Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6663
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอรรณพ จีนะวัฒน์th_TH
dc.contributor.authorชลธิชา ปราบพาล, 2534-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-06-22T08:37:52Z-
dc.date.available2023-06-22T08:37:52Z-
dc.date.issued2562-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6663en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาระดับความพึงพอใจของครูที่มีต่อการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษากลุ่มโรงเรียนเมืองบางปู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรปราการ เขต 1 (2) เปรียบเทียบความพึงพอใจของครูที่มีต่อการนาชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษา จาแนกตามระดับการศึกษา และประสบการณ์การทำงาน และ (3) ศึกษาแนวทางพัฒนาการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษากลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ ครูจำนวน 176 คน ในสถานศึกษา กลุ่มโรงเรียนเมืองบางปู สังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรปราการ เขต 1 ซึ่งได้มาจากกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรของทาโร ยามาเน่ และการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ คือแบบสอบถามเป็นแบบมาตรประมาณและคำถามปลายเปิดเกี่ยวกับความพึงพอใจของครูที่มีต่อการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษา และแบบเลือกตอบเกี่ยวกับแนวทางพัฒนาการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษา ที่มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .98 การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ความพึงพอใจของครูที่มีต่อการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษา โดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อเรียงลำดับความพึงพอใจจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านการสะท้อนผลการทำงานและปรับปรุงแก้ไข ด้านการลงมือปฏิบัติ ด้านการตรวจสอบแผนและกระบวนการนำไปใช้ และด้านการวางแผน ตามลำดับ (2) ผลการเปรียบเทียบความพึงพอใจของครูที่มีต่อการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษา จำแนกตามระดับการศึกษาและจำแนกตามประสบการณ์การทำงานไม่แตกต่างกัน และ (3) แนวทางพัฒนาการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษา ด้านการวางแผน ควรมีการวางแผนการดำเนินงานล่วงหน้าเพื่อให้เป็นไปตามกำหนดการและกรอบระยะเวลา ด้านการลงมือปฏิบัติ ควรสนับสนุนสื่อที่ทันสมัย ซ่อมบำรุงให้ใช้งานได้ดี ด้านการตรวจสอบแผนและกระบวนการนำไปใช้ ควรมีการบันทึกปัญหาที่พบ วิธีการแก้ไขปัญหาและสรุปร่วมกัน และด้านการสะท้อนผลการทำงานและปรับปรุงแก้ไขควรมีการประชุมสรุปผลการทำงาน เพื่อให้ได้ข้อเสนอแนะและวิธีการแก้ไขวิธีใหม่ ๆth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารการศึกษา--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectครู--ความพอใจในการทำงานth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารการศึกษาth_TH
dc.titleความพึงพอใจของครูที่มีต่อการนำชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพมาใช้ในสถานศึกษา กลุ่มโรงเรียนเมืองบางปู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรปราการ เขต 1th_TH
dc.title.alternativeSatisfaction with the application of professional learning community in school of teachers in Bang Pu Group Schools under Samut Prakan Primary Education Service Area Office 1en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to study the level of satisfaction with the application of professional learning community in school of teachers in Bang Pu Group schools under Samut Prakan Primary Education Service Area Office 1; (2) to compare the levels of satisfaction with the application of professional learning community in school of teachers as classified by educational level and work experience; and (3) to study guidelines for development of application of professional learning community in school. The research sample consisted of 176 teachers in Bang Pu Group schools under Samut Prakan Primary Education Service Area Office 1. The sample size was determined with the use of Taro Yamane formula and simple randomization. The employed research instrument was a questionnaire on satisfaction of teacher with the application of professional learning community in school consisting of the rating scale part, the open-ended part, and the multiple-choice part on guidelines for development of application of professional learning community in school, with overall reliability coefficient of .98. Data were analyzed using the mean, standard deviation, t-test, analysis of variance, and content analysis. Research findings were as follows: (1) the overall satisfaction of teachers with the application of professional learning community in school was rated at the high level; the specific aspects of professional learning community application could be ranked based on their rating means from top to bottom as follows: the aspect of reflection of work performance result and improvement, the aspect of undertaking of practice, the aspect of verification of plans and application process, and the aspect of planning, respectively; (2) results of comparison of satisfaction levels showed that teachers with different educational levels and work experiences did not significantly differ in their levels of satisfaction with the application of professional learning community in school; and (3) guidelines for development of application of professional learning community in school were as follows: in the planning aspect, there should be the operational planning in advance so that the operation would be in accordance with the agenda and time framework; in the aspect of undertaking of practice, the school should support the application with up-to-date media with good maintenance so that they could be used well; in the aspect of verification of plans and application process, there should be the recording of found problems, problem solving methods, and joint conclusions; and in the aspect of reflection of work performance result and improvement, there should be the meetings to have conclusions on work performance in order to derive at suggestions and new problem solving methods.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_165739.pdfเอกสารฉบับเต็ม21.76 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons