Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13176
Title: | The Effects of Using Model-Based Learning Management on Modelling Ability and Science Learning Achievement in the Topic of Flowering Plants of Grade 4 Students at Banthabthon School in Surat Thani Province ผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานที่มีต่อความสามารถในการสร้างแบบจำลองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง พืชดอก ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านทับท้อน จังหวัดสุราษฎร์ธานี |
Authors: | Pattarasuda Rittichai ภัทรสุดา ฤทธิชัย Duongdearn Suwanjinda ดวงเดือน สุวรรณจินดา Sukhothai Thammathirat Open University Duongdearn Suwanjinda ดวงเดือน สุวรรณจินดา [email protected] [email protected] |
Keywords: | การจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน ความสามารถในการสร้างแบบจำลอง ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ประถมศึกษา Model-based learning management Modeling ability Science learning achievement Primary education |
Issue Date: | 19 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The purposes of this research were to 1) compare the modeling ability of grade 4 students at Banthabthon school in Surat Thani province before and after using model-based learning management, 2) compare the science learning achievement in the topic of flowering plant of grade 4 students at Banthabthon school in Surat Thani province students before and after using model-based learning management and 3) compare the science learning achievement in the topic of flowering plant of grade 4 students at Banthabthon school in Surat Thani province after using model-based learning management with the criteria of 70 percent. The research sample consisted of 12 grade 4 Students at Banthabthon school in Surat Thani province who studied in the 2023 academic year, obtained by cluster random sampling. The research instruments were 1) 6 lesson plans based on model-based learning management in the topic of flowering plant for 18 hours, 2) a modeling ability assessment form, and 3) a science learning achievement test. The statistics used for data analysis were the mean, standard deviation and sign-test.The research findings showed that 1) the modeling ability of the grade 4 students after using model-based learning management was higher than that of before at .05 level of significance, 2) The science learning achievement of the grade 4 students after using model-based learning management was higher than that of before at .05 level of significance. And 3) the science learning achievement of the grade 4 students after using model-based learning management was lower than the criteria of 70 percent at .05 level of significance. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการสร้างแบบจำลองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 4 โรงเรียนบ้านทับท้อน จังหวัดสุราษฎร์ธานี ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใชแบบจำลองเป็นฐาน ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง พืชดอก ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 4 โรงเรียนบ้านทับท้อน จังหวัดสุราษฎร์ธานี ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใชแบบจำลองเป็นฐาน ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน และ 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง พืชดอก ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 4 โรงเรียนบ้านทับท้อน จังหวัดสุราษฎร์ธานี ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใชแบบจำลองเป็นฐานหลังเรียนกับเกณฑ์ร้อยละ 70กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านทับท้อน จังหวัดสุราษฎร์ธานี จำนวน 12 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรูโดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน เรื่อง พืชดอก จำนวน 6 แผน รวมทั้งสิ้น 18 ชั่วโมง 2) แบบวัดความสามารถในการสร้างแบบจำลอง และ 3) แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง พืชดอก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบเครื่องหมายผลการวิจัยปรากฎว่า 1) ความสามารถในการสร้างแบบจำลองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 4 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใชแบบจำลองเป็นฐาน หลังเรียนมีค่าเฉลี่ยสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง พืชดอก ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 4 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใชแบบจำลองเป็นฐาน หลังเรียนมีค่าเฉลี่ยสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ เรื่อง พืชดอก ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใชแบบจำลองเป็นฐาน หลังเรียนมีค่าเฉลี่ยต่ำกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .05 |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13176 |
Appears in Collections: | Edu-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2642000364.pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.