Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13230
Title: | Roles of School Administrators in Developing Student Quality in Promoting Physical Activities in Schools under Ratchaburi Primary Educational Service Area Office 1 บทบาทของผู้บริหารสถานศึกษาในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 1 |
Authors: | THIRAWIT CHEECHANG ถิรวิทย์ ชีช้าง Suttiwan Tuntirojanawong สุทธิวรรณ ตันติรจนาวงศ์ Sukhothai Thammathirat Open University Suttiwan Tuntirojanawong สุทธิวรรณ ตันติรจนาวงศ์ [email protected] [email protected] |
Keywords: | บทบาทของผู้บริหารสถานศึกษา การพัฒนาคุณภาพผู้เรียน การส่งเสริมกิจกรรมทางกาย ประถมศึกษา Role of school administrator Development student quality Promotion of physical activity Primary school |
Issue Date: | 7 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The purposes of this research were 1) to study roles of school administrators in developing student quality in promoting physical activities; 2) to compare roles of school administrators in developing student quality in promoting physical activities, as classified by school size; and 3) to study guidelines for the roles of school administrators in developing student quality in promoting physical activities in schools under Ratchaburi Primary Educational Service Area Office 1.The sample group consisted of 123 school teachers under Ratchaburi Primary Educational Service Area Office 1, determined based on the Krejcie and Morgan’s Sample Size Table and obtained by simple random sampling based on school size. The research instrument were a questionnaire on the role of school administrators in developing student quality in promoting physical activities with a reliability of .96, and an interview form on guidelines for the role of school administrators in developing student quality in promoting physical activities. Statistics employed for data analysis were the percentage, mean, standard deviation, one-way ANOVA, pairwise comparison using Fisher’s Least Significant Difference (LSD) method, and content analysis.The research findings Indicated that 1) the overall and aspects of the role of school administrators in developing student quality in promoting physical activities were rated at the high level, and the specific aspects could be ranked based on their rating means from the highest to the lowest as follows: development of areas to promote physical activity, development of physical activity plan, development of physical activity personnel, promotion of physical active in the classroom, and setting policies to promote movement in school; 2) regarding the comparison of the role of school administrators in developing student quality in promoting physical activities in schools, it was found that the small-size schools differ significantly from the medium-size schools and the large-size schools at the .05 level, in terms of setting policies to promote movement in school, development of physical activity personnel, development of physical activity personnel, development of physical activity plan, development of areas to promote physical activity, and promotion of physical active in the classroom; and 3) guidelines for the roles of school administrators in developing student quality in promoting physical activities, it was found that school administrators should communicate to students and parents to recognize the benefits of promoting physical activities both inside and outside the classroom, develop physical activity areas for students to access safely, supervise and monitor physical activities to promote physical movement in a systematic and continuous manner, and strengthen networks to promote physical movement among schools and related agencies. การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาบทบาทของผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายของสถานศึกษา 2) เปรียบเทียบบทบาทของผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียน ด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายของสถานศึกษา จำแนกตามขนาดของสถานศึกษา และ 3) ศึกษาแนวทางการพัฒนาบทบาทของผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายของสถานศึกษา สังกัดสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 1กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูผู้ปฏิบัติงานฝ่ายกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 1 จำนวน 123 คน โดยสุ่มแบบชั้นภูมิตามขนาดของสถานศึกษา เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามแบบมาตรประมาณค่าเกี่ยวกับบทบาทของผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายของสถานศึกษา มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .96 และแบบสัมภาษณ์เกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาบทบาทของผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายของสถานศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การเปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีการของฟิชเชอร์ และการวิเคราะห์เนื้อหาผลการศึกษาพบว่า 1) บทบาทของผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายในภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านโดยเรียงค่าเฉลี่ยสูงสุดไปหาค่าเฉลี่ยต่ำสุด ดังนี้ การพัฒนาพื้นที่ส่งเสริมการมีกิจกรรมทางกาย การพัฒนาแผนการจัดกิจกรรมทางกาย การพัฒนาบุคลากรด้านการจัดกิจกรรมทางกาย การส่งเสริมกิจกรรมทางกายในชั้นเรียน และการกำหนดนโยบายส่งเสริมการเคลื่อนไหวในสถานศึกษา 2) การเปรียบเทียบบทบาทผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกายของสถานศึกษา จำแนกตามขนาดของสถานศึกษา พบว่า สถานศึกษาขนาดเล็กมีความแตกต่างจากสถานศึกษาขนาดกลาง และขนาดใหญ่อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในด้านการกำหนดนโยบายส่งเสริมการเคลื่อนไหวในสถานศึกษา การพัฒนาบุคลากรด้านการจัดกิจกรรมทางกาย การพัฒนาแผนการจัดกิจกรรมทางกาย การพัฒนาพื้นที่ส่งเสริมการมีกิจกรรมทางกาย และการส่งเสริมกิจกรรมทางกายในชั้นเรียน และ 3) แนวทางการพัฒนาบทบาทของผู้บริหารในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียนด้านการส่งเสริมกิจกรรมทางกาย ผู้บริหารสถานศึกษาควรสื่อสารกับผู้เรียน ผู้ปกครองให้เห็นถึงประโยชน์ของการส่งเสริมกิจกรรมทางกายทั้งภายในและภายนอกชั้นเรียน พัฒนาพื้นที่การมีกิจกรรมทางกายให้ผู้เรียนเข้าถึงอย่างปลอดภัย กำกับติดตามกิจกรรมการส่งเสริมการเคลื่อนไหวทางกายอย่างเป็นระบบและต่อเนื่อง เสริมสร้างเครือข่ายในการส่งเสริมการเคลื่อนไหวทางกายของสถานศึกษาและหน่วยงานที่เกี่ยวข้อง |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13230 |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2652300241.pdf | 2.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.