Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13254
Title: The Effects of Using a Guidance Activities Package Integrating Buddhist Psychology Concepts to Develop an Emotional Quotient of the Youth at a Foundation in Kanchanaburi Province
ผลการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวโดยบูรณาการแนวคิดพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนา ความฉลาดทางอารมณ์ของเยาวชนในมูลนิธิแห่งหนึ่ง จังหวัดกาญจนบุรี
Authors: Somsri Singsangon
สมศรี สิงห์แสงอ่อน
Jirasuk Suksawat
จิระสุข สุขสวัสดิ์
Sukhothai Thammathirat Open University
Jirasuk Suksawat
จิระสุข สุขสวัสดิ์
Jirasuk.Suk@stou.ac.th
Jirasuk.Suk@stou.ac.th
Keywords: ชุดกิจกรรมแนะแนว  พุทธจิตวิทยา  ความฉลาดทางอารมณ์  เยาวชน
Guidance activities package
Buddhist Psychology
Emotional quotient
Youth
Issue Date:  5
Publisher: Sukhothai Thammathirat Open University
Abstract: The purposes of this research were 1) to compare the emotional quotient of the youth before and after using a guidance activities package integrating Buddhist Psychology concepts to develop the emotional quotient; and (2) to compare the emotional quotient of the youth after and follow-up period.The research population consisted of youth aged between 15 - 17 years old, who lived in a foundation that located in Kanchanaburi Province, totaling 30 people. The research instruments were 1) a guideance activities package integrating Buddhist Psychology concepts to developing emotional quotient; and 2) a scale to assess emotional quotient, with 0.93 reliability coefficient. The statistics for data analysis were mean and standard deviation.The research findings were found as follow: 1) the post-experiment emotional quotient of the youth, who used a guidance activities package integrating Buddhist Psychology concepts to develop the emotional quotient was significantly higher than their pre-experiment; and 2) the post-experiment emotional quotient of the youth, who used a guidance activities package integrating Buddhist Psychology concepts to develop the emotional quotient was different from the follow-up period.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความฉลาดทางอารมณ์ของเยาวชนก่อนและหลังการทดลองใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวโดยบูรณาการแนวคิดพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาความฉลาดทางอารมณ์ และ 2) เปรียบเทียบความฉลาดทางอารมณ์ของเยาวชนหลังการทดลอง และระยะการติดตามผลประชากร คือ เยาวชนที่มีอายุระหว่าง 15-17 ปี อาศัยอยู่ในมูลนิธิแห่งหนึ่ง ในจังหวัดกาญจนบุรี จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) ชุดกิจกรรมแนะแนวโดยบูรณาการแนวคิดพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาความฉลาดทางอารมณ์ และ 2) แบบวัดความฉลาดทางอารมณ์  มีค่าความเที่ยงทั้งฉบับเท่ากับ .93 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบน-มาตรฐานผลการวิจัยปรากฏว่า 1) เยาวชนที่ใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวโดยบูรณาการแนวคิด พุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาความฉลาดทางอารมณ์มีคะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์หลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง และ 2) เยาวชนที่ใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวโดยบูรณาการแนวคิดพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาความฉลาดทางอารมณ์มีคะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์หลังการทดลองแตกต่างกับระยะการติดตามผล
URI: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13254
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2652800398.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.