Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7722
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเสาวภา มีถาวรกุลth_TH
dc.contributor.authorรัตนาวรรณ วิเศษ, 2508-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-07-14T03:14:41Z-
dc.date.available2023-07-14T03:14:41Z-
dc.date.issued2546-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7722en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการดำเนินการผลิตหอยนางรม ระบบการตลาดหอยนางรม ในจังหวัดชลบุรี ตลอดจนเพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคในการผลิตและการตลาดหอยนางรมดำเนินการวิจัยโดยสัมภาษณ์จากผู้ที่ทำธุรกิจเกี่ยวกับหอยนางรมในจังหวัดชลบุรีประกอบด้วยเกษตรกรผู้ผลิต จำนวน 55 ราย และผู้ค้าคนกลาง จำนวน 56 ราย ใช้แบบสัมภาษณ์ที่ตรวจสอบคุณภาพแล้วสำหรับเก็บรวบรวมข้อมูลเพื่อนำมาวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ยและค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า เกษตรกรใช้หอยนางรมพันนธุ์เล็กจากจังหวัดระยอง แต่ละฟารม์ มีพื้นที่เฉลี่ย 35.26 ไร่ ซึ่งจดทะเบียน 20.10 ไร่ ไม่ได้จดทะเบียน 14.51 ไร่ และเช่า 0.65 ไร่ ใช้แรงงานเฉลี่ย 6 คน เกษตรกรใช้เงินทุนของตนเอง ใช้วิธีเลี้ยงแบบพวงอุบะแขวน ใช้เรือเป็นพาหนะเก็บเกี่ยวเมื่อหอยมีอายุเฉลี่ย 10.7 เดือน เก็บเกี่ยวมากในเดือนตุลาคมถึงพฤษภาคม ช่วงนํ้าลงหรือเวลากลางวัน หอยจะถูกนำไปล้างนํ้าและบรรจุกระสอบเพื่อขายโดยมิได้ผ่านกระบวนการทำความสะอาด ไม่จัดชั้นคุณภาพ ไม่มีตราสินค้า ฉลากสินค้า บริการรับประกัน และคืนสินค้า กำหนดราคา เท่ากับคู่แข่งขัน ไม่ทำรายการราคา ไม่ให้ส่วนลดและส่วนยอมให้ รับชำระด้วยเงินสด เกษตรกรขายหอยเปลือกให้ผู้รวบรวม ผู้ค้าส่ง กรุงเทพมหานคร ผู้ค้าส่ง ชลบุรี ร้านอาหาร และผู้ค้าปลีก ร้อยละ 50.86 35.09 11.02 1.65 และ 1.38 ตามลำดับ โดยไม่มีการขนส่ง คลังสินค้า และการส่งเสริมการตลาด ผู้ค้าหอยนางรมไม่จัดชั้นคุณภาพร้อยละ 62.96 ที่เหลือจัดชั้นคุณภาพโดยประเมินขนาดด้วยสายตา ขายหอยในรูปหอยแกะสดแช่น้ำบรรจุถุงพลาสติกขายตลาดผู้บริโภคและส่งไปกรุงเทพมหานคร หอยแกะสดไม่แช่น้ำ บรรจุกระป๋องโลหะขายตลาดอตุ สาหกรรม หอยดองผลิต เมื่อเหลือจากการขายปกติ บรรจุขวดแวใสทรงแบน ไมมีการบริการ รับประกัน ตราสินค้า และฉลากสินค้า กำหนดราคาแบบเท่ากับคู่แข่งขัน ไม่ทำรายการราคา ไม่ให้ส่วนลดและส่วนยอมให้ รับชำระด้วยเงินสด ผู้รวบรวมขายหอยเปลือกให้ผู้ค้าปลีกร้อยละ 22.28 ที่เหลือร้อยละ 28.59 จะแกะเปลือกขายผู้ค้าส่งกรุงเทพมหานคร ร้านอาหาร โรงงานแปรรูปผู้บริโภค และผู้ค้าส่งชลบุรี ร้อยละ 22.17 3.82 1.40 0.79 และ 0.40 ตามลำดับ มีบริการขนส่งสินค้าไม่มีคลังสินค้า และการส่งเสริมการตลาด ระบบการตลาดหอยนางรมประกอบด้วยระบบการตลาดหอยเปลือก และระบบการตลาดหอยแกะสด ในแต่ละระบบมี 5 ช่องทางการจัดจำหน่าย การผลิตหอยนางรมพบปัญหานํ้าเสีย นํ้ากร่อย ขโมย ค่าจ้างแรงงาน และราคาพันธุ์หอย เกษตรกรและผู้ค้าส่วนใหญ่ไม่พบปัญหา ด้านการตลาด ปัญหาที่พบบ้างคือ ราคาขายหอยต่ำ และคุณภาพหอยไม่ดีth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2003.310en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ--วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectหอยนางรม--การตลาด--ไทย--ชลบุรีth_TH
dc.titleการศึกษาระบบการตลาดหอยนางรม ในจังหวัดชลบุรีth_TH
dc.title.alternativeStudy of marketing systems for oysters in Chonbuir provinceth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2003.310-
dc.identifier.urlhttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2003.310en_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of the research are to study oyster production and marketing system in Chonburi province, including the production and marketing problems of oyster.Fifty five oyster farmers who have their own oyster farms and fifty six distributors who involve in marketing system of oyster in Chonburi were interviewed by validated interview forms. Percentages and arithmetic means were used to analyzed data. The results show that the farmers buy small variety seed oysters from Rayong. Each oyster farm area is 35.26 rai, including 20.10 rai registered area, 14.15 rai non-registered area and 0.65 rai rent area. Each farm needs 6 labors. The farmers use personal cost. They culture oysters by rack method. 10.7 month-cultured oysters are collected from October to May when sea level is low or at daytime. Oysters are cleaned by water before packing in sacks without depuration, grading, brand, label, service, warranty and return. The farmers select the price to meet competition without price list, discount and allowance management. They sell overall oysters to rural merchants, Bangkok wholesalers, Chonburi wholesalers, restaurants, and retailers for 50.86, 35.09, 11.02, 1.65 and 1.38%, respectively, without transportation, warehousing and promotion. 62.96% oyster merchants sell their product without grading. The rest grade oyster bodies by size. They sell oyster bodies soaked in water in plastic bags to consumer markets and Bangkok wholesalers. Oyster bodies with no water are packed in metal boxes and sold to industrial markets. Oysters in fish sauce are packed in flat glass bottles when the fresh oysters cannot be sold. The merchants sell all oyster products without service, warranty, brand, label, price list, discount and return. They select the price to meet competition. 22.28% overall oysters are sold by rural merchants to retailers and 28.59% oysters are shelled to get oyster bodies and sold to Bangkok wholesalers, restaurants, manufacturers, consumers, and Chonburi wholesalers for 22.17, 3.82, 1.40, 0.79 and 0.40%, respectively, with transportation service but no warehousing and promotion. Oyster marketing system includes of overall oyster and oyster body marketing system. There are five channels of distribution in each system. On the production problems of oyster, farmers are facing low quality water, brackish water, thieves, high labor price, and high seed oyster price. On the marketing problems, while most farmers and merchants find no problem but some have problems of low oyster price and low oyster quality.en_US
dc.contributor.coadvisorอัจฉรา โพธิ์ดีth_TH
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
79806.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.15 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons