.219, 0.082, 0.626 และ 0.317ตามลำดับ ส่วนความรู้ ความเข้าใจเรื่องข้อมูลเครดิตมีผลต่อการถูกปฏิเสธสินเชื่อจากข้อมูลเครดิตในทิศทางตรงกันข้าม โดยมีค่าสัมประสิทธ์ิ เท่ากับ - 0.297 (4) ผู้ขอสินเชื่อที่ถูกปฏิเสธสินเชื่อมีข้อเสนอแนะว่า ธนาคารควรเผยแพร่ประชาสัมพันธ์เกณฑ์เบื้องต้นใน การพิจารณาสินเชื่อเกี่ยวกับข้อมูลเครดิตให้ทราบ ควรรับฟังและเปิดโอกาสให้ผู้ขอสินเชื่อได้ชี้แจงเหตุผล ไม่บังคับให้ เปิดเผยข้อมูลเครดิต และควรกำหนดระยะเวลาของหนังสือยินยอมให้เปิดเผยข้อมูล และ (5) แนวทางการสร้างคณุสมบัติ ด้านข้อมูลเครดิตพบว่า ควรมีการตรวจสอบข้อมูลเครดิตก่อนการยื่นขอสินเชื่อ หากผู้ขอสินเชื่ออายุมากควรหาผู้กู้ร่วม ภาระการผ่อนชำระไม่ควรเกินร้อยละ 30 ของรายได้ หากมีสินเชื่ออยู่หลายบัญชีให้ขอรวมบัญชีและลดอัตราผ่อนชำระลง ถ้าไม่เคยมีประวัติสินเชื่อต้องสร้างประวัติสินเชื่อประเภทใดประเภทหนึ่งก่อน โดยต้องมีประวัติการผ่อนชำระที่ดีด้วยth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2014.208en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectสินเชื่อth_TH
dc.subjectสินเชื่อธนาคารth_TH
dc.titleปัจจัยด้านข้อมูลเครดิตของผู้ขอสินเชื่อประเภทบุคคลที่ถูกปฏิเสธสินเชื่อของธนาคาร กขค. จำกัด (มหาชน) ในเขตจังหวัดนครราชสีมาth_TH
dc.title.alternativeCredit bureau factors of rejected personal loan applicants of ABC Bank Public Company Limited in Nakhonratchasima Provinceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were: (1) to study the credit bureau factors of rejected personal loan applicants; (2) to study the level of knowledge and understanding of rejected personal loan applicants; (3) to analyze the relationship between personal factors, credit bureau factors and rejection; (4) to make suggestions on applicant’s credit profile; and (5) to study the appropriate ways to enhance applicant’s credit profile. The population of this survey research consisted of 334 rejected personal loan applicants from various branches of ABC Bank within the Nakhonratchasima province between 2012 –2013. The samples were 182 individuals, selected by Taro Yamane’s calculation. The research tools were a constructed questionnaire and interviews of 14 credit officers in various branches. Statistics employed for data analysis were percentage, mean, standard deviation and logistic regression analysis. The study revealed that: (1) most rejected personal loan applicants were males with age between 31 – 40 years; married and with Bachelor’s degree, working as company employees, with monthly income of 15,001 – 25,000 baht. Their credit history tended to be pre-existing with 4 credit accounts, payment default did not exceed 30 days and monthly installment of more than 70% of their monthly income; (2) most rejected personal loan applicants had credit bureau knowledge at a rather low level; (3) as for personal factors and credit bureau factors , it was found that age; absence of credit history, payment default and monthly installment affected the rejection positively with coefficient of correlation = 0.219, 0.082, 0.626 and 0.317 respectively, with a statistical significance at 0.05 level and credit bureau knowledge affected the rejection reversely with coefficient of correlation = -0.297; (4) the rejected applicants suggested that the bank inform and communicate with them the basic assessment criteria related to their prospective application beforehand; providing channels for them to respond to questions and explain shortfalls, applicants were not required to reveal their information, and define a limited effective period where their information can be revealed; and (5) the appropriate ways to enhance applicant’s credit profile should be checking credit bureau before application, finding joint applicants in the case of older applicants, monthly installments should not exceed 30% of income, consolidating accounts and lowering the amount of installments if multiple credit accounts existed, and initiating a certain kind of credit history for applicants whose credit history did not exist, with a good payment historyen_US
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
147643.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.85 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons