Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9377
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรธนัย อ้นสาราญ, อาจารย์ที่ปรึกษา.th_TH
dc.contributor.advisorสัจจา บรรจงศิริ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorสุธิดา มณีอเนกคุณ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorทรงศิลป์ บุญทองโท, 2526--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-09-02T06:38:35Z-
dc.date.available2023-09-02T06:38:35Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9377-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (การจัดการการเกษตร)) -- มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2564th_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ข้อมูลพื้นฐานของเกษตรกรต้นแบบ 2) การจัดการทรัพยากร กระบวนการผลิตและการตลาด 3) ปัญหาและการจัดการการผลิตและการตลาด และ 4) ปัจจัยความสำเร็จ ในการจัดการการผลิตและการตลาด ของนายเหรียญ คำแคว่น ซึ่งเป็นเกษตรกรต้นแบบในโครงการสร้างป่าสร้างรายได้ ผลการวิจัยพบว่า 1) นายเหรียญ คำแคว่น อายุ 57 ปี มีพื้นที่ถือครองทั้งสิ้น 43.10 ไร่ แบ่งเป็นพื้นที่อนุรักษ์ ป่าต้นน้าลำธาร 28.10 ไร่ และพื้นที่ทำการเกษตรแบบระบบวนเกษตร 15 ไร่ มีรายได้หลักในครัวเรือนจากแปลงเกษตรเฉลี่ย 75,000 – 80,000 บาทต่อปี และเป็นเกษตรกรต้นแบบในโครงการสร้างป่าสร้างรายได้ จังหวัดน่าน 2) การจัดการทรัพยากร กระบวนการผลิตและการตลาด สามารถสร้างรายได้อย่างพอเพียง โดยการเลือกชนิดไม้และพืชปลูกจะคำนึงถึงการใช้ประโยชน์ของเนื้อไม้ เช่น สัก ประดู่ พะยูง การให้ผลผลิตเพื่อกิน ขาย และประโยชน์ใช้สอยอื่น ๆ เช่น ต๋าว หวาย มะขม มะขามป้อม ไม้ผล ชาอัสสัม (เมี่ยง) และสมุนไพร และการรักษาระบบนิเวศ มีการปลูกพืชในลักษณะ 4 ชั้นเรือนยอด ลดต้นทุนการผลิตโดยใช้เศษเหลือจากพืชและมูลสัตว์เพื่อผลิตปุ๋ยคอกและปุ๋ยหมักปรับปรุงบำรุงดิน จำหน่ายผลผลิต ทั้งในรูปแบบสดและแปรรูป เช่น ต๋าวสด ต๋าวเชื่อมและเมี่ยง ตลาดเป้าหมาย คือ ตลาดในห้างสรรพสินค้า ตลาดสดอำเภอ สหกรณ์ฯ ตลาดสดชุมชน และร้านค้าหน้าบ้าน โดยวางแผนกลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาด คือ (1) สินค้ามีคุณภาพ สดใหม่ (2) ราคาสมเหตุสมผล ตามคุณภาพสินค้าและต้นทุน (3) การจัดจำหน่ายด้วยตนเองเป็นหลัก (4) การประชาสัมพันธ์แบบสื่อสารทางตรงและบอกต่อ 3) ปัญหาและการจัดการ พบว่ามีปัญหาด้านดิน แรงงาน และการปลูกพืชร่วม ไม่พบปัญหาด้านการตลาด 4) ปัจจัยความสำเร็จ พบว่า (1) ปัจจัยภายใน ได้แก่ ตัวเกษตรกร ทรัพยากร ราคาสินค้า และการคมนาคมขนส่ง (2) ปัจจัยภายนอก ได้แก่ การสนับสนุนและการได้รับการยอมรับจากหน่วยงานภาครัฐและชุมชน สภาพภูมิอากาศ และปริมาณน้ำth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการจัดการการเกษตร --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectระบบวนเกษตรth_TH
dc.titleการจัดการระบบวนเกษตรของเกษตรกรต้นแบบในโครงการสร้างป่าสร้างรายได้ของนายเหรียญ คำแคว่น จังหวัดน่านth_TH
dc.title.alternativeAgroforestry system management of the role model farmer in the income generating reforestation project of Mr.Rian Kamkwaen, Nan Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis a qualitative research have the objectives were to study 1) basic information of the role model farmer 2) resource management, production processes and marketing 3) problems and production and marketing management; 4) success factors in production management and marketing of Mr.Rian KamKwaen who was a role model farmer in the income generating reforestation project. The informant was selected as a purposive sampling, Mr.Rian KamKwaen, with the condition that he was a successful farmer in agroforestry system, a role model farmer in the income generating reforestation project in Nan province and his site was selected as a royal work area in 2017 including as a learning. The tools that used in this research is a data record form, an in-depth interview form and an observation form. The data analysis was by organizing and categorizing data, characteristics data conclusions and linking the events and data. The results showed that 1) Mr. Rian Kamkwaen, 57 years old, who was practiced in agroforestry system. A total possessed farm area was 43.10 rai, divided into 28.10 rai of watershed forest conservation area and 15 rai of agroforestry farming area. The main household average income from agricultural area was 75,000 – 80,000 baht per year and he was a role model farmer in the Income Generating Reforestation Project in Nan Province. Until successful, he was chosen as a role model farmer in the income-generating reforestation project, Nan province 2) For the Resource management, production processes and marketing in agroforestry systems until able to generating income sufficiently. Mr.Rian considered selecting wood and crops by utilization of wood for build a dwelling and sell it such as teak, padauk, rosewood, for edible produce, selling and other uses such as sugar palm (tao), rattan, bitter gooseberry, gooseberry, fruit trees, Assam tea (Miang) and herbs and maintain of the ecosystem. The crops are plant in a four-tiered canopy style. Recycling resources using plant residues and manure to produce manure and compost to improve soil. Distribution of products was sold in fresh form and processing, such as fresh sugar palm, sugar palm in syrup and fermented tea leave (miang). At the market target is defined as the market in department stores, district fresh market, agricultural cooperative, community fresh market and local shop in front of the house. The marketing mix strategy were (1) products, value on quality products, fresh (2) prices, reasonable prices according to product quality and costs. (3) product distribution by self-distribution mainly. (4)Public relations were direct communication and word of mouth. 3) problems and management were soil, labor and crop cultivation. The marketing problem was not found. 4) Factors that resulted to success ; (1) internal factors; the farmers, resources, price, and transportation (2) external factors; incentives and recognition from government agencies and communities as well as appropriate climatic condition and sufficient water supply.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม23.41 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons