Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7510
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจีราภรณ์ สุธัมมสภา, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorจันทร์ศรีเนตร มณีฉาย, 2520--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2023-07-11T03:19:27Z-
dc.date.available2023-07-11T03:19:27Z-
dc.date.issued2556-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7510-
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลและพฤติกรรมการเลือกซื้อหนังสือคู่มือเรียนในรูปแบบหนังสือเล่ม (2) สำรวจความต้องการหนังสือคู่มือเรียนในรูปแบบหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตกรุงเทพมหานคร (3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลและพฤติกรรมการซื้อหนังสือคู่มือเรียนในรูปแบบเล่มกับ ความต้องการหนังสือคู่มือเรียนในรูปแบบหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรที่ใช้ในการศึกษาเป็นนักเรียนที่กำลังศึกษาในระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายสายสามัญในโรงเรียนสังกัดกระทรวงศึกษาธิการในเขต กรุงเทพมหานครปีการศึกษา 2556 จำนวน 163,011 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างได้ 400 คนโดยใช้ สูตรของทาโร่ ยามาเน่ ทำการสุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิและการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสอบถาม ใช้สถิติพรรณาในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ความถี่ และร้อยละ สถิติอนุมาน ได้แก่ ไคสแควร์ ผลการศึกษาพบว่า (1) ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีพฤติกรรมในการเลือกซื้อวิชาภาษาอังกฤษมากที่สุดซื้อเพื่ออ่านเสริมเพิ่มความรู้โดยซื้อจากร้านหนังสือทั่วไป ปีละ 1-2 ครั้งเฉลี่ยต่อปีต่ำกว่า 1,000 บาท(2)ร้อยละ56.50 ของผู้ตอบแบบสอบถามมีความสนใจในหนังสือ คู่มือเรียนในรูปแบบหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ โดยส่วนใหญ่ต้องการใช้สมาร์ทโฟน/แท็บเล็ตสำหรับอ่านมากที่สุด วิชาที่ต้องการมากที่สุดคือวิชาภาษาอังกฤษโดยเป็นแบบที่มีทั้งเนื้อหาและแบบฝึกหัด/ข้อสอบ ในรูปแบบมัลติมีเดียต้องการจ่ายค่าหนังสือแบบเป็นเล่มและจ่ายถูกกว่ารูปแบบหนังสือเล่มโดยซื้อจาก เว็บไซต์ร้านจำหน่ายหนังสือและชำระเงินโดยการโอนเงินผ่านธนาคาร โปรโมชั่นที่ต้องการมีทั้งในรูปแบบของส่วนลด ของแถมรวมไปถึงตัวอย่างหนังสือให้ทดลองอ่านฟรี และต้องการรับข่าวสารทาง เครือข่ายสังคม (3) ปัจจัยส่วนบุคคลในส่วนของเพศ และพฤติกรรมการเลือกซื้อหนังสือคู่มือเรียนใน รูปแบบเล่มเฉพาะในวิชาอื่นๆเช่น ภาษาจีน ภาษาญี่ปุ่น ดนตรี เท่านั้น ที่มีความสัมพันธ์กับความต้องการหนังสือคู่มือเรียนในรูปแบบหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายใน เขตกรุงเทพมหานครอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectหนังสืออิเล็กทรอนิกส์--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th_TH
dc.titleการสำรวจความต้องการหนังสือคู่มือเรียนในรูปแบบหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตกรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeConsumers' need for electronic supplementary textbooks a case study of upper secondary school students in Bangkoken_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were: (1) to study personal factors and supplementary textbooks buying behaviours (2) to survey consumers’ need for electronic supplementary textbooks of upper secondary school students in Bangkok (3) to study interdependence between personal factors and supplementary textbooks buying behaviours with consumers’ need for electronic supplementary textbooks of upper secondary school students in Bangkok This study was conducted by means of a survey research. The number of population was approximately 163,011 students who are studying at upper secondary schools in Bangkok for academic year 2556. The samples are selected by stratified sampling and simple sampling method consisted of 400 respondents. The survey questionnaires were used as an instrument to collect data. Data were analyzed by statistical tools including descriptive statistic which are frequency, percentage and inferential statistic which is Chi-square. The results of this study were as follows: (1) most respondents are female. English is the subject that most respondents interested to buy. Most of them interested to buy it from bookstore 1-2 times a year with average spending less than 1,000 Baht per year for additional reading and gain more knowledge purposes. (2) 56.50 % of the respondents are interested in electronic supplementary textbooks. Most of them want to read via smart phone/tablet the most. The subject that most respondents want is English. They want the electronic supplementary textbook to contain both subject matter and exercises/exams. The most wanted format is in multimedia format. For the price, most respondents want to pay for the whole book and pay less than book format. In term of distribution channel, most respondents want to buy from bookstore website and make payment by bank transfer. Finally, most respondents want discount, free gift and free trial as the promotion and receive information about electronic supplementary textbook via Social Media channel. (3) Consumers’ need for electronic supplementary textbooks of upper secondary school students in Bangkok are only dependence with personal factor - sex and buying behaviour – other subjects such as Chinese or Japanese Language or music, at significant level 0.05en_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_140481.pdfเอกสารฉบับเต็ม8.83 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons