Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8414
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิเชียร เลิศโภคนนท์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorณรงค์ศักดิ์ ธนวิบูลย์ชัย, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorสุชาติ อัครภาพ, 2513--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-08-04T03:01:54Z-
dc.date.available2023-08-04T03:01:54Z-
dc.date.issued2550-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8414-
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับการตัดสินใจซื้อ เครื่องสุขภัณฑ์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านส่วนประสมทาง การตลาดกับการตัดสินใจซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัย ด้านการให้บริการติดตั้งเครื่องสุขภัณฑ์หรือปรับปรุงห้องน้ำกับการตัดสินใจซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร วิธีดำเนินการวิจัยครั้งนี้ ใช้การเก็บข้อมูลจากผู้บริโภคที่เข้ามาซื้อเครื่องสุขภัณฑ์จากร้านขายเครื่องสุขภัณฑ์ เป็นผู้บริโภคที่มีที่อยู่อาศัยในเขตกรุงเทพมหานครและมีอำนาจในการตัดสินใจซื้อ เครื่องสุขภัณฑ์จากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 ราย โดย 1 รายต้องมาจากที่อยู่อาศัย 1 หลังคาเรือนเท่านั้น และต้องไม่ใช่ ผู้รับเหมาก่อสร้าง บริษัทก่อสร้าง หรือบริษัทสร้างบ้านจัดสรร การสุ่มกลุ่มตัวอย่างใช้วิธีสุ่มโดยไม่คำนึงถึง ความน่าจะเป็นแบบตามสะดวก ประมวลผลข้อมูลด้วยเครื่องคอมพิวเตอร์ โดยโปรแกรมสำเร็จรูป โดยใช้ถิติ พื้นฐาน ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และไคสแควร์ ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัจจัยส่วนบุคคลทุกปัจจัย ได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ มีความสัมพันธ์กับการตัดสินซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร โดย ด้านที่มีความสัมพันธ์กับปัจจัยส่วนบุคคลมากที่สุด ได้แก่ ด้านยี่ห้อเครื่องสุขภัณฑ์ที่เลือกซื้อ รองลงมา คือ จำนวนร้านที่เข้าไปเลือกชมก่อนตัดสินใจซื้อเครื่องสุขภัณฑ์และสื่อที่รับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับเครื่องสุขภัณฑ์ (2) ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดทุกปัจจัย ได้แก่ ผลิตภัณฑ์ ราคา การจัดจำหน่าย และการส่งเสริม การตลาด มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร โดยด้านที่มี ความสัมพันธ์กับปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดมากที่สุด ได้แก่ ด้านยี่ห้อเครื่องสุขภัณฑ์ที่เลือกซื้อ สาเหตุที่ตัดสินใจซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ สื่อที่รับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับเครื่องสุขภัณฑ์และบุคคลที่มีอิทธิพลในการตัดสินใจซื้อ เครื่องสุขภัณฑ์ (3) ปัจจัยด้านการให้บริการจัดตั้งเครื่องสุขภัณฑ์มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อ เครื่องสุขภัณฑ์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร โดยด้านที่มีความสัมพันธ์กับปัจจัยด้านการให้บริการติดตั้ง เครื่องสุขภัณฑ์มากที่สุด ได้แก่ ด้านยี่ห้อเครื่องสุขภัณฑ์ที่เลือกซื้อ จำนวนร้านค้าที่เข้าไปเลือกชมก่อนตัดสินใจ ซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ สาเหตุที่ตัดสินใจซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ และสื่อที่รับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับเครื่องสุขภัณฑ์th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectเครื่องสุขภัณฑ์ -- ไทยth_TH
dc.titleปัจจัยทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสุขภัณฑ์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeMarketing factors influencing consumer's buying decision of Sanitary Ware in Bangkok Metropolisth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe study had the following purposes : (1) to study the relationships between personal factors related to consumer’s buying decisions of sanitary ware in Bangkok Metropolis; (2) to study the relationships between marketing mix factors related to consumer’s buying decisions of sanitary ware in Bangkok Metropolis; and (3) to study the relationships between replacement service factors related to consumer’s buying decisions of sanitary ware in Bangkok Metropolis. Data were collected from sample group of 400 consumers living in Bangkok Metropolis who bought sanitary ware and had decision making power in buying sanitary ware. The conditions were that one sample came from one resident only and the resident was not a contractor, construction company or housing company representative. The sampling method used was the non-probability in convenience sampling method. Statistical methods that were used to analyze data were percentage, mean, standard deviation and chi-square test. The results of the study found that : (1) all personal factors including gender, age, marital status, education, occupation and income had correlated to all of the consumer’s buying decisions of sanitary ware in Bangkok Metropolis. The strongest correlation to personal factors was the brand of sanitary ware. The second was the number of shops that the consumer went to see before making a buying decision followed by the media that advertised information about sanitary ware ; (2) all of the marketing mix factors including product, price, place and promotion correlated to all of the consumer’s buying decisions of sanitary ware in Bangkok Metropolis. The strongest correlations to marketing mix factors were the brand of sanitary ware, reasons for making buying decisions, media that advertised information about sanitary ware, and people who influenced making buying decisions; and (3) the replacement service factors had correlated to consumer’s buying decisions of sanitary ware in Bangkok Metropolis. The most correlated to replacement service were the brand of sanitary ware, the number of shops that the consumer went to see before making a buying decision, the reason for making a buying decision, and media that advertised information about sanitary wareen_US
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
101843.pdfเอกสารฉบับเต็ม7.8 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons