Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7039
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจีระ ประทีปth_TH
dc.contributor.authorศิริกานดา รัตนงามth_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-06-30T08:21:39Z-
dc.date.available2023-06-30T08:21:39Z-
dc.date.issued2552-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7039en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารรัฐกิจ))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2552th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาการบริหารภาษีโรงเรือนและที่ดินขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในจังหวัดเชียงใหม่ (2) ศึกษาปัญหาการบริหารภาษีโรงเรือนและที่ดินขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในจังหวัดเชียงใหม่ (3) เสนอแนวทางการพัฒนาการบริหารภาษีโรงเรือนและที่ดินขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในจังหวัดเชียงใหม่โดยศึกษาจากประชากรทั้งหมด คือ หัวหน้าส่วนการคลังองค์การบริหารส่วนตำบล จำนวน 154 คน ผู้อำนวยการกองคลังเทศบาลตำบล จำนวน 54 คน ผู้อำนวยการกองคลังเทศบาลเมือง จำนวน 2 คน และผู้อำนวยการสำนักการคลังเทศบาลนคร จำนวน 1 คน ในจังหวัดเชียงใหม่ รวมทั้งสิ้น 210 คน การเก็บรวบรวมข้อมูลใช้แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า (1) การบริหารภาษีโรงเรือนและที่ดินขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในจังหวัดเชียงใหม่ มีหัวหน้าหน่วยงานคลังเป็นผู้จัดทำประมาณการรายได้โดยใช้ข้อมูลจากรายรับจริงของปีงบประมาณที่ผ่านมาเป็นเกณฑ์ การเตรียมการเพื่อรับชำระภาษีมีการประชุมวางแผนการจัดเก็บและสำรวจผู้อยู่ในข่ายชำระภาษี การดำเนินการรับชำระภาษีเมื่อผู้รับประเมินมายื่นแบบแจ้งรายการทรัพย์สินเจ้าพนักงานประเมินได้แจ้งประเมินทันที และการติดตามและเร่งรัดการจัดเก็บภาษีได้มีการทำหนังสือแจ้งเดือนให้มาชำระภาษี (2) ปัญหาสำคัญของการบริหารภาษีโรงเรือนและที่ดิน คือ การประมาณการรายได้ โดยใช้ข้อมูลจากรายรับจริงของปีงบประมาณที่ผ่านมาเป็นเกณฑ์ยอดการประมาณการจึงต่างจากยอดการจัดเก็บภาษีจริง ผู้เสียภาษีขาดความรู้ความเข้าใจในระเบียบกฎหมายที่เกี่ยวข้อง การดำเนินการจัดเก็บในเรื่องอำนาจในการเปรียบเทียบปรับเป็นของอำเภอ การติดตามและเร่งรัดการจัดเก็บภาษีประสบปัญหาผู้เสียภาษีเลิกกิจการโดยไม่แจ้งให้ทราบ (3) แนวทางการพัฒนาควรใช้ข้อมูลจากผู้อยู่ในข่ายต้องชำระภาษีมาประกอบการจัดทำประมาณการรายได้ ควรจัดอบรมให้ความรู้ในเรื่องของระเบียบกฎหมายที่เกี่ยวข้องให้แก่ผู้เสียภาษี ส่วนอำนาจในการเปรียบเทียบปรับควรเป็นขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น และควรสำรวจข้อมูลผู้อยู่ในข่ายที่ต้องชำระภาษีอย่างสม่ำเสมอตลอดทั้งปีงบประมาณth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น--การบริหาร--ไทย--เชียงใหม่th_TH
dc.subjectภาษีโรงเรือนและที่ดิน--ไทยth_TH
dc.titleการศึกษาเพื่อพัฒนาการบริหารภาษีโรงเรือนและที่ดินขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นในจังหวัดเชียงใหม่th_TH
dc.title.alternativeStudy of the development of house and land tax administration of Local Government Organizations in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis research aimed to (1) study house and land tax administration of Local Government Organizations (2) investigate problems of house and land tax administration of Local Government Organizations. (3) propose appropriate approaches for the developing of house and land tax administration of Local Government Organizations. The research studied whole population comprised 210 subjects who were 154 heads of Finance Sub-division of Local Administrative Organizations, 54 directors of Finance Division of Sub-district Municipalities, 2 directors of Finance Division of Municipalities and 1 director of Finance Bureau of Municipality. Instruments used in this research were questionnaire and structured interview. Statistical methods employed in data analysis were frequency, percentage, mean, and standard deviation. According to research findings, (1) heads of the Finance Section were responsible for the estimation of revenue which was based on actual revenue of previous fiscal year, as for the preparation of tax collection , meetings were held to plan the collection activities and the survey of tax payer prospects; in tax collection process, the tax payers were informed the result of tax assessment immediately when they submitted an asset declaration form to the assessment officials; as for taxation following up and impelling process, noticed letter were sent to tax payers (2) major problems of house and land tax administration were: revenue estimation based on the previous fiscal year revenue caused the incorrect estimation of the actual revenue, lack of knowledge and understanding of related rules and regulation of tax payers; in tax collection process, the penalty fine authority belonged to District Offices; in taxation following up and impelling process, the entrepreneurs closed down their business without notification (3) ways to develop house and land tax administration were: tax revenue estimation should be based on data of tax payers prospects, training on related rules and regulations should be provided to tax payers, penalty fine should be authorized Io Local Government Organizations, and survey of tax payer prospects should be conducted constantly all through the fiscal year.en_US
dc.contributor.coadvisorเสน่ห์ จุ้ยโตth_TH
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
114867.pdfเอกสารฉบับเต็ม8.16 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons