Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9031
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธัญญรัศม์ วศวรรณวัฒน์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorภคมน ฉันทลักษณ์, 2513-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2023-08-22T08:56:20Z-
dc.date.available2023-08-22T08:56:20Z-
dc.date.issued2556en_US
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9031en_US
dc.description.abstractการศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษากระบวนการประกอบหลังคาเหล็กสำหรับรถกระบะ (2) ศึกษาค้นทุนการประกอบหลังคาเหล็กสำหรับรถกระบะโดยใช้ระบบต้นทุน ฐานกิจกรรม และ(3) เปรียบเทียบต้นทุนการประกอบหลังคาเหล็กสำหรับรถกระบะตามระบบต้นทุนฐาน กิจกรรมกับระบบต้นทุนแบบเดิม การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาข้อมูลต้นทุนการประกอบหลังคาเหล็กสำหรับรถกระบะของ บริษัท สามมิตรมอเตอร์สแมนูแฟคเจอริง จำกัด (มหาชน)โดยศึกษาเฉพาะหลังคาเหล็ก 3 แบบ คือแบบที่ 1 CAB (TDV4) แบบที่ 2 CAB (TDV2) และแบบที่ 3 HI-ROOF เครื่องมือที่ใช้ไนการศึกษาคือแบบบันทึก ข้อมูลต้นทุนและแบบสัมภาษณ์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้หลักการตามระบบต้นทุนฐานกิจกรรม โดยการ วิเคราะห์กิจกรรม การระบุตัวผลักดันกิจกรรม การคำนวณอัตราต้นทุนของแต่ละกิจกรรม และการคำนวณ ต้นทุนของหลังคาเหล็กตามฐานกิจกรรมผลการศึกษา พบว่า (1) กระบวนการประกอบหลังคาเหล็กสำหรับรถกระบะประกอบด้วย 4 กิจกรรมหลักได้แก่ กิจกรรมประกอบ มีหน้าที่นำชิ้นส่วนหลังคาเหล็กมาประกอบตามแบบที่ลูกค้าสั่ง กิจกรรมทำสีดำเนินการพ่นสีและตรวจสอบสีหลังคารถกระบะให้ลูกต้องตามคำสั่งซื้อของลูกค้า กิจกรรม ติดตั้งอุปกรณ์ทำหน้าที่ติดตั้งอุปกรณ์หลังคารถกระบะและตรวจสอบความสมบูรณ์ของโครงสร้างรถ กระบะอย่างละเอียด และกิจกรรมตรวจสอบคุณภาพ เป็นขั้นตอนการตรวจสอบชิ้นงานหลังคารถกระบะ แบบที่ 1 CAB (TDV4) มีต้นทุน 32,901.84 บาทต่อหลัง แบบที่ 2 CAB (TDV2) มีด้นทุน 36,071.67 บาท ต่อหลัง และแบบที่ 3 HI-ROOF มีต้นทุน 27,333.85 บาทต่อหลัง (3) เปรียบเทียบต้นทุนการประกอบหลังคา เหล็กสำหรับรถกระบะตามระบบต้นทุนฐานกิจกรรมกับระบบต้นทุนแบบเดิม พบว่า แบบที่ 1 CAB (TDV4) ต้นทุนฐานกิจกรรมสูงกว่าต้นทุนแบบเดิม จำนวน 9,958.51 บาทต่อหลัง แบบที่ 2 CAB (TDV2) ต้นทุนฐานกิจกรรมสูงกว่าต้นทุนแบบเดิมจำนวน 8,862.84 บาทต่อหลัง และ แบบที่ 3 HI-ROOF ต้นทุน ฐานกิจกรรมสูงกว่าต้นทุนแบบเดิม จำนวน 5,480.77 บาทต่อหลังth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectรถกระบะth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารธุรกิจth_TH
dc.titleการประยุกต์ระบบต้นทุนฐานกิจกรรมในการประกอบหลังคาเหล็กสำหรับรถกระบะth_TH
dc.title.alternativeApplication of activity-based costing for a Pick-up truck steel canopy assembly businessth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to study the work process of assembling steel canopies for pick-up trucks; (2) to study the costs of each step of the process under the activity-based costing (ABC) system; and (3) to compare the costs under the ABC system compared to the traditional costing system. This research examined the costs of installing 3 types of metal tops sold by Sammitr Motors Manufacturing Public Company Limited, namely the 1 CAB type (TDV4), the 2 CAB type (TDV2), and the HI-ROOF type. The research tools were a cost data form and an interview form. Data were analyzed based on the activity-based costing system, analyzing the activities involved, indentifying the drivers, calculating the costs rate of each activity and finding the final ABC cost of each steel canopy model. The results showed that (1) Four main activities were involved in steel canopy assembly. First, the assembly activity comprised putting the pieces together according to the customer’s specifications. The painting activity involved spraying on the paint and inspecting that it was the color ordered by the customer. The equipment installation activity was to install accessories and inspect the completeness of the steel canopy structure in detail. Lastly, the quality control activity was intended to check the quality of the entire steel canopy and its materials before delivery to the customer. (2) Using the ABC system, the costs of assembling each model were found to be 32,901.84 baht per unit for the 1 CAB (TDV4) model, 36,071.67 baht per unit for the 2 CAB (TDV2) model and 27,333.85 baht per unit for the HI-ROOF model. (3) A comparison of ABC system with the traditional costing system showed that for model 1 CAB (TDV4) costs under the ABC system were 9,958.51 baht per unit higher than under traditional costing; for model 2 CAB (TDV2) costs under the ABC system were 8,862.84 baht per unit higher than under traditional costing, and for model 3 HI-ROOF costs under the ABC system were 5,480.77 baht per unit higher than under traditional costing.en_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext_143872.pdfเอกสารฉบับเต็ม10.29 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons