Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/742
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorวาสนา ทวีกุลทรัพย์-
dc.date.accessioned2022-08-18T07:32:10Z-
dc.date.available2022-08-18T07:32:10Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ ปีที่ 10, ฉบับที่ 1 (ม.ค.- มิ.ย. 2560), หน้า 58-71th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/742-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนารูปแบบศูนย์การเรียนตัวยตนเอง เรื่องเศรษฐกิจพอเพียงสำหรับนักเรียนประถมศึกษา และ (2) ประเมินคุณภาพของศูนย์การเรียนตัวยดนเอง เรื่องเสรษฐกิจพอเพียงสำหรับนักเรียนประถมศึกษาการดำเนินการวิจัยมี 2 ระยะ ระยะที่หนึ่ง พัฒนารูปแบบศูนย์การเรียน โดยเริ่มศึกษาให้ได้องค์ความรู้ในรื่องศูนย์การเรียน การเรียนด้วยตนเอง และเศรษฐกิจพอเพียง จากนั้นสอบถามและสัมภาษณ์ความต้องการของครูและนักเรียนประถมศึกษา จำนวน 840 คน ในโรงเรียนเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา นนทบุรี จำแนกเป็นครู 390 คน นักเรียน 4ร คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น นำข้อมูลที่ ใด้จากการศึกษาและการสอบถามมาสร้างกรอบแนวคิดศูนย์การเรียนศัวยตนเอง และขัดสนทนากลุ่มกับผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 20 คน นำร่งมาปรับปรุงตามความเห็นของผู้เชี่ยวชาญได้รูปแบบศูนย์กรเรียนตัวยตนเองนำเสนอให้ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน : คน ตรวงสอบและรับรองศูนย์การเรียน เครื่องมือการวิจัน ได้แก่ แบบสอบถาม มและแบบสัมภาษณ์ความต้องการของครูและนักเรียนประถมศึกษาและแบบสนทนากลุ่ม และดันแบบศูนย์การเรียนด้วยลนเองเรื่องเสรษฐกิจพอเพียง ระชะที่สอง ประเมินคุณภาพของศูนย์การเรียนด้วยตนเอง โดยคำเนินการ ขัดตั้งศูนย์การเรียนขึ้นที่ โรงเรียนวัดผาสุกมณีจักรและให้นักเรียนประถมศึกษาชั้นปีที่ 4 ถึง ปีที่ 6 จำนวน 4 คน ได้มาโดยสุ่มแบบกลุ่ม มารับบริการและเรียนในศูนย์การเรียนด้วยตนเองจากชุดการเรียนด้วยดนเอง เรื่องเศรษฐกิงพอเพียง ชำนวน 8 ชุด และประเมินผลการเรียนในแต่ละชุดการเรียนด้วยแบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน และสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อศูนย์การเรียนด้วยตนเอง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ คำร้อยละ ค่าเฉสี่ย ค่าเยี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบคำที และการวิเคราะห์เนื้อหาth_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectเศรษฐกิจพอเพียง -- กิจกรรมการเรียนการสอนth_TH
dc.titleการพัฒนารูปแบบศูนย์การเรียนด้วยตนเอง เรื่องเศรษฐกิจพอเพียงสำหรับนักเรียนประถมศึกษาth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of a self-learning center model on sufficiency economy for primary studentsth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to develop a self-learning center model on sufficiency economy for primary school students; and (2) to evaluate quality of the developed self-learning center model on sufficiency economy for primary school students The research process comprised two phases. The first phase was the development of the self-learning center model starting with documentary study to obtain the body of knowledge on self-learning center and sufficiency economy. After that, the researchers used questionnaires and interviews to collect data for needs assessment of teachers and primary school students. The research sample consisted of 390 teachers and 450 students, making 840 people in total from primary schools in Nonthaburi Primary Education Service Areas, obtained by stratified random sampling. The research data obtained from documentary study and field study were then utilized to develop the conceptual framework for the self-learning center. After that, a focus group discussion involving 20 specialists was organized to consider and discuss the conceptual framework for the selflearning center. Consequently, a self learning center model was developed, and was then submitted to 3 experts for evaluation and verification. The employed research instruments in this phase were questionnaires and structured interviews for needs assessment of teachers and primary school students, a focus group discussion form, and a prototype of self-learning center model on Sufficiency Economy. The second phase was the evaluation of the developed self-learning center model. In this phase, the researchers established a self-learning center at Wat Phasuk Maneechak School and then invited 48 Prathom Suksa IV – VI students in the school, obtained by cluster sampling, to learn eight sets of self-learning packages on sufficiency economy and receive services available in the center. They were pre-tested prior to learning and post-tested at the end of their learning. Also, their satisfaction with the self-learning center was assessed after learning. Research data were analyzed using the percentage, mean, standard deviation, t-test, and content analysis. The research findings were as follows: 1. The developed self-learning center model on sufficiency economy composed of the following: (1) its components which included its philosophy, vision, policy, mission, objectives, functions and roles, goals, administrative structure, learning center personnel, learning methods and process in the learning center, organizing of learning environment in the learning center, learning management, monitoring and evaluation, operational place and facilities, and budget; and (2) the operational process of the developed self-learning center comprised eight steps, namely the first step: determination of ideology, the second step: determination of administration, the third step: analysis and determination of contents and experiences, the fourth step: media production and determination of learning activities, the fifth step: organizing of environmental condition in the learning center, the sixth step: learning management in the learning center, the seventh step: conducting of learning in the learning center, and the eighth step: monitoring and evaluation of learning. Quality of the developed self-learning center was later evaluated by the experts as being at the good level. 2. The students learning from all of the eight learning packages on sufficiency economy in the selflearning center had their post-learning achievement significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .05 level. Also, the students’ overall satisfaction with the self-learning center was at the high levelen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44335.pdfเอกสารฉบับเต็ม334.03 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons