Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10610
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorส่งเสริม หอมกลิ่น, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorศิริลักษณ์ นามวงศ์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorจตุพร สุนาทร, 2521--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-11-30T07:19:09Z-
dc.date.available2023-11-30T07:19:09Z-
dc.date.issued2562-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10610-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (สหกรณ์))-- มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2562th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยส่วนบุคคลและปัจจัยทางสังคมที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของสมาชิกสหกรณ์ 2) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของสมาชิกสหกรณ์ 3) ความสัมพันธ์ของปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยทางสังคม และปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของสมาชิกสหกรณ์ และ 4) เสนอแนะแนวทางในการพัฒนาธุรกิจจัดหาสินค้ามาจำหน่ายของสหกรณ์การเกษตรเมืองเลย จำกัด ผลการวิจัยพบว่า 1) สมาชิกที่ตัดสินใจซื้อและไม่ซื้อสินค้าสหกรณ์ ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 41-55 ปีการศึกษาต่ากว่ามัธยมศึกษาตอนต้น เป็นสมาชิกสหกรณ์ต่ำกว่า 10 ปี 2) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของสมาชิก โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง 3) ปัจจัยส่วนบุคคลและปัจจัยทางสังคมมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อสินค้าสหกรณ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 4) แนวทางในการพัฒนาธุรกิจจัดหาสินค้ามาจำหน่ายของสหกรณ์ คือควรสำรวจความต้องการสินค้าจากสมาชิก จัดหาสินค้ามาจำหน่ายจากผู้ผลิตโดยตรงเพื่อลดราคาการจำหน่ายสินค้าของสหกรณ์ และเพิ่มการประชาสัมพันธ์th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาสหกรณ์ --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectสินค้า--การจัดซื้อth_TH
dc.subjectการตัดสินใจผลิตเองหรือจัดซื้อth_TH
dc.subjectการตัดสินใจth_TH
dc.subjectสหกรณ์การเกษตร--ไทยth_TH
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของสมาชิกสหกรณ์การเกษตรเมืองเลย จำกัดth_TH
dc.title.alternativeFactors affecting purchasing decisions of members of Muang Loei Agricultural Cooperativeen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study 1) personal factors and social factors affecting purchasing decisions of cooperative members 2) mixed marketing factors impacting the purchasing factors of cooperative members 3) relationship among personal factors, social factors, and mixed marketing factors affecting the purchasing decisions of members and 4) guidelines in purchasing business development of Mueang Loei Agricultural Cooperative Limited. The population of this study was 5,172 members of Mueang Loei Agricultural Cooperative Limited on 31st March, 2019. The sample size of 372 people was determined by using Taro Yamane formula with the error value of 0.05 and purposive sampling method specifically for members who contacted the cooperative according to the proportion of members who purchased and not purchase products at 50% equally. Tool used in this research was questionnaires. Statistics employed for data analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, Chi-square statistics, Cramer.V coefficient, logistic regression and artificial network.Qualitative data analysis were content analysis. The results of the research revealed that 1) members who decided to buy or not to buy goods from the cooperative were mainly male with the age between 41-55 years and education lower than junior secondary school level. Their annual income was lower than 100,000 Baht with the agricultural area lower than 10 Rai. Their membership time was lower than 10 years. They were the head of the family with members in the group between 10-30 people. Most of their member friends bought goods from general stores. The reasons for purchasing or not purchasing the cooperative goods,overall,were at the moderate level. 2) Marketing mix factors impacting purchasing factors, overall, were at the moderate level except for the aspect about promotions that was on the high level. For members who did not decide to purchase from the cooperative,overall, were at the moderate level. 3) Personal factors and social factors that were related to the purchasing decisions at statistically significant level included type of goods, purchasing frequency, the amount of money used to purchase, and the reasons for purchasing. In regards to marketing mix factors, they were related with the purchasing decisions at statistically significant level on the aspects of type of goods, purchasing frequency, and the reasons for purchasing. Regarding personal factors and social factors of members who decided not to buy goods from the cooperative at statistically significant level were on the aspect of types of goods, the amount of money used to purchase, and the reasons for purchasing. And for the marketing mix factors which related to the decision to not purchase from the cooperative at statistically significant level were amount of money used to purchase and the reasons for purchasing. For the reasons affecting the decisions to purchase at statistically significant level included the aspects of annual household income as the most influential impact at 33.0%. Second to that was agricultural production area at 25.90%, pricing at 22.30%, and distribution location at 18.80% respectively. 4) Guidelines in purchasing business development of cooperative were such as surveying the needs for goods from members, providing goods for sale directly from the producers to reduce the selling price of the cooperative, and increasing the public relation and promotions to attract more interest from members.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม31.18 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons