Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8983
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจิระสุข สุขสวัสดิ์th_TH
dc.contributor.authorสุพัชรกิจ อร่ามศรี, 2528-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-08-21T06:41:00Z-
dc.date.available2023-08-21T06:41:00Z-
dc.date.issued2558-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8983en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศษ.ม. (การแนะแนวและการปรึกษาเชิงจิตวิทยา))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2558th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบระดับทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนพิบูลวิทยาลัย ในกลุ่มทดลองก่อนและหลังการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวด้วยเทคนิคตัวแบบ (2) เปรียบเทียบระดับทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีของนักเรียนกลุ่มทดลอง ระยะหลังการทดลองและระยะติดตามผล และ (3) เปรียบเทียบผลการพัฒนาทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีของนักเรียนกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม ระยะหลังการทดลอง กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษา คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนพิบูลวิทยาลัย จังหวัดลพบุรี ในปีการศึกษา 2559 จำนวน 80 คน ได้มาด้วยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม จำนวน 2 ห้องเรียน แล้วจับฉลากแบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 1 ห้อง และกลุ่มควบคุม 1 ห้อง ห้องละ 40 คน นักเรียนกลุ่มทดลองได้รับชุดกิจกรรมแนะแนวด้วยเทคนิคตัวแบบเพื่อพัฒนาทักษะทางสังคมด้านเพศวิถี ส่วนนักเรียนกลุ่มควบคุมได้รับชุดกิจกรรมแนะแนวปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) ชุดกิจกรรมแนะแนวด้วยเทคนิคตัวแบบเพื่อพัฒนาทักษะทางสังคมด้านเพศวิถี (2) ชุดกิจกรรมแนะแนวปกติ และ (3) แบบวัดทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีโดยมีความความเที่ยงของแบบวัดทั้งฉบับเท่ากับ .85 สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนพิบูลวิทยาลัย ในกลุ่มทดลองมีทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีหลังการทดลองสูงกว่าทักษะดังกล่าวก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) ทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีในระยะติดตามผลสูงกว่าทักษะดังกล่าวในระยะหลังทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (3) ทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีหลังการทดลองนักเรียนกลุ่มทดลองสูงกว่าทักษะดังกล่าวหลังการทดลองของนักเรียนกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการแนะแนวและการปรึกษาเชิงจิตวิทยา-- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectเพศศึกษา--กิจกรรมการเรียนการสอนth_TH
dc.titleผลการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวด้วยเทคนิคตัวแบบเพื่อพัฒนาทักษะทางสังคมด้านเพศวิถีของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ของโรงเรียนพิบูลวิทยาลัย จังหวัดลพบุรีth_TH
dc.title.alternativeEffects of using a guidance activities package based on modeling technique to develop sexuality social skill of Mathayom Suksa IV students at Pibul Witthayalai School in Lop Buri Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to compare the levels of sexuality social skill of Mathayom Suksa IV students at Pibul Witthayalai School in the experimental group before and after using a guidance activities package based on modeling technique; (2) to compare the levels of sexuality social skill of the experimental group students at the end of the experiment and during the follow up period; and (3) to compare the post-experiment levels of sexuality social skill of students in the experimental and control groups. The research sample consisted of 80 Mathayom Suksa IV students in two intact classrooms at Pibul Witthayalai School in Lop Buri province during the 2016 academic year, obtained by cluster sampling. Then students in one classroom were randomly assigned as the experimental group; while those in the other classroom, the control group, each of which consisting of 40 students. In the experimental group, the researcher used a guidance activities package based on modeling technique to develop sexuality social skill of the students; while in the control group, the researcher used a set of traditional guidance activities for the same purpose. The employed research instruments comprised (1) a guidance activities package based on modeling technique to develop sexuality social skill; (2) a set of traditional guidance activities to develop sexuality social skill; and (3) a scale to assess sexuality social skill, developed by the researcher, with reliability coefficient of .85. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. The results showed that (1) the post-experiment sexuality social skill level of Mathayom Suksa IV students at Pibul Witthayalai school was significantly higher than their pre-experiment counterpart level at the .05 level of statistical significance; (2) the sexuality social skill level of the experimental group students during the follow up period was significantly higher than their counterpart level at the end of the experiment at the .05 level of statistical significance ; and (3) the post-experiment sexuality social skill level of the experimental group students was significantly higher than the post-experiment counterpart level of the control group students at the .05 level of statistical significance.en_US
dc.contributor.coadvisorนิธิพัฒน์ เมฆขจรth_TH
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
153214.pdfเอกสารฉบับเต็ม3.38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons