Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13164
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSERMSAK KINGKHUNTHODen
dc.contributorเสริมศักดิ์ คิงขุนทดth
dc.contributor.advisorRatana Daungkaewen
dc.contributor.advisorรัตนา ดวงแก้วth
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:25:06Z-
dc.date.available2025-01-24T08:25:06Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued1/5/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13164-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1) to study the interpersonal skills of school administrators in Dan Khun Thot district under Nakhonratchasima Primary Educational Service Area Office 5; 2) to study the professional learning community of school teachers in Dan Khun Thot district under Nakhonratchasima Primary Educational Service Area Office 5; and 3) to study the relationship between interpersonal skills of school administrators and professional learning community of school teachers.The sample consisted of 280 school teachers in Dan Khun Thot district under Nakhonratchasima Primary Educational Service Area Office 5, all of whom were obtained by stratified random sampling based on school size. The employed research instrument was a rating scale questionnaire dealing with data on interpersonal skills of school administrators and professional learning community of school teachers, with reliability coefficients of .90 and .90, respectively. Statistics employed for data analysis were the frequency, percentage, mean, standard deviation and Pearson’s product-moment correlation coefficient.The research findings were as follows: 1) the overall interpersonal skills of school administrators in Dan Khun Thot district was rated at the high level; 2) the overall professional learning community of school teachers in Dan Khun Thot district was rated at the high level; and 3) the interpersonal skills of school administrators positively correlated at the highest level with the professional learning community of school teachers, which was significant at the .01 level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาในอำเภอด่านขุนทด สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครราชสีมา เขต 5  2) ศึกษาชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษาอำเภอด่านขุนทด สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครราชสีมา เขต 5 และ 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ของผู้บริหารสถานศึกษากับชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูกลุ่มตัวอย่าง คือ ครูในสถานศึกษาอำเภอด่านขุนทด สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครราชสีมา เขต 5 จำนวน 280 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิตามขนาดของสถานศึกษา เครื่องมือการวิจัย คือ แบบสอบถามชนิดมาตรประมาณค่าเกี่ยวกับทักษะด้านมนุษย-สัมพันธ์ของผู้บริหารสถานศึกษากับชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครู โดยมีค่าสัมประสิทธิ์ความเที่ยงเท่ากับ .90 และ .90 ตามลำดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันผลการวิจัยปรากฏว่า 1) ทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาในอำเภอ ด่านขุนทด ในภาพรวมอยู่ระดับมาก 2) ชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษาอำเภอด่านขุนทด ในภาพรวมอยู่ระดับมาก และ 3) ทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ของผู้บริหารสถานศึกษากับชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูมีความสัมพันธ์เชิงบวกและอยู่ในระดับมากที่สุด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ ชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ ประถมศึกษาth
dc.subjectInterpersonal skillsen
dc.subjectProfessional learning communityen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleThe Relationship between Interpersonal Skills of School Administrators and Professional Learning Community of School Teachers in Dan Khun Thot District under Nakhonratchasima Primary Educational Service Area Office 5en
dc.titleความสัมพันธ์ระหว่างทักษะด้านมนุษยสัมพันธ์ของผู้บริหารสถานศึกษากับชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครู ในสถานศึกษาอำเภอด่านขุนทด สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครราชสีมา เขต 5th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการศึกษาค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorRatana Daungkaewen
dc.contributor.coadvisorรัตนา ดวงแก้วth
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Educational Administration (M.Ed. (Educational Administration))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารการศึกษา (ศษ.ม. (บริหารการศึกษา))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Educational Administration)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารการศึกษาth
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2632301319.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.