Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11433
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสันทัด ทองรินทร์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorไพบูรณ์ คะเชนทรพรรค์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorอภิญญา แก้วเปรมกุศล, 2510--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-02-08T07:59:26Z-
dc.date.available2024-02-08T07:59:26Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11433-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (นศ.ม.(นิเทศศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2560th_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมการเปิดรับสื่อและสาร 2) การรับรู้ 3) ทัศนคติ4) การใช้ประโยชน์จากหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของเยาวชนระดับมัธยมศึกษาในเขตกรุงเทพมหานครและ 5) ความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับสื่อและสาร และทัศนคติของเยาวชนระดับมัธยมศึกษาในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงการวิจัยวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนระดับมัธยมศึกษาในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 420 คน สุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่ากลุ่มตัวอย่าง 1) เปิดรับข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงโดยรวมในระดับมาก และเปิดรับจากโทรทัศน์และจากบุคคลในครอบครัวในระดับมาก 2) มีการรับรู้เกี่ยวกับหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในระดับมากที่สุดในประเด็นความพอประมาณ 3) มีทัศนคติต่อหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงโดยรวมในระดับมาก 4) มีการใช้ประโยชน์จากหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง โดยรวมในระดับมาก และ 5) การเปิดรับสื่อมีความสัมพันธ์กับทัศนคติของเยาวชนในระดับต่ำที่ระดับนัยสำคัญ 0.05การเปิดรับสารมีความสัมพันธ์กับทัศนคติของเยาวชนในระดับปานกลางที่ระดับนัยสำคัญ 0.05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectเศรษฐกิจพอเพียง--ปรัชญา--การใช้ประโยชน์th_TH
dc.subjectเยาวชน--ไทย--กรุงเทพฯ--ทัศนคติth_TH
dc.titleการเปิดรับสื่อการรับรู้ทัศนคติและการใช้ประโยชน์จากหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของเยาวชนในเขตกรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeBangkok youths' exposure to, awareness of, attitude and uses of the Sufficiency Economy Philosophyen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชานิเทศศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study 1) the behavior of secondary school students in Bangkok in terms of exposure to media and messages regarding the Sufficiency Economy Philosophy; 2) their awareness of principles of the Sufficiency Economy Philosophy; 3) their attitudes towards the Sufficiency Economy Philosophy; 4) their utilization of principles of the Sufficiency Economy Philosophy; and 5) the relationships between exposure to media and messages about the philosophy and students’ attitudes about the philosophy. This was a quantitative research. The sample population was 420 secondary school students in Bangkok, chosen through multi-level sampling. Data were collected using a questionnaire and analyzed using percentage, mean, standard deviation and Pearson’s correlated coefficient. The results showed that 1) overall, the samples were exposed to media coverage on the Sufficiency Economy Philosophy at a high level, mainly through television and interpersonal communication the form of family members. 2) Most of the samples were aware of the principle of Sufficing Economy Philosophy at the highest level. 3) Overall, the samples had a positive attitude towards the Sufficiency Economy Philosophy at a high level. 4) Overall, the samples utilized the principles of the Sufficiency Economy Philosophy at a high level. 5) There was a low-level correlation at confidence level 0.05 between youths’ exposure to media about the Sufficiency Economy Philosophy and their attitude toward the Sufficiency Economy Philosophy. There was a medium-level correlation at confidence level 0.05 between youths’ exposure to messages on the Sufficiency Economy Philosophy and their attitude toward the Sufficiency Economy Philosophy.en_US
Appears in Collections:Comm-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158759.pdfเอกสารฉบับเต็ม17.44 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons