Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11395
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorบุญศรี พรหมมาพันธุ์th_TH
dc.contributor.authorนิลบล แสนสิงห์, 2528-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-02-05T02:33:41Z-
dc.date.available2024-02-05T02:33:41Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11395en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (การวัดและประเมินผลการศึกษา))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2563th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างแบบทดสอบวินิจฉัยทักษะการสังเกตและการจำแนกประเภททางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 และ (2) ตรวจสอบคุณภาพแบบทดสอบวินิจฉัยทักษะการสังเกตและการจำแนกประเภททางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) แบบทดสอบวินิจฉัยที่สร้างขึ้นเป็นแบบเลือกตอบ จำนวน 86 ข้อ ประกอบด้วย 2 ทักษะ คือทักษะการสังเกตและการจำแนกประเภททางวิทยาศาสตร์ และ (2) แบบทดสอบวินิจฉัยทักษะการสังเกตและทักษะการจำแนกประเภททางวิทยาศาสตร์ มีดัชนีความตรงเชิงเนื้อหาระหว่าง .60-1.00 ความเที่ยงเท่ากับ 0.85 ความยากอยู่ระหว่าง .22 -. 80 ค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง .20 -. 46 และอำนาจวินิจฉัยผ่านเกณฑ์ สรุปได้ว่าแบบทดสอบมีคุณภาพตามเกณฑ์ที่กำหนดth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectวิทยาศาสตร์--กิจกรรมการเรียนการสอน--แบบฝึกหัดth_TH
dc.subjectวิทยาศาสตร์--การศึกษาและการสอน--การทดสอบth_TH
dc.titleการพัฒนาแบบทดสอบวินิจฉัยทักษะการสังเกตและการจำแนกประเภททางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2th_TH
dc.title.alternativeDevelopment of a diagnostic test of science observation and classification skills for 8th grade studentsen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to construct a diagnostic test of science observation and classification skills for 8th grade students; and (2) to assess the quality of the development of a diagnostic test of science observation and classification skills for 8th grade students. The sample consisted of 384 8th grade students in schools under the Office of the Basic Education Commission, selected by the stratified random sampling. The research instrument was a diagnostic test of science observation and classification skills. Statistics for data analysis were the validity, reliability, difficulty, discrimination, and diagnostic index. Research findings revealed that (1) the diagnostic test was a 86 multiple-choice questions composed of 2 skills: science observation and classification skills; and (2) the developed diagnostic test of science observation and classification skills was found to have validity indices ranging from .60 to 1.00, the reliability was .85, the difficulty indices ranging from .22 to .80, the discrimination indices ranging from .20 to .46, and the diagnostic index meet the acceptable criteria. Thus, the quality of the tests met the pre-determined criteriaen_US
dc.contributor.coadvisorลาวัลย์ รักสัตย์th_TH
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม24.22 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons