Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/844
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | นิตยา เพ็ญศิรินภา | th_TH |
dc.contributor.author | นันทิยา สหสุนทรวุฒิ, 2511- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2022-08-20T07:19:18Z | - |
dc.date.available | 2022-08-20T07:19:18Z | - |
dc.date.issued | 2546 | - |
dc.identifier.uri | http://ir.stou.ac.th/handle/123456789/844 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ส.ม.(บริหารโรงพยาบาล))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมธิราช, 2546 | th_TH |
dc.description.abstract | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ลักษณะส่วนบุคคลและประสบการณ์การเคยไปใช้สิทธิหลักประกันสุขภาพล้วนหน้า (2) ความพึงพอใจต่อบริการของโรงพยาบาลพระนั่งเกล้าและ/หรือเครือข่ายของโรงพยาบาลพระนั่งเกลัา และข้อเสนอแนะในการปรับปรุงบริการ (3) การตัดสินใจเลือกหน่วยบริการประจำและเหตุผลในการตัดสินใจ (4) ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะส่วนบุคคล ประสบการณ์การเคยไปใช้สิทธิ หลักประกันสุขภาพล้วนหน้าและความพึงพอใจต่อบริการกับการตัดสินใจเลือกหน่วยบริการประจำกลุ่มตัวอย่าง ได้จากการสุ่มอย่างมีระบบจากผู้มีสิทธิหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าที่ขึ้นทะเบียนกับโรงพยาบาลพระนั่งเกล้าในปีงบประมาณ 2547 ที่มีอายุตั้งแต่ 18 ปีขึ้นไป เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามที่มีค่าความเที่ยง 0.9319 ด้วยวิธีส่งทางไปรษณีย์ จำนวน 770 ฉบับ ได้คืนร้อยละ 60 มีแบบสอบถามที่สมบูรณ์ 385 ฉบับ เท่ากับขนาดตัวอย่างที่คำนวณได้ซึ่งนำมาวิเคราะห์ข้อมูลด้วยร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ไค-สแควร์และสัมประสิทธิสหสัมพันธ์การณ์จร ผลการศึกษาพบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 64.68 อายุเฉลี่ย 39.76 ปี เคยไปใช้สิทธิหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า ร้อยละ 57.40 (2) ผู้ที่เคยไปใช้สิทธิมีความพึงพอใจต่อบริการที่ได้รับอยู่ในระดับปานกลางมากที่สุด ร้อยละ 55.20 (3) การตัดสินใจเลือกหน่วยบริการประจำ พบว่า ส่วนใหญ่ร้อยละ 82.08 ยังคงเลือกโรงพยาบาลพระนั่งเกล้า ด้วยเหตุผล การเดินทางสะดวก เคยรักษาเป็นประจำจึงรู้สึกคุ้นเคยและรักษาดี คิดเป็นร้อยละ 33.91 15.89 และ 10.99 ตามลำดับ ผู้ที่ดตัดสินใจไม่เลือกโรงพยาบาลพระนั่งเกล้า ให้เหตุผลว่าบริการไม่ดี ร้อยละ 16.29 การเดินทางไม่สะดวก และได้รับบริการไม่เท่าเทียมกับผู้มีสิทธิการรักษาพยาบาลอื่น ๆ ซึ่งมีจำนวนเท่ากัน คือ ร้อยละ 13.95 (4) ลักษณะส่วนบุคคล ประสบการณ์การเคยไปใช้สิทธิหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า และความพึงพอใจต่อบริการที่ได้รับ มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจเลือกหน่วยบริการประจำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ กลุ่มตัวอย่างให้ข้อเสนอแนะในการปรับปรุงบริการของโรงพยาบาลพระนั่งเกล้าและเครือข่ายของโรงพยาบาลพระนั่งเกล้าในด้านระยะเวลาในการรอรับบริการ ด้านความเพียงพอของบุคลากรสาขาต่างๆ และด้านความเพียงพอของการให้ข้อมูลเกี่ยวกับการมารับบริการหรือการรักษาพยาบาล | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Reformatted digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาศาสตร์สุขภาพ--วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาสาธารณสุขศาสตร์ --วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | โรงพยาบาลพระนั่งเกล้า | th_TH |
dc.subject | บริการสุขภาพ--การตัดสินใจ | th_TH |
dc.subject | ประกันสุขภาพ--การตัดสินใจ | th_TH |
dc.title | การตัดสินใจเลือกหน่วยบริการประจำของผู้มีสิทธิหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าที่ขึ้นทะเบียนกับโรงพยาบาลพระนั่งเกล้า | th_TH |
dc.title.alternative | Decision making on contracting unit for primary care among beneficiaries of universal coverage health insurance who registered at Pranagklao hospital | th_TH |
dc.type | Thesis | th_TH |
dc.degree.name | สาธารณสุขศาสตรมหาบัณฑิต (บริหารโรงพยาบาล) | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาศาสตร์สุขภาพ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this study were to identify the beneficiaries’ (1) personal characteristics and experience of using Universal Coverage Health Insurance; (2) satisfaction with and comments on the service of Pranangklao Hospital and / or its network; (3) decision making on Contracting Unit for Primary Care and the reasons for those decision; (4) the relationships between personal characteristics, experience of using Universal Coverage Health Insurance, service satisfaction and the decision making on Contracting Unit for Primary Care. The respondents were sampled systematically from the Beneficiaries of Universal Coverage Health Insurance who registered at Pranangklao Hospital in 2004 and who were not less than 18 years old. Data were collected by questionnaires with reliability of 0.9319. Seven hundred seventy questionnaires were sent by mail and 60% of them were returned. Only 385 questionnaires were completed that equal to the calculated samples. Percentage, mean, standard deviation, chi-square test and contingency coefficient were used for data analysis. The research findings were (1) 64.68% of respondents were female with an average age of 39.76 years, 57.40% have had experience of using Universal Coverage Health Insurance; (2) 55.20% of this experience group were satisfied with the service moderately; (3) the decision making on Contracting Unit for Primary Care, 82.08% of samples have still chosen Pranangklao Hospital with the reasons of convenient transportation (33.91%), getting used to the hospital’s service (15.89%) and good medical treatment (10.99%); the reasons of the respondents that refused to choose Pranangklao Hospital were poor service (16.29%), inconvenient transportation (13.95%) and inequity of service as other beneficiary groups (13.95%); (4) there were statistically significant relationships between personal characteristics, experience of using Universal Coverage Health Insurance, service satisfaction and the decision making on Contracting Unit for Primary Care. The respondents recommended that Pranangklao Hospital and its network should improve time consumed for service waiting, insufficiency of various kind of staffs and provision of information about service and medical care | en_US |
dc.contributor.coadvisor | สุรเดช ประดิษฐบาทุกา | th_TH |
Appears in Collections: | Health-Theses |
This item is licensed under a Creative Commons License