Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9315
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรางคณา โตโพธิ์ไทย, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorพิชญา พิมพ์สุข, 2530-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-08-31T03:58:24Z-
dc.date.available2023-08-31T03:58:24Z-
dc.date.issued2558-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9315-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้สื่อการเรียนการสอนสำหรับเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาของครูศูนย์การศึกษาพิเศษ เขตการศึกษา 9 จังหวัดขอนแก่น ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูและบุคลากรศูนย์การศึกษาพิเศษเขตการศึกษา 9 จังหวัดขอนแก่น ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 131 คน เครื่องมือที่ใช้ใน การวิจัย คือ แบบสอบถามการใช้สื่อการเรียนการสอนสำหรับเด็กที่มีความบกพร่องของสติปัญญาของครู และบุคลากร สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยปรากฏว่าโดยภาพรวมการใช้สื่อการเรียน การสอนอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดในแต่ละด้าน คือ (1) ประเภทของสื่อการเรียนการสอนที่ครู และบุคลากรใช้ คือ สื่ออุปกรณ์ (2) แหล่งที่มาของสื่อการเรียนการสอนคือ ครูและบุคลากรผลิตเอง (3) ขั้นตอนการใช้สื่อของครูและบุคลากรคือ ขั้นการประเมิน การใช้สื่อตามแผนที่วางไว้ (4) ปัญหาการใช้สื่อการเรียนการสอน คือ ขาดแคลนงบประมาณในการผลิตหรือจัดซื้อสื่อการเรียนการสอน และ (5) ความต้องการในการพัฒนาการใช้สื่อการเรียนการสอนคือ ด้านการผลิตและการจัดซื้อสื่อการเรียนการสอนth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectศูนย์การศึกษาพิเศษth_TH
dc.subjectความบกพร่องทางสติปัญญาth_TH
dc.subjectสื่อการสอนth_TH
dc.subjectเด็กพิเศษ--การศึกษาและการสอนth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษาth_TH
dc.titleการใช้สื่อการเรียนการสอนสำหรับเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาของครูและบุคลากร ศูนย์การศึกษาพิเศษ เขตการศึกษา 9 จังหวัดขอนแก่นth_TH
dc.title.alternativeThe use of instructional media for intellectually disabled children by teachers and personnel of Educational Region 9 Special Education Center in Khon Kaen Provinceen_US
dc.typeThesis-
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objective of this research was to study the use of instructional media for intellectually disabled children by teachers and personnel of Educational Region 9 Special Education Center in Khon Kaen province. The research population comprised 131 teachers and educational personnel of Educational Region 9 Special Education Center in Khon Kaen province during the second semester of the 2015 academic year. The employed research instrument was a questionnaire on the use of instructional media for intellectually disabled children by teachers and personnel. Statistics employed for data analysis were the percentage, mean, and standard deviation. Research findings showed that the overall use of instructional media for intellectually disabled children by teachers and personnel was at the high level. When specific aspects of the use were considered, the items receiving the top rating mean for each specific aspect were specified as follows: (1) in the aspect of category of instructional media used by teachers and educational personnel, the item receiving the top rating mean was that on teaching aid media; (2) in the aspect of the source of instructional media, that on the teachers and educational media producing the media by themselves; (3) in the aspect of the steps of using instructional media, that on the evaluation step and that on the use of instructional media based on the lesson plan; (4) in the aspect of problems of using the instructional media, that on the lack of budget for production or buying of the instructional media; and (5) in the aspect of the needs for development of the use of instructional media, that on the production and buying of the instructional media.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151749.pdf13.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons