Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4372
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ประเสริฐ สุทธิประสิทธิ์ | th_TH |
dc.contributor.author | วิทยา ฉิมพลี | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-03-15T07:35:56Z | - |
dc.date.available | 2023-03-15T07:35:56Z | - |
dc.date.issued | 2550 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4372 | en_US |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2550 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาปัจจัยทางการตลาดได้แก่ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านการจัดจำหน่าย ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด และสภาพแวดล้อมทางการตลาด ที่มีอิทธิพลต่อผู้บริโภคในการเลือกใช้โทรศัพท์เคลื่อนที่ (2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับปัจจัยทางการตลาดและปัจจัยสภาพแวดล้อมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อผู้บริโภคในการเลือกใช้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ในพื้นที่ภาคตะวันออกเฉียงเหนือตอนล่าง จำนวน 416 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูลสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงแบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ปัจจัยโดยใช้สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พอยท์ใบซีเรียล และ ค่าที ผลการวิจัยสรุปได้ ดังนี้(1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 21-30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี และมีอาชีพนักเรียน / นักศึกษา (2) การใช้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ ส่วนใหญ่ใช้ระบบโทรศัพท์ I ระบบโทรศัพท์ที่ใช้คือ ระบบเอไอเอส ช่วงเวลาที่ชอบใช้โทรศัพท์เป็นช่วงเวลาเดียวกับที่พบปัญหาในการโทรออกมากที่สุด คือ ระหว่าง 18.01-20.00 น. เวลาเฉลี่ยในการโทรศัพท์แต่ละครั้ง ไม่เกิน 3 นาที ทราบข่าวสารเกี่ยวกับบริการโทรศัพท์เคลื่อนที่จากสื่อโทรทัศน์ ส่วนใหญ่ชำระค่าบริการแบบเติมเงินโดยซื้อจากร้านค้าสะดวกซื้อและซื้อบัตรราคา 50 บาท ผู้ที่ชำระเงินแบบจ่ายรายเดือน มีค่าใช้จ่าย 501-1,000 บาท วัตถุประสงค์หลักที่ใช้ในการสนทนาผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ คือ เรื่องส่วนตัว เหตุผลที่เลือกใช้และชอบใช้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ คือ มีเทคโนโลยีที่ทันสมัย และสามารถสื่อสารกันได้ตลอดเวลา ส่วนใหญ่เคยใช้บริการศูนย์บริการ โดยใช้สอบถามข้อมูลทั่วไป ส่วนใหญ่ไม่เคยใช้บริการธุรกรรมทางการเงินผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่ และไม่มั่นใจในบริการ บริษัทผู้ให้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ควรมีกิจกรรมช่วยเหลือสังคม คือแจกทุนการศึกษา (3) ปัจจัยส่วนผสมทางการตลาดและปัจจัยสภาวะแวดล้อมทางการตลาดมีระดับความสำคัญมากในการตัดสินใจเลือกใช้โทรศัพท์เคลื่อนที่ (4) ปัจจัยที่มีอิทธิพลในการเลือกใช้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ พบว่า รายได้เฉลี่ยต่อเดือนมีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับต่ำกับปัจจัยส่วนผสมทางการตลาดและปัจัยสภาวะแวดล้อมทางการตลาด | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.relation.uri | https://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2007.488 | en_US |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ--วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ--วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | โทรศัพท์เคลื่อนที่--การตลาด--ไทย | th_TH |
dc.title | ปัจจัยทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อผู้บริโภคในการเลือกใช้บริการโทรศัพท์เคลื่อนที่ | th_TH |
dc.title.alternative | Marketing factors influencing consumers in selecting mobile phone service | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.identifier.DOI | 10.14457/STOU.the.2007.488 | - |
dc.identifier.url | https://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2007.488 | en_US |
dc.degree.name | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาการจัดการ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were (1) to study marketing factor such as product factor, price factor, distribution factor, promotion marketing factor and,environment marketing factor that influence for consumer with selective for servicing of mobile phone (2) to study correlation between personal factor with marking factor and environment marketing factor that have influence for consumer with selective for servicing of mobile phone. By using sample random sampling with sample group is consumer that utilizes the mobile phone of company in Southern of Northeastern for 416 samples. To make a survey base process and use the questionnaires for summarize data. Statistical data analyses are Frequency, Percentage, Means, and Standard Deviation. Factor Analysis factor with Pearson’s correlation coefficient, correlation coefficient Pearson, Point Bi-Serial correlation and, F-Test. The research results from studies are follows:(1) The majority of the sample group is female between 21-30 years old with single status. The most of the sample are students with Bachelor's degree education level. (2) The greater number of sample groups using AIS system. The calling problem time is in 18.01-20.00. The users use mobile phone less than 3 minutes. The majority of user consumes advertising mobile phone through Television media and payment for servicing of mobile phone is Top-Up Card with 50 baths price that buys from convenient store. The consumer satisfactions in the payment monthly have costly 501-1,000 baths. The objective for using mobile phone is private conversation and seeks new technology. The greater number of sample groups have been use the Service Center with the general questionnaire form and never use mobile banking because the unreliability in the service. (3) The Marketing mix factors and the environmental factor have been high level of significant for decisions with servicing of the mobile phone (4) The research study found the factor that influence with decision for servicing of the mobile phone with average income per month has positive correlation in low level with Marketing mix factors and environment marketing factor The objectives of this research were (1) to study marketing factor such as product factor, price factor, distribution factor, promotion marketing factor and, environment marketing factor that influence for consumer with selective for servicing of mobile phone (2) to study correlation between personal factor with marking factor and environment marketing factor that have influence for consumer with selective for servicing of mobile phone. By using sample random sampling with sample group is consumer that utilizes the mobile phone of company in Southern of Northeastern for 416 samples. To make a survey base process and use the questionnaires for summarize data. Statistical data analyses are Frequency, Percentage, Means, and Standard Deviation. Factor Analysis factor with Pearson’s correlation coefficient, correlation coefficient Pearson, Point Bi-Serial correlation and, F-Test. The research results from studies are follows:(1) The majority of the sample group is female between 21-30 years old with single status. The most of the sample are students with Bachelor's degree education level. (2) The greater number of sample groups using AIS system. The calling problem time is in 18.01-20.00. The users use mobile phone less than 3 minutes. The majority of user consumes advertising mobile phone through Television media and payment for servicing of mobile phone is Top-Up Card with 50 baths price that buys from convenient store. The consumer satisfactions in the payment monthly have costly 501-1,000 baths. The objective for using mobile phone is private conversation and seeks new technology. The greater number of sample groups have been use the Service Center with the general questionnaire form and never use mobile banking because the unreliability in the service. (3) The Marketing mix factors and the environmental factor have been high level of significant for decisions with servicing of the mobile phone (4) The research study found the factor that influence with decision for servicing of the mobile phone with average income per month has positive correlation in low level with Marketing mix factors and environment marketing factor. | en_US |
dc.contributor.coadvisor | สุวีณา ตั่งโพธิสุวรรณ | th_TH |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
105696.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 5.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License