Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11018
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุวรรณี ยหะกร | th_TH |
dc.contributor.author | อุษารัตน์ กอธงทอง, 2536- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-01-04T06:44:45Z | - |
dc.date.available | 2024-01-04T06:44:45Z | - |
dc.date.issued | 2564 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11018 | en_US |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (หลักสูตรและการสอน))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2564 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบความสามารถในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกยาปีที่ 6 โรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองราชบุรีระหว่างกลุ่มที่เรียนรู้ด้วยรูปแบบซินเนคติกส์และกลุ่มที่เรียนรู้แบบปกติ และ (2) เปรียบเทียบเจตคติของนักเรียนต่อการเรียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองราชบุรีระหว่างกลุ่มที่เรียนรู้ด้วยรูปแบบซินเนคติกส์และกลุ่มที่เรียนรู้แบบปกติกลุ่มตัวอย่าง เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาล 4 (วัดมหาธาตุวรวิหาร) จำนวน 2 ห้องเรียน จำนวนนักเรียนห้องเรียนละ 25 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่มเครื่องมือการวิจัย ได้แก่ (1) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้รูปแบบซินเนคติกส์ (2) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้รูปแบบปกติ (3) แบบวัดความสามารถในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ และ (4) แบบวัดเจตคติของนักเรียนที่มีต่อการเรียนภาษาไทย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ความสามารถในการเขียนเชิงสร้างสรรค์วิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มที่เรียนรู้ด้วยรูปแบบซินเนกติกส์สูงกว่าของกลุ่มที่เรียนรู้แบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ (2) เจตคติต่อการเรียนภายาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ : กลุ่มที่เรียนรู้ด้วยรูปแบบซินเนคติกส์สูงกว่าของกลุ่มที่เรียนรู้แบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | การเขียนเชิงสร้างสรรค์ (ประถมศึกษา) | th_TH |
dc.subject | การเขียน | th_TH |
dc.subject | ภาษาไทย--การเขียน--การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา) | th_TH |
dc.title | ผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยรูปแบบซินเนคติกส์ ที่มีต่อความสามารถ ในการเขียนเชิงสร้างสรรค์และเจตคติต่อการเรียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองราชบุรี | th_TH |
dc.title.alternative | The effects of learning activities management using the Synectics model on creative writing ability and attitude toward Thai language learning of Grade 6 students of schools under Ratchaburi Town Municipalit | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were (1) to compare creative writing ability of the group of Grade 6 students of schools under Ratchaburi Town Municipality who learned through the Synectics model with the counterpart ability of the group of Grade 6 students who learned through traditional instruction; and (2) to compare attitude toward Thai language learning of the group of Grade 6 students of schools under Ratchaburi Town Municipality who learned through the Synectics model with the counterpart attitude of the group of Grade 6 students who learned through traditional instruction. The research sample consisted of Grade 6 students in two intact classrooms, each of which consisting of 25 students, of Tessaban 4 (Wat Mahathat Worawiharn) School obtained by cluster random sampling. The research instruments were (1) learning activities management plans for the Synectics model; (2) learning activities management plans for traditional instruction; (3) a creative writing ability test; and (4) a scale to assess attitude toward Thai language learning. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. The research findings showed that (1) the creative writing ability of the group of Grade 6 students who learned through the Synectics model was significantly higher than the counterpart ability of the group of Grade 6 students who learned through traditional instruction at the .01 level of statistical significance; and (2) attitude toward Thai language learning of the group of Grade 6 students who learned through the Synectics model was significantly higher than the counterpart attitude of the group of Grade 6 students who learned through traditional instruction at the .01 level of statistical significance. | en_US |
dc.contributor.coadvisor | อภิรักษ์ อนะมาน | th_TH |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
168397.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 18.29 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License