Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13070
Title: | The Construction of a Supplementary Reading Book Entitled Local Wisdom of Nakhon Sawan for Grade 6 Students at Bankeesai (Shon Klin Auppatham) School in Nakhon Sawan Province การสร้างหนังสือส่งเสริมการอ่าน เรื่อง ภูมิปัญญาท้องถิ่นจังหวัดนครสวรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบ้านแคทราย (ซ่อนกลิ่นอุปถัมภ์) จังหวัดนครสวรรค์ |
Authors: | Arjaree Kootchan อาจารี ครุฑจันทร์ Thanarat Sirisawadi ธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์ Sukhothai Thammathirat Open University Thanarat Sirisawadi ธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์ [email protected] [email protected] |
Keywords: | หนังสือส่งเสริมการอ่าน ภูมิปัญญาท้องถิ่น นครสวรรค์ มัธยมศึกษา Supplementary reading Local wisdom Nakhon Sawan Secondary education |
Issue Date: | 21 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The purposes of this independent study were (1) to construct a supplementary reading book entitled Local Wisdom of Nakhon Sawan for grade 6 students of Ban Khaesai (Son Klin Auppatham) School in Nakhon Sawan Province; and (2) to verify quality of the constructed supplementary reading book.The research sample consisted of three experts and 10 grade 6 students of Ban Khaesai (Son Klin Auppatham) School in Nakhon Sawan Province, all of whom were purposively selected. The employed research instruments were (1) a quality evaluation form for the supplementary reading book for the experts, and (2) a questionnaire on student’s opinions toward the supplementary reading book. Statistics employed for data analysis were the mean and standard deviation.Results of this study were as follows: (1) the constructed supplementary reading book comprised the following contents: Knowledge Concerning Local Wisdom of Nakhon Sawan Province; Local Wisdom Concerning Tradition, Rituals and Folk Songs; Local Wisdom Concerning Local Food and Vegetables; and Local Wisdom Concerning Technological Inventions, Things and Appliances; and (2) regarding results of quality verification of the constructed supplementary reading book, it was found that the experts had opinions that the supplementary reading book as a whole was appropriate at the highest level, and the students had opinions that the supplementary reading book as a whole was appropriate at the highest level. การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ(1)สร้างหนังสือส่งเสริมการอ่าน เรื่อง ภูมิปัญญาท้องถิ่นจังหวัดนครสวรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบ้านแคทราย (ซ่อนกลิ่นอุปถัมภ์) จังหวัดนครสวรรค์ (2)ตรวจสอบคุณภาพของหนังสือส่งเสริมการอ่านที่สร้างขึ้นกลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญด้านเนื้อหาจำนวน 3 คน และนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบ้านแคทราย (ซ่อนกลิ่นอุปถัมภ์) จังหวัดนครสวรรค์ จำนวน 10 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบประเมินคุณภาพหนังสือส่งเสริมการอ่านสำหรับผู้เชี่ยวชาญ และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อหนังสือส่งเสริมการอ่าน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการศึกษาปรากฏว่า (1) หนังสือส่งเสริมการอ่านที่สร้างขึ้น ประกอบด้วยเนื้อหาได้แก่ ความรู้เกี่ยวกับภูมิปัญญาท้องถิ่นจังหวัดนครสวรรค์ ภูมิปัญญาท้องถิ่นเกี่ยวกับประเพณีพิธีกรรมและเพลงพื้นบ้าน ภูมิปัญญาท้องถิ่นเกี่ยวกับอาหารและผักพื้นบ้าน และภูมิปัญญาท้องถิ่นเกี่ยวกับการประดิษฐกรรมเทคโนโลยีและสิ่งของเครื่องใช้ต่างๆ และ (2) ผลการตรวจสอบคุณภาพของหนังสือพบว่า ผู้เชี่ยวชาญมีความคิดเห็นต่อภาพรวมของหนังสือส่งเสริมการอ่านมีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด และนักเรียนมีความคิดเห็นว่าภาพรวมของหนังสือส่งเสริมการอ่านมีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13070 |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2602101269.pdf | 5.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.