Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7596
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเชาว์ โรจนแสงth_TH
dc.contributor.authorปิโยรส สว่างth_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-07-12T07:00:47Z-
dc.date.available2023-07-12T07:00:47Z-
dc.date.issued2552-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7596-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2552th_TH
dc.descriptionการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยแห่งความสำเร็จในการจัดการธุรกิจก่อสร้าง และ (2) แนวทางการจัดการธุรกิจการก่อสร้างในระยะเศรษฐกิจถดถอยการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรที่ใช้ศึกษา ได้แก่ ผู้บริหาร หรือเจ้าซองกิจการที่ประกอบธุรกิจรับก่อสร้างที่อยู่ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน 17,350 ราย กำหนดกลุ่มตัวอย่างจำนวน 390 ราย เครื่องมือที่ใช้รวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบไคสแควร์ ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัจจัยแห่งความสำเร็จในการจัดการธุรกิจการก่อสร้างด้านปัจจัยภายนอกที่สำคัญเรียงตามลำดับคือ ปัจจัยสภาพแวดล้อมทางเศรษฐกิจที่มีการเจริญเติบโต และราคาวัสดุก่อสร้าง ปัจจัยสภาพแวดล้อมทางเทคโนโลยีที่มีความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีการก่อสร้างคุณภาพของวัสดุที่ใช้ในการก่อสร้าง และมีความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีสารสนเทศ ส่วนด้านปัจจัยภายในที่สำคัญเรียงตามลำดับคือ ปัจจัยด้านการเงินที่ต้องมีเงินทุนเพียงพอ มีสภาพคล่องทางการเงิน และสามารถเข้าถึงแหล่งเงินทุน ปัจจัยด้านการวางแผนภายใน องค์การต้องมีการกำหนดวิสัยทัศน์ ภารกิจ และเป้าหมายที่ชัดเจนและปฏิบัติได้จริง มีแผนกลยุทธ์และแผนปฏิบัติการ และมีการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทั้งภายในภายนอกเสมอ และ(2) แนวทางการจัดการธุรกิจการก่อสร้างในระยะเศรษฐกิจถดถอย ต้องมีการเร่งจัดหางานเพิ่มมากขึ้น ราคาที่เสนอในการประมูลงานก่อสร้างต้องต่ำลงเพื่อสามารถแข่งขันได้ เนื่องจากได้รับผลกระทบกับปริมาณงานก่อสร้างที่น้อยลงแต่ยังคงไม่มีการปรับเปลี่ยนธุรกิจในการรับงาน ไม่เปลี่ยนการรับงานจากลูกค้า ยังคงรับงานจากลูกค้ากลุ่มเดิมและไม่มีการปรับเปลี่ยนวิธีการหางาน ในระยะเศรษฐกิจถดถอยปัจจัยทางสภาพแวดล้อมทางเศรษฐกิจมีความสัมพันธ์กับการวางแผนภายในองค์การ การควบคุม การจัดการทรัพยากรมนุษย์ การจัดการด้านการเงินและ การจัดการด้านการตลาด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2009.238-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectธุรกิจอสังหาริมทรัพย์--แง่เศรษฐกิจ--ไทยth_TH
dc.titleการจัดการธุรกิจการก่อสร้างในระยะเศรษฐกิจถดถอย : กรณีศึกษาบริษัทรับก่อสร้างในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑลth_TH
dc.title.alternativeConstruction business management in economic recession : a case study of construction companies in Bangkok Metropolis and the Vicinityen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2009.238-
dc.identifier.urlhttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2009.238en_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to study : (1) the factors of success in managing construction businesses; and (2) how to manage construction business in economic recession. This research surveyed the group of the CEO (Chief Executive Officer) and business owners in construction sector which were in Bangkok Metropolis and the Vicinity. There were 17,350 corporations but the selected group were 390 companies. Tools used in gathering all needed information were a questionnaire, Statistical information was calculated by frequency, percent, mean, standard deviation and Chi-Square test. The research showed that: (1) the significant external factors in the administration of the construction industry were respectively the growth of the economy and the price of the raw material could affect the performance of the company. The technology factors were high quality of construction material, and progress in construction and information technology. The important internal factors Were respectively the financial and internal planning factors. The financial factor included the adequacy of the capital, liquidity, and the capability to access the financial resources. For internal planning factor, the organization should have clear and practical vision, mission and objective, and strategic and operation plans. Moreover the organization should continuously review and analyze internal and external factors; and (2) approaches for administration of construction business under the economic recession might be the increase in numbers of project and the decrease in bidding price in order to be more competitive. However new project should be the same kind of business of the previous projects, for the current target group, and by the same method to acquire project. In Economic recession, the economic factors were related to internal organization planning, controlling, human resource management, financial management, marketing management and operating in significant level at 0.05.en_US
dc.contributor.coadvisorสุวีณา ตั่งโพธิสุวรรณth_TH
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
118920.pdfเอกสารฉบับเต็ม6.31 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons