Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13744
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Tanisa Namuenwai | en |
dc.contributor | ฐนิสา นาหมื่นไวย์ | th |
dc.contributor.advisor | Apinya Wanaset | en |
dc.contributor.advisor | อภิญญา วนเศรษฐ | th |
dc.contributor.other | Sukhothai Thammathirat Open University | en |
dc.date.accessioned | 2025-01-24T09:02:19Z | - |
dc.date.available | 2025-01-24T09:02:19Z | - |
dc.date.created | 2024 | |
dc.date.issued | 31/10/2024 | |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13744 | - |
dc.description.abstract | This study has the following main objectives: (1) to study the behavior of people in Phimai District to consume bottled water; (2) to analyze the financial costs and returns of investing in this business.The sample group used in the study was interviews with 4 entrepreneurs and 100 consumers of drinking water. The sample size was determined from the population in Dong Yai Subdistrict, Phimai District, Nakhon Ratchasima Province, wich is 10,961 people, based on Taro Yamane’s formula. convenience sampling method was used. A questionnaire was used as a tool to collect data. The statistics used in data analysis were descriptive statistics, frequency, percentage, and mean. In addition, descriptive statistics were used in data analysis, and investment decision criteria were the Net Present Value: NPV, Internal Rate of Return: IRR, Benefit-Cost: B/C Ratio, and Payback PeriodThe results of the study found that (1) the study of drinking water consumption behavior of the sample group in Phimai District, Nakhon Ratchasima Province found that the most important reason for the sample group to purchase drinking water was quality, followed by convenience in purchasing; the most popular packaging colors were blue, navy blue, and white; the most popular production materials were PET bottles (clear) and clear glass bottles; the frequency of purchasing drinking water was 3-4 times a week; (2) a drinking water production business has The area is 96 square meters with an initial investment of 1,700,000 baht and production cost of the business. The selling price is set according to the market situation and must take into account the production cost, The financial cost-benefit analysis of the drinking water production business assumes that the project life is 10 years, from 2023 to 2032, with a discount interest rate of 8.05 percent per year. The study results found that this drinking water production business is worthwhile to invest because when analyzing the sensitivity to changes in the project by specifying 1) operating expenses increase by 10 percent while income is constant 2)income decreases by 10 percent while operating expenses are constant 3) and operating expenses increase by 10 percent and income decreases by 10 percent, this drinking water production business is still worthwhile to invest. | en |
dc.description.abstract | การศึกษาเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริโภคน้ำดื่มบรรจุขวดของประชาชน ในเขตอำเภอพิมาย 2) เพื่อวิเคราะห์ต้นทุนและผลตอบแทนทางการเงินของการลงทุนในธุรกิจผลิตน้ำดื่มแห่งหนึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ศึกษา คือ การสัมภาษณ์ผู้ประกอบการ จำนวน 4 คน และผู้บริโภคน้ำดื่ม จำนวน 100 คน ซึ่งกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างจากจำนวนประชากรในเขตตำบลดงใหญ่ อำเภอพิมาย จังหวัดนครราชสีมา คือ 10,961 คน โดยอ้างอิงจากสูตรของทาโร่ ยามาเน่ (Taro Yamane) ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล ค่าสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย นอกจากนั้นการวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนาและเกณฑ์การตัดสินใจลงทุนใช้มูลค่าปัจจุบันของผลตอบแทนสุทธิ อัตราผลตอบแทนภายในจากการลงทุน อัตราส่วนผลตอบแทนต่อต้นทุน และระยะเวลาคืนทุน ผลการศึกษาพบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างในเขตอำเภอพิมาย จังหวัดนครราชสีมา ให้ความสำคัญกับปัจจัย ด้านคุณภาพมากที่สุดในการตัดสินใจซื้อน้ำดื่ม รองลงมาคือด้านความสะดวก สีบรรจุภัณฑ์ ที่นิยมคือ สีฟ้า น้ำเงิน ขาว วัสดุที่ใช้ผลิตที่นิยม คือ ขวด PET (ใส) และขวดแก้วใส ความถี่ในการซื้อน้ำดื่ม คือ 3 – 4 ครั้งต่อสัปดาห์ (2) ธุรกิจการผลิตน้ำดื่มแห่งหนึ่งในเขตตำบลดงใหญ่ อำเภอพิมาย จังหวัดนครราชสีมา มีขนาดพื้นที่ 96 ตารางเมตร ต้นทุนการผลิตประกอบด้วย เงินลงทุนเริ่มแรกจำนวน 1,700,000 บาท และค่าใช้จ่ายในการดำเนินงาน การตั้งราคาขายจะกำหนดราคาตามสภาวะการตลาด และต้องคำนึงถึงต้นทุนการผลิต การวิเคราะห์ต้นทุนและผลตอบแทนทางการเงินของธุรกิจการผลิตน้ำดื่ม มีข้อสมมติว่าอายุของโครงการ 10 ปี คือ ตั้งแต่ปี 2566 – 2575 โดยกำหนดให้อัตราดอกเบี้ยคิดลด คือ ร้อยละ 8.05 ต่อปี ผลการศึกษาพบว่า ธุรกิจการผลิตน้ำดื่มแห่งนี้ มีความคุ้มค่าต่อการลงทุน เพราะเมื่อวิเคราะห์ความไหวตัวต่อการเปลี่ยนแปลงของโครงการโดยกำหนดให้ 1) ค่าใช้จ่ายในการดำเนินงานเพิ่มขึ้นร้อยละ10 ส่วนรายได้คงที่ 2) รายได้ลดลงร้อยละ 10 ส่วนค่าใช้จ่ายในการดำเนินงานคงที่ และ 3) ค่าใช้จ่ายในการดำเนินงานเพิ่มขึ้นร้อยละ 10 และรายได้ลดลงร้อยละ 10 ธุรกิจการผลิตน้ำดื่มแห่งนี้ยังคงมีความคุ้มค่าต่อการลงทุน | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.rights | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.subject | การตัดสินใจ พฤติกรรมผู้บริโภค ธุรกิจผลิตน้ำดื่ม ความคุ้มค่าต่อการลงทุน | th |
dc.subject | Decision | en |
dc.subject | Consumer Behavior | en |
dc.subject | Drinking Water Production Business | en |
dc.subject | Return on Investment | en |
dc.subject.classification | Economics | en |
dc.subject.classification | Manufacturing | en |
dc.title | Feasibility Study of Investing in Drinking Water, Dongyai Subdistrict, Phimai District in Nakhon Ratchasima Province | en |
dc.title | การศึกษาความเป็นไปได้ของการลงทุนในธุรกิจผลิตน้ำดื่ม ตำบลดงใหญ่ อำเภอพิมาย จังหวัดนครราชสีมา | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การศึกษาค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Apinya Wanaset | en |
dc.contributor.coadvisor | อภิญญา วนเศรษฐ | th |
dc.contributor.emailadvisor | [email protected] | |
dc.contributor.emailcoadvisor | [email protected] | |
dc.description.degreename | Master of Economics in Economics (M.Econ.) | en |
dc.description.degreename | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต วิชาเอกเศรษฐศาสตร์ (ศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Master of Economics | en |
dc.description.degreediscipline | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต | th |
Appears in Collections: | Econ-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2666000431.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.