Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13357
Title: | MARKETING MIX FACTORS AFFECTING THE DECISION TO USE CONVENIENCE STORE SERVICES IN BANGKOK ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการร้านสะดวกซื้อในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | MORIAR KHAOWSANG โมรีอาห์ ขาวสังข์ Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม Sukhothai Thammathirat Open University Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม [email protected] [email protected] |
Keywords: | ส่วนประสมทางการตลาด การตัดสินใจซื้อ ร้านสะดวกซื้อ Marketing Mix Purchase Decision Convenience Store |
Issue Date: | 21 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The purposes of this research study were to investigate (1) the demographic factors of consumers who used convenience store services in Bangkok; (2) the marketing mix factors of convenience stores in Bangkok; (3) consumers' decision to use convenience store services in Bangkok, (4) the comparison of differences in decision-making for using convenience store services in Bangkok, classified by demographic factors, and (5) the marketing mix factors that affect decision to use convenience store services in Bangkok.This study is quantitative research conducted among un-known consumers who used convenience store services in Bangkok. A sample of 400 individuals was randomly selected using a multi-stage sampling method. The collected data of questionnaires will be analyzed using descriptive statistical techniques, including frequency calculations, percentages, means, and standard deviations. Additionally, inferential analysis will be employed using one-way analysis of variance (ANOVA) and multiple linear regression to identify significant relationships among various variables.The results indicated that (1) the majority of consumers were female, aged between 21–30 years, single, held a bachelor's degree, worked in the private sector, and had an average monthly income of 15,001–25,000 Baht. (2) The marketing mix factors of convenience store services in Bangkok are rated at a high level, particularly in terms of places, products, and physical characteristics. (3) Consumers’ decision to use convenience store services in Bangkok was at a high level. (4) Consumers with demographic factors in terms of different gender, age, education level, occupation, and average income; affected different decision to use convenience store services in Bangkok at a statistical significance level of 0.05. (5) Marketing mix factors in terms of products, places, and personnel significantly influenced consumers’ decision to use convenience store services in Bangkok at a statistical significance level of 0.05. การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยประชากรศาสตร์ของผู้บริโภคที่ตัดสินใจใช้บริการร้านสะดวกซื้อในเขตกรุงเทพมหานคร (2) ความคิดเห็นที่มีต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของร้านสะดวกซื้อเขตกรุงเทพมหานคร (3) การตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านสะดวกซื้อของผู้บริโภคเขตกรุงเทพมหานคร (4) เปรียบเทียบความแตกต่างของการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านสะดวกซื้อเขตกรุงเทพมหานคร จำแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ และ (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านสะดวกซื้อเขตกรุงเทพมหานครการศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณจากผู้บริโภคที่ใช้บริการร้านสะดวกซื้อในเขตกรุงเทพมหานครที่ไม่ทราบจำนวน ซึ่งได้ทำการสุ่มเลือกกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน ผ่านแบบสอบถามโดยใช้วิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน ข้อมูลที่รวบรวมจะถูกวิเคราะห์เชิงสถิติพรรณนา รวมถึงการคำนวณความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน นอกจากนี้ยังมีการวิเคราะห์เชิงอนุมาน โดยใช้วิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณเชิงเส้นตรงเพื่อค้นหาความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรต่างๆ อย่างมีนัยสำคัญผลการศึกษาพบว่า (1) ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 21–30 ปี สถานภาพโสด มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานเอกชน และมีรายได้เฉลี่ยอยู่ที่ 15,001–25,000 บาท (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของร้านสะดวกซื้อในเขตกรุงเทพมหานครอยู่ในระดับความเห็นมาก โดยเฉพาะในด้านการจัดจำหน่าย ผลิตภัณฑ์ และลักษณะทางกายภาพ (3) การตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านสะดวกซื้อในเขตกรุงเทพมหานครอยู่ในระดับความเห็นมากที่สุด (4) ผู้บริโภคที่มีปัจจัยประชากรศาสตร์ด้านเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยแตกต่างกันมีการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านสะดวกซื้อในเขตกรุงเทพมหานครแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ การจัดจำหน่าย และบุคลากรมีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านสะดวกซื้อในเขตกรุงเทพมหานครอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13357 |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2653000709.pdf | 4.87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.