Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธโสธร ตู้ทองคำ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorปธาน สุวรรณมงคล, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorพัชรนันท์ ลาวัณย์รัตนกุล, 2515--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2022-08-11T02:19:27Z-
dc.date.available2022-08-11T02:19:27Z-
dc.date.issued2551-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/459-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ร.ม. (การเมืองการปกครอง))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2551th_TH
dc.description.abstractการศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) โครงสรัางกระบวนการ ขั้นตอน รูปแบบวิธีการและลักษณะในการนำนโยบายการแกัใขปัญหาแรงงานต่างด้าวไปปฏิบัติในอำเภอแม่สอด จังหวัดตาก (2) ปัจจัยส่งเสริมสนับสนุนและปัจจัยที่เป็นปัญหา อุปสรรคของการนำนโยบายแก้ปัญหาแรงงาน ต่างด้าวผิดกฎหมายไปปฎิบัติในอำเภอแม่สอด จังหวัดตาก ผลการศึกษา พบว่า (1 ) การนำนโยบายการแก้ไขปัญหาแรงงานต่างด้าวผิดกฎหมายไปปฏิบัติในอำเภอแม่สอด จังหวัดตาก มีโครงสรัางการทำงานร่วมกันของหน่วยงานแบบโครงสร้างหน้าที่ภายใต้ยุทธศาสตร์ทั้ง 7 ที่คณะอนุกรรมการบริหารแรงงานต่างด้าวหลบหนีเข้าฟ้อง (ก.บ.ร.) กำหนด ด้านกระบวนการนำนโยบายไม่ปฎินัติ นั้นหน่วยงานรัฐจะมีการประชุมวางแผนขั้นตอนการทำงานโดยมีการประชุมปีละครั้ง ปฎิสัมพันธ์หรือการสื่อสารระหว่างหน่วยงานเป็นแนวราบและระบบราชการ รูปแบบ การนำนโยบายไปปฎิบัติของคณะอนุกรรมการพิจารณาการทำงานจังหวัดตากเป็นแบบจุลภาค ไม่มีงบประมาณและไม่มีอำนาจการตัดสนใจ วิธีการนำนโยบายไปปฎิบัติของหน่วยงานรัฐจะมีลักษณะต่างคนต่างทำ งบประมาณและทรัพยากรด้านการบริหารต่าง ๆ จะได้รับจากกระทรวงต้นสังกัดโดยตรง และมีการรายงานผลหรือปัญหาต่าง ๆ ไปยังกระทรวงต้นสังกัด และต่อที่ประชุม กบร. ที่กระทรวงแรงงานดังนั้น ลักษณะการนำนโยบายไปปฎิบัติ จึงรูปแบบเป็นอำนาจรวมศูนย์ที่ส่วนกลาง (2) ปัจจัยส่งเสริมสนับสนุนได้แก่ปัจจัยด้านการบริหารองค์การ ส่วนปัจจัยที่เป็นปัญหาอุปสรรค ได้แก่ ขั้นตอนการทำงาน ของเจ้าหนัาที่รัฐที่ขาดการกรุณาการการทำงานร่วมกัน ปัญหาความขัดแย้งของนโยบายสาธารณะ รวมถึงอุปสรรคด้านภูมีประเทศของอำเภอแม่สอดทำให้มีปัญหาด้านความเป็นไปใด้ในการนำนโยบายไปปฎิบัติ และการขาดการส่วนร่วมของผู้เกี่ยวข้องในการนำนโยบายไปปฎิบัติth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชารัฐศาสตร์ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการเมืองการปกครอง -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectนโยบายแรงงาน -- ไทย -- ตากth_TH
dc.subjectแรงงานต่างด้าวth_TH
dc.titleการนำนโยบายแก้ไขปัญหาแรงงานต่างด้าวผิดกฎหมายไปปฏิบัติ : กรณีศึกษาอำเภอแม่สอด จังหวัดตากth_TH
dc.title.alternativeImplementation of policies to solve the problem of illegal immigrant workers : a case study of Mae Sot District, Tak Provinceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameรัฐศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชารัฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study (1) the structure, process, steps, form, methods and other characteristics of the implementation of policies to solve the problem of illegal immigrant workers in Mae Sot District, Tak Province; and (2) supporting and detracting factors that affected the implementation of these policies. This was a qualitative research based on data from document research and interviews. The data were analyzed descriptively. The sample population consisted of 24 people from 4 groups: government officials involved with implementing the policies; business people and farmers; academics, members of the press and representatives of non-govemment organizations; and local and national-level politicians. The results showed that (1) in implementation of policies to solve the problem of illegal immigrant workers in Mae Sot District, Tak Province, there was a joint structure-function work structure of several agencies working together under the seven strategies set by the subcommittee to manage illegal immigrant workers. For the implementation process, the government agencies held a meeting once a year to plan the working procedures, rhe interaction or communication between the agencies was horizontal and bureaucratic. The policy implementation by the Tak Province Subcommittee on Work Considerations was on a micro level with no budget and no decision-making power. The different government agencies implemented the policies independently of each other. They each received a separate budget and resources allocation from their respective ministries and reported their problems and progress to their respective ministries as well as to the Ministry of Labor subcommittee. Thus, the policy implementation was in centralized form. (2) The supporting factor was organizational management. The detracting factors were lack of unity in the working procedures of government officials, conflicts with other public policies in the area, obstacles caused by the geography of the area that made enforcement difficult in practice, and lack of participation by the people involved in policy implementation.en_US
Appears in Collections:Pol-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108606.pdfเอกสารฉบับเต็ม6.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons