Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9468
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorบำเพ็ญ เขียวหวาน, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorเบญจมาศ อยู่ประเสริฐ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorอัครินทร์ ธนันต์ชัยเลิศ, 2533--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-09-13T07:44:58Z-
dc.date.available2023-09-13T07:44:58Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9468-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร)) -- มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2564th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา 1) การประกอบการเกษตรของเกษตรกรรุ่นใหม่ 2) ความรู้และแหล่งความรู้ของเกษตรกรรุ่นใหม่ 3) ความพึงพอใจในการเข้าร่วมโครงการพัฒนาเกษตรกรรุ่นใหม่ของเกษตรกรรุ่นใหม่ 4) ความต้องการ ปัญหาและข้อเสนอแนะในการพัฒนาเกษตรกรรุ่นใหม่ 5) สภาพแวดล้อมภายใน สภาพแวดล้อมภายนอกและแนวทางในการพัฒนาเพื่อเป็นผู้ประกอบการเกษตรของเกษตรกรรุ่นใหม่ ผลการวิจัยพบว่า 1) เกษตรกรรุ่นใหม่ส่วนใหญ่ทานา รองลงมาคือ เลี้ยงไก่และเลี้ยงปลา ไม่มีการแปรรูป ไม่มีผลิตภัณฑ์และไม่มีการบริการอื่นๆ ในฟาร์ม มีตลาดภายในพื้นที่ มีทักษะในการประกอบการเกษตรอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีทักษะด้านการผลิตพืชมากที่สุด 2)มีความรู้ด้านการเกษตรอยู่ในระดับมากและได้รับแหล่งความรู้ด้านการเกษตรจากแหล่งต่างๆในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยได้รับความรู้จากเทคโนโลยีสารสนเทศมากกว่าแหล่งอื่นๆ3) มีความพึงพอใจในการเข้าร่วมโครงการพัฒนาเกษตรกรรุ่นใหม่ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีความพึงพอใจด้านกิจกรรมมากกว่าด้านอื่นๆ 4) ความต้องการในการรับการส่งเสริมในภาพรวมอยู่ในระดับมากโดยมีความต้องการรับการส่งเสริมในด้านองค์ความรู้มากที่สุด คือ การตลาด มีปัญหาที่เกี่ยวกับการพัฒนาในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีปัญหาด้านการตลาดมากที่สุด คือ พ่อค้าคนกลางกดราคามีข้อเสนอแนะในการพัฒนาในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีข้อเสนอแนะด้านการสนับสนุนมากที่สุด คือ ควรมีหน่วยงานที่สนับสนุนแหล่งเงินทุนสาหรับเกษตรกรรุ่นใหม่ 5) สภาพแวดล้อมภายใน มีจุดแข็งที่สาคัญคือ มีแผนการผลิต มีเครือข่ายด้านการตลาด มีความสามารถในการเข้าถึงข้อมูลสารสนเทศได้ดีจุดอ่อนที่สาคัญคือ ขาดเงินทุน ขาดความรู้ในการบริหารจัดการที่เหมาะสม ขาดทักษะในการประชาสัมพันธ์ สภาพแวดล้อมภายนอก มีโอกาสที่สาคัญคือ กระแสนิยมเกษตรอินทรีย์ มีแหล่งท่องเที่ยวในพื้นที่ เครือข่ายสังคมออนไลน์ อุปสรรคที่สาคัญคือ ราคาต้นทุนการผลิตสูง ระบบขนส่งที่ล่าช้า ราคาสินค้าตกต่า กลยุทธ์ในการพัฒนา ได้แก่ การผลิตสินค้าเกษตรอินทรีย์ให้ได้มาตรฐานสร้างเครือข่ายผู้ผลิตเกษตรอินทรีย์ให้มีความเข้มแข็งพัฒนาระบบขนส่งโดยเป็นจุดรวบรวมและกระจายสินค้าส่งเสริมการวิจัยและพัฒนาเทคโนโลยีสนับสนุนองค์ความรู้ด้านการจัดการจากผู้เชี่ยวชาญส่งเสริมการแปรรูปสินค้าและพัฒนาผลิตภัณฑ์และพัฒนาศักยภาพเกษตรกรให้พร้อมต่อการเปลี่ยนแปลงของสถานการณ์โลกth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectเกษตรกรth_TH
dc.subjectผู้ประกอบการ--ความต้องการการฝึกอบรมth_TH
dc.titleแนวทางการพัฒนาเกษตรกรรุ่นใหม่เพื่อเป็นผู้ประกอบการเกษตรในจังหวัดพะเยาth_TH
dc.title.alternativeGuideline for developing of new generation farmers to be agricultural entrepreneurs in Phayao Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study 1) agricultural entrepreneurship of new generation farmers 2) knowledge and knowledge resources of new generation farmers 3) satisfaction in the participation of the development of new generation farmer of new generation farmers 4) needs, problems, and suggestions regarding the development of new generation farmers 5) internal environment, external environment, and development guideline to become agricultural entrepreneurs of new generation farmers. The population of this study was 185 new generation farmers who had received the training from new generation farmer development project of the department of agricultural extension. Data were collected from the entire population through conducting interview and from focus group of 25 new generation farmers. Data were analyzed by using statistics such as frequency, percentage, minimum value, maximum value, mean, standard deviation, and ranking. For the qualitative data, they were analyzed by using content analysis, SWOT analysis, and TOWS Matrix. The results of the research found out that 1) most of the new generation farmers grew rice. Second to that was raising chicken and fish. There was no processing, no product, or other services within the farm. They had the market in the area, had skills in agricultural entrepreneurship at the moderate level with the highest skill on plant production. 2) They had knowledge about agriculture at the high level and they received agricultural knowledge resources, overall, at the high level. They received knowledge from information technology more than other sources.3) the satisfaction in the participation of new generation farmer development project, overall, at the high level with the more satisfaction in the activity aspect more than other aspects. 4) The needs in the receiving of the extension, overall, were at the high level. The need to receive the extension in regards to knowledge at the highest level was on marketing. They had problems about the development, overall, at the high level with the most problematic issue on marketing which was having the middlemen suppressing the product price. Suggestion in the development, overall, was at the high level. The suggestion regarding the support at the highest level was on that there should be the agency that supported funding for new generation farmers. 5) In regards to the internal environment, the key strengths included having production plan, marketing network, and capability to better access information technology. The key weaknesses would be the lack of funding, lack of knowledge in appropriate management, and lack of promotional skills. For external environment, the key opportunities included the popularity of organic agriculture, local tourist attraction, and social media network. The key threats were such as high production costs, delay transportation system, and low product price. The development strategies were such as the standardized production of organic agricultural products, network establishment of organic agricultural producers, the strengthening development of transportation system by acting as a hub and distribution of products, research and development technology promotion, knowledge support regarding the management from the experts, product processing and development promotion and potential development of farmers to be ready for the changes in world situations.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม23.8 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons