Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9965
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธีรภัทร์ เสรีรังสรรค์th_TH
dc.contributor.authorพงษ์พันธ์ โตสกุลไกร, 2529-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชารัฐศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-10-18T02:42:50Z-
dc.date.available2023-10-18T02:42:50Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9965en_US
dc.description.abstractการศึกษาการจัดตั้งคณะกรรมการป้องกันและปราบปรามการทุจริตประจำจังหวัด (ป.ป.จ.) วัตถุประสงค์เพื่อ (1) ทราบถึงแนวคิดในการจัดตั้งคณะกรรมการ ป.ป.จ. (2) ศึกษาผลการดำเนินงานของ คณะกรรมการป.ป.จ. ในการขับเคลื่อนงานด้านการป้องกันและปราบปรามการทุจริตในส่วนภูมิภาค และ (3) ศึกษาปัญหาและอุปสรรคของคณะกรรมการ ป.ป.จ. และแนวทางในการแก้ไข ผลการศึกษาพบว่า แนวคิดในการจัดตังคณะกรรมการ ป.ป.จ. มาจากการทีรัฐธรรมนูญ แห่งราชอาณาจักรไทย พุทธศักราช 2550 กำหนดให้มี (1.1) การกระจายอำนาจด้านการป้องกันและ ปราบปรามการทุจริตไปในจังหวัด (1.2) เปิดโอกาสให้ทุกภาคส่วนในพื้นที่ได้เข้ามามีส่วนร่วมและ ช่วยแกไขปัญหาการทุจริตในพื้นที่จังหวัดต่างๆ ของประเทศไทยอย่างเป็นรูปธรรม แต่เมื่อได้ดำเนินการ ไปแล้วผลปรากฏว่าการปฏิบัติงานของคณะกรรมการ ป.ป.จ. ได้เกิดปัญหาขึ้นในการปฏิบัติงาน งานในพื้นที่ เนื่องจาก (2.1) กฎหมายที่เกี่ยวข้องกับอำนาจและหน้าที่ของคณะกรรมการ ป.ป.จ. ไม่ได้เป็นการกระจายอำนาจด้านการป้องกันและปราบปรามการทุจริตตามเจตนารมณ์ของรัฐธรรมนูญฯ หากแต่เป็นการแบ่งอำนาจด้านการป้องกันและปราบปรามการทุจริตจากคณะกรรมการ ป.ป.ช. ไปให้ คณะกรรมการ ป.ป.จ. ทำหน้าที่ด้านการป้องกันและปราบปรามการทุจริตในเขตพื้นที่รับผิดชอบ ของตนเอง ภายใต้การกำกับดูแลของคณะกรรมการ ป.ป.ช. (2.2) การเกิดปัญหาบริหารจัดการทำให้ การปฏิบัติงานของคณะกรรมการ ป.ป.จ. ไม่สามารถบรรลุเป้าประสงค์ที่กำหนดไว่ได้ สำหรับแนวทาง การแก้ไขปัญหาจะต้องมี (3.1) การกระจายอำนาจด้านการป้องกันและปราบปรามการทุจริต โดยใน บางกรณีที่ไม่มีความซับซ้อนต้องมอบให้หน่วยงานหรือองค์กรด้านการป้องกันและปราบปรามการทุจริต ในพื้นที่ได้มีอิสระในการดำเนินงานได้เอง (3.2) ควรมีกระบวนการเปิดโอกาสให้ภาคประชาชนได้ เข้ามามีส่วนร่วมในการป้องกันและปราบปรามการทุจริตในพื้นที่ (3.3) ควรมีการพัฒนาและนำเทคโนโลยี สารสนเทศมาปรับใช้ในการป้องกันและปราบปรามการทุจริตให้มากยิ่งขึ้น เพื่อเพิ่มความสะดวก สำหรับภาคประชาชนในการช่วยตรวจสอบและร่วมแกไขปัญหาการทุจริตในพื้นที่ต่างๆth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกการเมืองการปกครอง--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectสำนักงานคณะกรรมการป้องกันและปราบปรามการทุจริตแห่งชาติth_TH
dc.subjectการทุจริตและประพฤติมิชอบทางการเมือง--ไทย--การป้องกันth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--การเมืองการปกครองth_TH
dc.titleแนวคิดในการจัดตั้งคณะกรรมการป้องกันและปราบปรามการทุจริตประจำจังหวัด (ป.ป.จ.)th_TH
dc.title.alternativeConcept of the establishment of the Provincial Anti-Corruption Commissionen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชารัฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe study on "The concept of the establishment of the Provincial Anti-Corruption Commission has three objectives: (1) to know the concept of establishing the Provincial Anti-Corruption Commission. (2) to study the performance of the the Provincial Anti-Corruption Commission on the prevention of corruption in the region and (3) to study the problems and obstacles of the Provincial Anti-Corruption Commission and solutions. This study was a qualitative research study, consisting of studying, collecting and analyzing data from documents related to the establishment of the Provincial Anti-Corruption Commission and the related performance. Compiling and analyzing data from interviews with those involved in the implementation of anti-corruption work. Total of 10 persons. The study indicated that: The concept of the establishment of the Provincial Anti-Corruption Commission is derived from the Constitution of the Kingdom of Thailand BE 2550 (2007). (1.1) Decentralization in the prevention and suppression of corruption in the province. (1.2) Opportunity for all sectors. The area has taken part and helped solve the problem of corruption in various provinces. Thailand's concretely. As a result, the performance of the the Provincial Anti-Corruption Commission has caused problems in the workplace in the area because (2.1) the law related to the power and duties the Provincial Anti-Corruption Commission. Does not decentralize the prevention and suppression of corruption according to the intent of the Constitution. But it is a division of power in the prevention and suppression of corruption from the National Anti-Corruption Commission to the Provincial Anti-Corruption Commission to prevent corruption and corruption in their own areas. Under the supervision of the NACC Board, together with (2.2) management problems, the operation of the National Anti-Corruption Commission can not achieve its objectives. The solution to the problem is (3.1) the decentralization of anti-corruption. In some cases, it is not necessary to provide the authorities or organizations with anti-corruption in the area with the freedom to carry out their own work. (3.2) The process should be open to the public. (3.3) Information technology should be developed and applied in the prevention and suppression of corruption. To facilitate the public sector to help detect and address corruption in various areas.en_US
Appears in Collections:Pol-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
157807.pdfเอกสารฉบับเต็ม18.14 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons