Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11067
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวัลภา สบายยิ่งth_TH
dc.contributor.authorคีรีวรรณ เจริญสุข, 2510-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-01-09T06:13:34Z-
dc.date.available2024-01-09T06:13:34Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11067en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (การแนะแนวและการปรึกษาเชิงจิตวิทยา))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2561th_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบพฤติกรรมการใช้สื่อสังคมของนักศึกษา มหาวิทยาลัยเอกชน จากปัจจัยส่วนบุคคลด้านเพศ อายุ และระดับการศึกษา (2) ศึกษาความสัมพันธ์ ระหว่างปัจจัยค่านิยม อิทธิพลของกลุ่มเพื่อน และกิจกรรมการเรียนการสอนกับพฤติกรรมการใช้สื่อ สังคมของนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชน และ (3) ศึกษาอำนาจพยากรณ์พฤติกรรมการใช้สื่อสังคม ของนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชนจากปัจจัยด้านค่านิยม อิทธิพลของกลุ่มเพื่อน และกิจกรรมการ เรียนการสอน ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) นักศึกษาที่มีปัจจัยส่วนบุคคลด้านอายุต่างกันมีพฤติกรรมการ ใช้สื่อสังคมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) ตัวแปรทำนายทั้ง 3 ปัจจัย ได้แก่ ค่านิยม อิทธิพลกลุ่มเพื่อน และกิจกรรมการเรียนการสอน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้สื่อ สังคมของนักศึกษา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (3) ตัวแปรทำนายทั้ง 3 ปัจจัย ได้แก่ ค่านิยม อิทธิพลของกลุ่มเพื่อน และกิจกรรมการเรียนการสอนสามารถร่วมกันพยากรณ์การใช้สื่อ สังคมของนักศึกษาได้ร้อยละ 53th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectสื่อสังคมออนไลน์--การสื่อสารth_TH
dc.subjectพฤติกรรมมนุษย์th_TH
dc.titleปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการใช้สื่อสังคมของนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชนth_TH
dc.title.alternativeFactors affecting to social media behavior of students in private universitiesen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research were (1) to compare social media using behavior of students at private universities in Bangkok as classified by sex, age and study year ; (2) to study the relation of values, friend influence and instruction activity with social media using behavior of the students; (3) to study the predictive power of values, friend influence and instruction activity which predicting the social media using behavior of the students. The research sample consisted of 400 students at private universities in Bangkok who were determined based on Yamane’s method, Sample Random Sampling and proportional stratified random sampling. The instrument used in this research was a questionnaire of factors that affecting to Social Media Behavior of students in private Universities with reliability coefficient at .83. Statistics employed for data analysis were the frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, analysis of variance, correlation analysis, and multiple regression analysis. The research finding showed that (1) students with different personal factors in age had significantly different in their social media using behavior at the .05 level of statistical significance; (2) values, friend influence and schooling activity were related to the social media using behavior of the students at the .05 level level of statistical significance and (3) the three predicting variables values, friend influence and schooling activity could be combined to predict the social media using behavior of the students by 53 percenten_US
dc.contributor.coadvisorนิรนาท แสนสาth_TH
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_159600.pdfเอกสารฉบับเต็ม1.48 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons