Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11496
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุวรรณี ยหะกร, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.advisor | อภิรักษ์ อนะมาน, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.author | รุ่งทิวา ฉิมกูล, 2532- | - |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-02-19T03:57:16Z | - |
dc.date.available | 2024-02-19T03:57:16Z | - |
dc.date.issued | 2562 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11496 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศษ.ม.(หลักสูตรและการสอน))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 256 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบความสามารถการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดสระไคร จังหวัดนครศรีธรรมราช ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนจากวิธีสอนแบบพาโนรามาร่วมกับเทคนิคผังกราฟิก และ (2) เปรียบเทียบความสามารถการเขียนสรุปความภาษาไทยของนักเรียนดังกล่าว ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนจากวิธีสอนแบบพาโนรามาร่วมกับเทคนิคผังกราฟิก กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 1ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนวัดสระไคร จังหวัดนครศรีธรรมราช จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวนนักเรียน 30 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ (1) แผนการจัดการเรียนรู้กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โดยใช้วิธีสอนแบบพาโนรามาร่วมกับเทคนิคผังกราฟิก (2) แบบทดสอบวัดความสามารถการอ่านจับใจความ และ (3) แบบทดสอบวัดความสามารถด้านการเขียนสรุปความภาษาไทย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที่ผลของการวิจัยปรากฏว่า (1) ความสามารถการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (2) ความสามารถการเขียนสรุปความภาษาไทยของนักเรียน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | การอ่านตีความ--การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)--ไทย--นครศรีธรรมราช | th_TH |
dc.subject | การเขียน--การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)--ไทย--นครศรีธรรมราช | th_TH |
dc.title | ผลการใช้วิธีสอนแบบพาโนรามาร่วมกับเทคนิคผังกราฟิกที่มีต่อความสามารถการอ่านจับใจความและการเขียนสรุปความภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดสระไคร จังหวัดนครศรีธรรมราช | th_TH |
dc.title.alternative | The effects of using Panorama teaching method together with graphic mapping technique on Thai language interpretive reading ability and conclusion writing ability of Prathom Suksa IV students at Wat Srakrai School in Nakhon Si Thammarat Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were (1) to compare interpretive reading abilities of Prathom Suksa IV students at Wat Srakrai School in Nakhon Si Thammarat province before and after learning from the Panorama teaching method together with graphic mapping technique; and (2) to compare conclusion writing abilities of the students before and after learning from the Panorama teaching method together with graphic mapping technique. The research sample consisted of 30 Prathom Suksa IV students in an intact classroom of Wat Srakrai School in Nakhon Si Thammarat province during the first semester of the 2019 academic year, obtained by cluster random sampling. The employed research instruments were (1) learning management plans in the Thai Language Learning Area at Prathom Suksa IV level for the Panorama teaching method together with graphic mapping technique; (2) an interpretive reading ability test; and (3) a Thai language conclusion writing ability test. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. Research findings showed that (1) the post-learning interpretive reading ability of Prathom Suksa IV students was significantly higher than their pre-learning counterpart ability at the .05 level of statistical significance; and (2) the post-learning Thai language conclusion writing ability of the students was significantly higher than their pre-learning counterpart ability at the .05 level of statistical significance | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
163559.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 21.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License