Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9465
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนาลัน แป้นปลื้ม, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorปุณญิศา ยุทธวงษ์สุข, 2514--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.date.accessioned2023-09-13T07:26:12Z-
dc.date.available2023-09-13T07:26:12Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9465-
dc.description.abstractการศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยทางวัฒนธรรม ปัจจัยทางสังคม ปัจจัยทางจิตวิทยา และปัจจัยส่วนประสมการตลาดของผู้บริโภค ในอำเภอเมืองนครราชสีมา จังหวัดนครราชสีมา ณ ตลาดกลางไม้ดอกไม้ประดับโคกกรวด (เศรษฐีการ์เด้น) 2) พฤติกรรมในการซื้อไม้ดอกไม้ประดับของผู้บริโภค 3) ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยทางวัฒนธรรม ปัจจัยทางสังคม ปัจจัยทางจิตวิทยา และปัจจัยส่วนประสมการตลาดกับพฤติกรรมในการซื้อไม้ดอกไม้ประดับ การศึกษาค้นคว้าอิสระฉบับนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากร คือ ผู้บริโภคไม้ดอกไม้ประดับ ณ ตลาดกลางไม้ดอกไม้ประดับโคกกรวด (เศรษฐีการ์เด้น) ซึ่งประชากรมีขนาดใหญ่และไม่ทราบจำนวนประชากรที่แน่นอน โดยคำนวณจากสูตรไม่ทราบขนาดตัวอย่างของ W.G. Cochran โดยกำหนดระดับค่าความเชื่อมั่นร้อยละ 95 และระดับค่าความคลาดเคลื่อน 0.05 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้จำนวน 400 คน ใช้วิธีการเลือกตัวอย่างแบบสะดวก โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล และการวิเคราะห์ข้อมูลใช้ การหาค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบไคสแควร์ ผลการศึกษาพบว่า 1) ผู้บริโภคกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 30-39 ปี สถานภาพสมรส การศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัท มีรายได้ต่อเดือน 20,001-30,000 บาท 2) พฤติกรรมในการซื้อไม้ดอกไม้ประดับของผู้บริโภค ส่วนใหญ่เลือกซื้อไม้ดอกไม้ประดับแบบกระถาง ในรอบ 1 เดือนซื้อ 1-5 ครั้ง มักไปซื้อวันเสาร์ ตั้งแต่เวลา 16.00 น. ใช้เวลาซื้อ 30 นาที ถึง 1 ชั่วโมง ซื้อต่อครั้ง 500 – 1,000 บาท 3) ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยทางวัฒนธรรม ปัจจัยทางสังคม ปัจจัยทางจิตวิทยา และปัจจัยส่วนประสมการตลาดกับพฤติกรรมในการซื้อไม้ดอกไม้ประดับส่วนใหญ่สัมพันธ์กัน ยกเว้นปัจจัยส่วนประสมการตลาดด้านการส่งเสริมการตลาดไม่สัมพันธ์กับพฤติกรรมในการซื้อไม้ดอกไม้ประดับ ดังประเด็นต่อไปนี้ ได้แก่ มีบริการชำระเงินได้หลายรูปแบบทั้งเงินสดสแกนจ่ายผ่านแอปพิเคชั่นธนาคารต่าง ๆ และบัตรเครดิตไม่สัมพันธ์กับความถี่ในการซื้อในรอบ 1 เดือน (มิ.ย.2565) (χ2= 9.31, p<0.5) ระยะเวลาที่ใช้ในการซื้อไม้ดอก ไม้ประดับ (χ2= 10.87, p<0.5) มักจะไปซื้อไม้ดอกไม้ประดับกับใคร(χ2= 8.76, p<0.5), บุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อไม้ดอกไม้ประดับ(χ2= 10.71, p<0.5), ค่าใช้จ่ายเฉลี่ยในการซื้อไม้ดอกไม้ประดับต่อครั้ง (χ2= 16.26, p<0.5)th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกการจัดการทรัพยากรเกษตร--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectไม้ดอก--การจัดซื้อth_TH
dc.subjectไม้ประดับ--การจัดซื้อth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--การจัดการทรัพยากรเกษตรth_TH
dc.titleพฤติกรรมในการซื้อไม้ดอกไม้ประดับ ในอำเภอเมืองนครราชสีมา จังหวัดนครราชสีมา กรณีศึกษา : ผู้บริโภคในตลาดกลางไม้ดอกไม้ประดับโคกกรวด (เศรษฐีการ์เด้น)th_TH
dc.title.alternativeBehavior of buying flowering and ornamental plants in Nakhon Ratchasima District, Nakhon Ratchasima Province : a case study of consumers in Khok Kruat Flowering and Ornamental Plant Central Market (Setthi Garden)en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิต (การจัดการทรัพยากรเกษตร)th_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study: 1) personal factors, cultural factors, social factors, psychological factors and marketing factors of consumers in Khok Kruat Flowering and Ornamental Plant Central Market (Setthi Garden); 2) ornamental flower buying behaviors of consumers at this central flower market; 3) the relationship between personal factors, cultural factors, social factors, psychological factors and marketing factors with behaviors in buying ornamental flowers. This independent study was a survey research. The population was the consumers in Khok Kruat Flowering and Ornamental Plant Central Market (Setthi Garden). The population was large and the exact number of the population was unknown. Sample size was calculated from the formula of unknown sample size of W.G. Cochran by setting the confidence level at 95% and the level of error at 0.05. Convenience sampling was used and data were obtained from 400 questionnaires given to consumers who shopped for flowers at the market. To get the answer to this study’s objectives, we surveyed various factors that may be correlated with consumers' purchase of ornamental flowers. The statistical analysis included finding frequency distribution, analyzing average and percentage, estimating the distribution of the means, and Chi-Square analysis. Results indicated that 1) based on the study’s sample group, most of them were female, aged between 30-39 years old, married, educated to Bachelor's degree level, working as an office worker, and having a monthly income around 20,001-30,000 baht. 2) Buying behavior consumer ornamental plants Most of them bought potted ornamental plants. In the past 1 month, they bought 1-5 times, usually on Saturdays. From 4 p.m., it took 30 minutes to 1 hour to buy, 500-1,000 baht per time. 3) The relationship between personal factors, cultural factors, social factors, psychological factors and the marketing mix factors with buying behavior of most ornamental plants were related. Except the marketing mix factors in marketing promotion were not related to the buying behavior of ornamental plants as follows: There are many types of payment services, including cash scanning, payment through various bank applications and cards. Credit was not related with purchase frequency in a month (Jun. 2022) (χ2= 9.31, p<0.5). Period spent on buying ornamental plants (χ2= 10.87, p<0.5) tended to who bought ornamental plants (χ2 = 8.76, p<0.5), the person who influenced the decision to bought ornamental plants (χ2 = 10.71, p<0.5), the average cost of buying ornamental plants per time (χ2= 16.26, p<0.5)en_US
Appears in Collections:Agri-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext.pdfเอกสารฉบับเต็ม11.06 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons