Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8885
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorทวีวัฒน์ วัฒนกุลเจริญ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorศันสนีย์ สังสรรค์อนันต์, อาจารย์ที่ปรึกษา-
dc.contributor.authorอังคณา จันทะโร, 2528--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-08-16T01:59:14Z-
dc.date.available2023-08-16T01:59:14Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8885-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ (1) ศึกษาความต้องการของครูที่มีต่อการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดพัทลุง (2) พัฒนาแบบจำลองการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน และ (3) ประเมินแบบจำลองการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) ครูกลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยีที่สอนในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษา จังหวัดพัทลุง จำนวน 196 คน (2) ผู้เชี่ยวชาญด้านเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา และด้านการจัดการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน จำนวน 8 คน และ (3) ผู้ทรงคุณวุฒิด้านเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา จำนวน 3 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย (1) แบบสอบถามความต้องการของครู (2) แบบระดมความเห็นในการสนทนากลุ่ม (3) ต้นแบบชิ้นงาน และ (4) แบบประเมินต้นแบบชิ้นงานแบบจำลอง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ครูมีความต้องการการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (2) แบบจำลองการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดพัทลุงที่พัฒนาขึ้น ประกอบด้วย องค์ประกอบด้านปัจจัยนำเข้า ครอบคลุม การวิเคราะห์สภาพการเรียนการสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี การวิเคราะห์ปัญหาการเรียนการสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี การวิเคราะห์ความต้องการการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน และการเตรียมความพร้อมในการจัดการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน องค์ประกอบด้านกระบวนการ ครอบคลุม การผลิตบทเรียนสำหรับการเรียนการสอนผ่านคอมพิวเตอร์ช่วยสอน การจัดเตรียมสภาพแวดล้อมของห้องปฏิบัติการคอมพิวเตอร์ที่เหมาะสมกับการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน การเขียนแผนการสอน การถ่ายทอดเนื้อหาผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน การจัดกิจกรรมเสริมประสบการณ์ การสรุป และแลกเปลี่ยนเรียนรู้ และการนำเสนอผลการเรียน และองค์ประกอบด้านผลลัพธ์ ครอบคลุม ผลการประเมินก่อนเรียน ระหว่างเรียน และหลังเรียน ผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ผลการประเมินแบบจำลองการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน และผลการปรับปรุงแบบจำลองการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน และ (3) ผลการประเมินแบบจำลองการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดพัทลุง โดยผู้ทรงคุณวุฒิด้านเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา พบว่า ผู้ทรงคุณวุฒิประเมินแบบจำลองที่พัฒนาขึ้นว่ามีความเหมาะสมในระดับเหมาะสมมากth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2014.55en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectคอมพิวเตอร์ช่วยการสอนth_TH
dc.subjectคอมพิวเตอร์จัดการสอนth_TH
dc.titleการพัฒนาแบบจำลองการเรียนการสอนผ่านบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยีสำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดพัทลุงth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of an instructional model via computer assisted instruction in the Career and Technology Learning Area for secondary schools in Phatthalung Province.th_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิต-
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to study the needs of teachers concerning instruction via computer assisted instruction in the Career and Technology Learning Area for secondary schools in Phatthalung province; (2) to create an instructional model via computer assisted instruction; and (3) to evaluate the instructional model via computer assisted instruction. The research sample consisted of (1) 196 teachers teaching in the Career and Technology Learning Area of secondary schools in Phatthalung province; (2) eight specialists on educational technology and communications and on instructional management via computer assisted instruction; and (3) three experts on educational technology and communications. The employed research instruments were (1) a questionnaire on teacher’s needs, (2) a brainstorming form for focus group discussion, (3) a prototype instructional model, and (4) an evaluation form for the instructional model. Data were analyzed using the percentage, mean, standard deviation, and content analysis. Research findings revealed that (1) the overall need for instruction via computer assisted instruction of the teachers was at the high level; (2) the developed instructional model via computer assisted instruction in the Career and Technology Learning Area for secondary schools in Phatthalung province was composed of three components: the input factors component which included an analysis of the instructional condition of the Career and Technology Learning Area, an analysis of problems in the instruction of the Career and Technology Learning Area, an analysis of the needs for instruction via computer assisted instruction, and the readiness preparation for organizing instruction via computer assisted instruction; the process component which included the production of lessons for instruction via computer assisted instruction, the preparation of computer laboratory environment condition appropriate for instruction via computer assisted instruction, the writing of lesson plans, the imparting of contents via computer assisted lessons, the organization of experience enhancing activities, the conclusion and sharing of learning, and the presentation of learning outcomes; and the output component which included results of pre-assessment, formative assessment, and summative assessment of learning via computer assisted instruction, results of evaluation of the instructional model via computer assisted instruction, and results of improvement of the instructional model via computer assisted instruction; and (3) regarding evaluation results of the developed instructional model via computer assisted instruction in the Career and Technology Learning Area for secondary schools in Phatthalung province, it was found that the experts evaluated the developed instructional model as being appropriate at the high levelen_US
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
148010.pdfเอกสารฉบับเต็ม5.56 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons