Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12031
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ไพบูรณ์ คะเชนทรพรรค์ | th_TH |
dc.contributor.author | เพ็ญแข พึ่งเล็ก, 2528- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิเทศศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-05-24T06:21:38Z | - |
dc.date.available | 2024-05-24T06:21:38Z | - |
dc.date.issued | 2557 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12031 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) รูปแบบ เนื้อหา และวิธีการนำเสนอบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ 2) ลักษณะทางประชากร 3) พฤติกรรมผู้บริโภค และการตัดสินใจซื้อ และ 4) การเปิดรับสื่อบนเฟซบุ๊กแฟนเพจของสมาชิกร้านโมเดลการ์ตูนบีเอ็ม การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสานระหว่างการวิจัยเชิงคุณภาพและการวิจัยเชิงสำรวจ การวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูลหลัก ได้แก่ ผู้ดูแลเฟซบุ๊กแฟนเพจของร้านโมเดลการ์ตูนบีเอ็ม เก็บข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการพรรณนาเชิงวิเคราะห์ ส่วนการวิจัย เชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ สมาชิกบนเฟซบุ๊กแฟนเพจของร้านโมเดลการ์ตูนบีเอ็ม จำนวน 200 คน โดยการสุ่มตัวอย่างอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าความถี่ และค่าร้อยละ ผลการวิจัย พบว่า 1) เฟซบุ๊กแฟนเพจร้านโมเดลการ์ตูนบีเอ็มใช้รูปแบบข้อความและรูปภาพในการนำเสนอเนื้อหาเกี่ยวกับข้อมูลข่าวสาร และสาระความรู้เกี่ยวกับโมเดลการ์ตูน ทางกล่องข้อความมากที่สุด 2) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 26-35 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพนักศึกษา และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนน้อยกว่า 10,000 บาท 3) พฤติกรรมผู้บริโภคจะชื่นชอบโมเดลการ์ตูนประเภทกันดั้ม โดยตัดสินใจซื้อตามความสนใจของตนเองเป็นหลัก และจะซื้อผ่านเฟซบุ๊กแฟนเพจเมื่อพบโมเดลการ์ตูนที่ถูกใจและพิจารณาจากราคาเป็นหลัก 4) กลุ่มตัวอย่างเปิดรับสื่อจากเฟซบุ๊กแฟนเพจ ประเภทรูปภาพมากที่สุด โดยสนใจเนื้อหาเกี่ยวกับโปรโมชั่น มีความถี่ในการใช้เฟซบุ๊กแฟนเพจ มากกว่าสัปดาห์ละ 4 ครั้ง ในช่วงเวลา 16.01 - 21.00 น. และใช้เวลาเฉลี่ย 16 - 30 นาทีต่อครั้ง กลุ่มตัวอย่างพบข้อมูลข่าวสารจากเฟซบุ๊กแฟนเพจบนหน้าเฟซบุ๊กส่วนตัววันละ 2-3 ครั้ง และเคยเข้าร่วมกิจกรรมบน เฟซบุ๊กแฟนเพจของร้านโมเดลการ์ตูนบีเอ็มในลักษณะร่วมแสดงความคิดเห็น กดถูกใจข้อความ รูปภาพ และลิงค์ข้อมูล | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิเทศศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | พฤติกรรมผู้บริโภค | th_TH |
dc.subject | เฟซบุ๊ค | th_TH |
dc.title | พฤติกรรมผู้บริโภคและการใช้เฟซบุ๊คแฟนเพจของร้านโมเดลการ์ตูนบีเอ็ม | th_TH |
dc.title.alternative | Consumer behavior and use of the BM cartoon model Facebook fan page | th_TH |
dc.type | Thesis | th_TH |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชานิเทศศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were to study 1) the format, content and presentation methods used by the BM Cartoon Model Facebook fan page; 2) demographic factors of the page's members; 3) their consumer behavior and their buying decisions; and 4) their exposure to media on the fan page. This was a combined qualitative and survey research. For the qualitative portion, the key informant was the moderator of the BM Cartoon Model Facebook fan page. Data were collected through an in-depth interview and analyzed through descriptive analysis. For the survey, the sample population was 200 members of the BM Cartoon Model Facebook fan page, chosen through simple random sampling. Data were collected using a questionnaire and statistically analyzed to find frequency and percentage. The results showed that 1) the BM Cartoon Model Facebook fan page used the formats of messages and photos to present news, information and content about cartoon models. The "status" post format was used the most often. 2) The majority of fan page members were male, in the 26-35 age range, educated to bachelor's degree level, students, and with income of less than 10,000 baht a month. 3) For consumer behavior, the majority of samples preferred Gundam models and made their purchase decisions based on their personal interest. They bought models through the fan page when they saw a model they liked and would consider the purchase based mainly on the price. 4) The type of media that the samples were exposed to the most on the fan page was photographs. They were interested in content about sales promotions. The majority viewed the fan page more than 4 times a week, most often during the time period 16:01-21:00, usually spending 16-30 minutes a time. They reported seeing news from the fan page on their own Facebook feed 2-3 times a day. They said they had participated on the fan page by posting comments, clicking "like" and clicking on links | en_US |
Appears in Collections: | Comm-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
148641.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 14.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License