Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8864
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสังวรณ์ งัดกระโทก, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorนลินี ณ นคร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorสุกิจ ชีรนรวนิชย์, 2514--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-08-15T07:03:11Z-
dc.date.available2023-08-15T07:03:11Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8864-
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษากลยุทธ์การสอนวิชาคณิตศาสตร์ของครูต่างชาติและระบุความแตกต่างของกลุ่มครูต่างชาติที่จำแนกตามกลยุทธ์การสอน (2) ประเมินผลกระทบของคุณวุฒิ และกลยุทธ์การสอนของครูต่างชาติต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โครงการภาคภาษาอังกฤษ (3) ศึกษาอิทธิพลปฏิสัมพันธ์ของตัวแปรนักเรียนกับบริบทโรงเรียนและคุณวุฒิของครูต่างชาติต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โครงการภาคภาษาอังกฤษ และ (4) ศึกษาอิทธิพลปฏิสัมพันธ์ของตัวแปรนักเรียนและกลยุทธ์การสอนของครูต่างชาติต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โครงการภาคภาษาอังกฤษ ประชากรในการวิจัย คือ ครูต่างชาติและนักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่ 3 โครงการภาคภาษาอังกฤษในภาคกลางและตะวันออก สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานจำนวน 60 โรงเรียน กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูต่างชาติที่สอนโครงการภาคภาษาอังกฤษจำนวน 22 คน และนักเรียนจำนวน 796 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบสองขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ แบบวัดเจตคติ แบบสอบถามครูและนักเรียน ตัวแปรครูที่ศึกษา ได้แก่ คุณวุฒิ ภาระงาน ความพึงพอใจต่อค่าตอบแทนและสื่อการเรียนการสอน เจตคติต่อการสอน และกลยุทธ์การสอน ส่วนตัวแปรนักเรียน ได้แก่ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เพศ ฐานะทางครอบครัว และเจตคติต่อการเรียนคณิตศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การวิเคราะห์กลุ่มแฝง และการวิเคราะห์พหุระดับ ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ผลการวิเคราะห์กลุ่มแฝงจำแนกครูต่างชาติออกเป็นสองกลุ่มตามกลยุทธ์ การสอนกลุ่มแรกประกอบด้วยครูที่เน้นการสอนที่ใช้ทักษะการคิดขั้นสูง และกลุ่มที่สองเน้นทักษะการคิดขั้นต่ำ ครูที่มีเจตคติต่อการสอนดีและมีความพึงพอใจต่อค่าตอบแทนและสื่อการเรียนการสอนมีโอกาสถูกจำแนกอยู่ในกลุ่มแรกมากกว่ากลุ่มที่สองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) ตัวแปรครูที่มีผลกระทบเชิงบวกต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 คือ ประสบการณ์การสอน และการสอนที่เน้นการพิสูจน์ เมื่อควบคุมตัวแปรอื่นแล้ว (3) ประสบการณ์การสอนของครูส่งผลให้ความแตกต่างของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ระหว่างหญิงและชายลดลงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (4) การสอนที่เน้นความจำและเน้นการสังเคราะห์ ลดความแตกต่างของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ระหว่างหญิงและชายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2014.82en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการวัดและประเมินผลการศึกษา -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectคณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th_TH
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน -- คณิตศาสตร์th_TH
dc.subjectการสอนth_TH
dc.titleผลกระทบของคุณวุฒิและกลยุทธ์การสอนของครูต่างชาติต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่ 3 โครงการภาคภาษาอังกฤษth_TH
dc.title.alternativeImpact of foreign teacher's qualification and teaching strategies on Mathematics achievement of Mathayom Suksa III English Program studentsth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to examine foreign teachers’ teaching strategies and to differentiate foreign teachers’ profiles according to their teaching strategies used in the classroom; (2) to assess the impact of foreign teachers’ qualifications and teaching strategies on mathematics achievement of Mathayom Suksa III English Program students; (3) to examine the influence of interaction among student variables, school context, and foreign teacher’s qualifications on mathematics achievement of Mathayom Suksa III English Program students; and (4) to investigate the influence of interaction between student variables and foreign teachers’ teaching strategies on mathematics achievement of Mathayom Suksa III English Program students. The research population comprised foreign teachers and Mathayom Suksa III English Program students from 60 schools under the Office of the Basic Education Commission in the Central and Eastern regions of Thailand. The research sample consisted of 22 foreign teachers and 796 Mathayom Suksa III English Program students from the schools, obtained by the two-stage sampling. The employed research instruments were a mathematics learning achievement test, an attitude assessment scale, a questionnaire for teachers, and a questionnaire for students. The teacher variables being studied were qualifications, workload, satisfaction with salary and instructional aids, attitude towards mathematics teaching, and teaching strategy. The student variables being studied were mathematics learning achievement, gender, family socio-economic status, and attitude towards mathematics. Data were analyzed using the latent class analysis and multi-level analysis. The major findings were as follows: (1) latent class analysis revealed two distinct subgroups of foreign mathematic teachers; teachers identified in the first group were those who put emphasis on teaching approaches that deal with higher order thinking, while teachers identified in the second group were those who put emphasis on teaching approaches that deal with lower order thinking; the foreign teachers with good attitude toward teaching and having satisfaction with salary and instructional aids were more likely to be classified into the first group rather than into the second group at the .05 level of statistical significance; (2) teacher variables having significant positive impacts on student’s learning achievement at the .05 level were teaching experience, and teaching strategies focusing on proof, when other variables were controlled; (3) the teacher’s teaching experience had a significant impact on reducing the learning achievement gap between girls and boys at the .05 level; and (4) foreign teachers’ teaching strategies emphasizing memorization and synthesis had significant impact on reducing the learning achievement gap between girls and boys at the .05 levelen_US
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
147941.pdfเอกสารฉบับเต็ม3.72 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons