Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8013
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเชาว์ โรจนแสง, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorสุวีณา ตั่งโพธิสุวรรณ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorปัทมา นิยม, 2507--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-07-20T06:21:46Z-
dc.date.available2023-07-20T06:21:46Z-
dc.date.issued2549-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8013-
dc.description.abstractการวิจัยเชิงสำรวจครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพี่อ (1) ศึกษาการดำเนินธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ของผู้ประกอบการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่จดทะเบียนกับกรมพัฒนาธุรกิจการค้ากระทรวงพาณิชย์ (2) เพี่อ คึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ประกอบการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่จดทะเบียนกับ กรมพัฒนาธุรกิจการค้า กระทรวงพาณิชย์ กับปัจจัยส่วนประสมการตลาด บริการ “ชื่อไทย ไม่มีดอท” (3) เพี่อ คึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการเลือกใช้บริการ “ชื่อไทย ไม่มีดอท” ของผู้ประกอบการ พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่จดทะเบียนกับกรมพัฒนาธุรกิจการค้า กระทรวงพาณิชย์ การวิจัยนี้ได้กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ประกอบการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่จดทะเบียนกับกรม พัฒนาธุรกิจการค้า กระทรวงพาณิชย์ จำนวน 329 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น มีค่าความ เชื่อมั่น 0.83 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าสถิติ ไคสแควร์ การทดสอบแบบทีและแบบเอฟ โดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปทางสถิติ ผลการวิจัยพบว่า (1) ผู้ประกอบการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์มีวัตถุประสงค์ในการดำเนินธุรกิจ พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์เพื่อเพิ่มช่องทางในการทำตลาด มีรูปแบบการดำเนินธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ แบบมี เว็บไซต์และมีหน้าร้าน ส่วนใหญ่มีการจดโดเมน “ดอทคอม” และปัจจัยการใช้งานอินเทอร์เน็ตที่เป็นอุปสรรคต่อ การดำเนินธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ คือความล่าช้าของการสื่อสาร (2) ปัจจัยส่วนบุคคลด้านประเภทธุรกิจมี ความสัมพันธ์กับปัจจัยส่วนประสมการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ราคา และกระบวนการให้บริการ (3) ปัจจัยส่วน ประสมการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด และ ด้านสิ่งแวดล้อมทางกายภาพมี อิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการ “ชื่อไทย ไม่มีดอท” ของผู้ประกอบการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ที่จด ทะเบียนกับกรมพัฒนาธุรกิจการค้า กระทรวงพาณิชย์th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2006.118en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectชื่อไทยไม่มีดอท -- การตลาดth_TH
dc.subjectการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์th_TH
dc.titleปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการเลือกใช้บริการ "ชื่อไทย ไม่มีดอท" ของผู้ประกอบการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ที่จดทะเบียนกับกรมพัฒนาธุรกิจการค้า กระทรวงพาณิชย์th_TH
dc.title.alternativeInfluence of marketing mix factors on the decision to use real internet name (RIN) of the e-commerce traders registered with department of business development, Ministry of Commerceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe Objective of this Research were thrcc-fold : (1) to study business performances of E-Commerce traders registered with Department of Business Development, Ministry of Commerce. (2) to study whether personal factors of E- Commcrce traders registered with Department of Business Development, Ministry of Commerce have any relations with the marketing mix factors. (3) to study the marketing mix factor that affect the decision to use Real Internet Name (RIN) for E-commerce traders registered with Department of Business Development, Ministry of Commerce. This research has completed a survey from a sample of 329 E-commerce traders register with Department of Business Development, Ministry of Commerce, using a questionnaire that has confidence level of 0.83 as a Research tool. Statistical methods used to analyze data were frequency distribution, average, standard deviation. Chi-square, t-test and F-test, using SPSS/PC software. The study concludes that: (1) rhe main objective of E-Commerce traders is to get access to additional marketing channel to their preferred E-Commcrce business types are click and mortar company, which mostly have been registered with the domain name “.com” and the problem in Internet usage reported is the delay of network communication. (2) Personal factor on type of business has influential relation with the marketing mix factors, i.e. products, prices and processes (3) The marketing mix factors, namely products, prices, promotion, and physical evidence, have influenced the decision to use Real Internet Name (RIN) of the E-Commerce traders registered with the Department of Business Development, Ministry of Commerceen_US
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
96430.pdfเอกสารฉบับเต็ม7.08 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons