Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9934
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ธนศักดิ์ สายจำปา | th_TH |
dc.contributor.author | เชิดศักดิ์นิรันดร์ พันธสุชาติ, 2504- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชารัฐศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-10-16T03:24:12Z | - |
dc.date.available | 2023-10-16T03:24:12Z | - |
dc.date.issued | 2558 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9934 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา ปัจจัยทางการเมือง เศรษฐกิจและสังคมที่ส่งผลให้ นายสุรวุฒิ เชิดชัย ชนะการเลือกตั้งนายกเทศมนตรีนครนครราชสีมาเมื่อวันที่ 27 พฤษภาคม พ.ศ. 2555 ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัจจัยทางการเมืองที่ส่งผลให้นายสุรวุฒิ เชิดชัย ชนะการเลือกตั้ง ได้แก่ การที่กลุ่มการเมืองของนายสุวัจน์ ลิปตพัลลภ ให้การสนับสนุน การสังกัดกลุ่มการเมืองที่มาจาก นักการเมองทองถัน คู่แข่งทางการเมืองยังขาดประสบการณ์ทางการเมือง การรณรงค์หาเสียงเลือกตั้งเน้นเจาะกลุ่มคนชั้นกลาง การที่เป็นตระกูลของนักการเมือง การมีคุณแม่เป็นผู้ที่มีชื่อเสียงในทางสังคม การมี ต้นทุนทางสังคมสูง ประกอบกับการที่นำนโยบายในการหาเสียงมาพัฒนาเทศบาลต่อจากสมัยที่แล้ว (2) ปัจจัยทางด้านสังคม ที่ส่งผลให้นายสูรวุฒิ เชิดชัยชนะการเลือกตั้ง มาจากการที่จัดกิจกรรมและส่งเสริม ประเพณีอย่างต่อเนื่องและสมำเสมอ การสนับสนุนส่งเสริมด้านกีฬาในจังหวัด การส่งเสริมและการกระจายระบบสาธารณะสุขไปแหล่งตามชุมชน และการขยายโอกาสทางการศึกษาโดยเน้นความเป็นเลิศ ในแต่ละสาขาอาชีพ (3) ปัจจัยทางเศรษฐกิจ ที่ส่งผลให้นายสุรวุฒิ เชิดชัย ชนะการเลือกตั้ง มาจากการที่ ครอบครัวมีธุรกิจโรงงานประกอบรถโดยสารที่ใหญ่ที่สุดในประเทศไทย การเป็นเจ้าของศูนย์จำหน่ายและ บริการรถยนต์สอนด้า ประจำจังหวัดการได้รับสัมปทานเดินรถโดยสารประจำทางทั่วประเทศ การมีบริษัทในเครือที่มีพนักงานจำนวนมาก การมีกลุ่มเครือญาติที่ทำธุรกิจอยู่ในเขตเทศบาลให้ความช่วยเหลือ และสนับสนุน ปัจจัยเหล่านี้เป็นสาเหตุที่ทำให้ประชาชนในเขตเทศบาลนครนครราชสีมาสนับสนุน และ ให้ความไว้วางใจในการเลือกนายสุรวุฒิ เชิดชัย เข้ามาเป็นนายกเทศมนตรีเทศบาลนครนครราชสีมาเมื่อ วันที่ 27 พฤษภาคม 2555 | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการเมืองการปกครอง--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | การเลือกตั้ง--ไทย--นครราชสีมา | th_TH |
dc.subject | การเลือกตั้งท้องถิ่น--ไทย--นครราชสีม | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--การเมืองการปกครอง | th_TH |
dc.title | ปัจจัยที่ส่งผลให้นายสุรวุฒิ เชิดชัย ชนะการเลือกตั้งตำแหน่งนายกเทศมนตรีนครนครราชสีมาในการเลือกตั้งเมื่อวันที่ 27 พฤษภาคม พ.ศ. 2555 | th_TH |
dc.title.alternative | Factors that affected Mr. Surawut Cherdchai's victory in the Election for Mayor of Nakhon Ratchasima on 27 May 2012 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | รัฐศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชารัฐศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objective of this research was to study the political, economic and social factors that contributed to Mr. Surawut Cherdchai’s success in winning the election for mayor of Nakhon Ratchasima on 27 May 2012. This research used qualitative methods such as documentary study, participatory interviews and in-depth interviews. The key informants consisted of candidates for the position of mayor of Nakhon Ratchasima, their campaign advisers, candidates for the position of municipal council member, government officials, academics, community leaders, local journalists and voters. Data were analyzed by descriptive analysis. The results showed that (1) The political factors that contributed to Surawut Cherdchai’s win were that the political group led by Suwat Lipdapallop endorsed him, he belonged to a political group made up of local people, the other candidates lacked political experience, his campaign focused on the middle class, he came from a family of politicians, his mother had a prominent social standing, he had high social investment, and his policy was to develop the municipal area following the previous plan. (2) The social factors that contributed to Cherdchai’s win were that he regularly and continuously organized activities and promoted local traditions, he promoted sport in the province, he promoted the distribution of public health service in all communities, and he worked to expand educational opportunities with a goal of creating excellence in every field. (3) The economic factors that contributed to Cherdchai’s win were that his family owned the largest automobile assembly plant in the country, he owned the provincial Honda sales and service center, he owned concessions to bus routes all over the country, there were many subsidiary companies in the network that employed large numbers of people, and he had family members with businesses in the municipal area who supported him. These are the reasons that the majority of voters in Nakhon Ratchasima Municipality supported Cherdchai and elected him as mayor on 27 May 2012. | en_US |
Appears in Collections: | Pol-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
151785.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 21.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License