Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13133
Title: | The Effects of Project Activities on Mathematics Connection Ability in Ratio and Percentage Topic of Grade 6 Students at Thetsaban 1 School, Ban Sadao in Songkhla Province ผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานที่มีต่อความสามารถ ในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วนและร้อยละ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาล 1 บ้านสะเดา จังหวัดสงขลา |
Authors: | PALITAR BUARIN ปาลิตา บัวริน Sureerat Areeraksakul Konglok สุรีรัตน์ อารีรักษ์สกุล ก้องโลก Sukhothai Thammathirat Open University Sureerat Areeraksakul Konglok สุรีรัตน์ อารีรักษ์สกุล ก้องโลก [email protected] [email protected] |
Keywords: | กิจกรรมโครงงาน ความสามารถในการเชื่อมโยง คณิตศาสตร์ ประถมศึกษา Project Activities Connection Ability Mathematical Primary education |
Issue Date: | 10 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The objectives of this research were to 1) compare mathematics connection ability of grade 6 students in the group that received project activities on mathematics with those who received conventional learning management; 2) compare mathematics connection ability of grade 6 students who received project activities on mathematics with the 70 percent criterion; and 3) study the quality of mathematics projects of grade 6 students after receiving project activities on mathematics.The research sample consists of 64 grade 6 students in the second semester of the academic year 2023 at Thetsaban 1 school, Ban Sadao in Songkhla province. There were 2 classrooms, each with 32 students, obtained by cluster random sampling. The employed research instruments consisted of 1) learning plans using project activities on mathematics in the topic of ratios and percentages; 2) conventional learning management plans in the topic of ratios and percentages; 3) a mathematics connection ability test in the topic of ratios and percentages; and 4) a mathematics project quality assessment form. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test.The research findings showed that 1) mathematics connection ability of grade 6 students in the group that received project activities on mathematics was significantly higher than the control group students who learned under conventional learning management at the .05 level; 2) mathematics connection ability of grade 6 students who received project activities on mathematics was higher than the 70% threshold with statistical significance at the .05 level; and 3) the quality of mathematics projects of Grade 6 students after learning using project activities on mathematics was at a good level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานคณิตศาสตร์กับกลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบปกติ 2) เปรียบเทียบความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานคณิตศาสตร์กับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ 3) ศึกษาคุณภาพโครงงานคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานคณิตศาสตร์กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนเทศบาล 1 บ้านสะเดา จังหวัดสงขลา จำนวน 2 ห้อง มีนักเรียนห้องละ 32 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วนและร้อยละ 2) แผนการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์แบบปกติ เรื่อง อัตราส่วนและร้อยละ 3) แบบทดสอบความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ และ 4) แบบประเมินคุณภาพโครงงานคณิตศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบน-มาตรฐาน และการทดสอบค่าทีผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานคณิตศาสตร์สูงกว่ากลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (t = 10.26; p = 0.000) 2) ความสามารถในการเชื่อมโยงทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานคณิตศาสตร์สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) คุณภาพโครงงานคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมโครงงานคณิตศาสตร์อยู่ในระดับดี |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13133 |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2632100141.pdf | 3.87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.